ÄKS

Vesikriisin tiedottaminen takkusi: ”Oppimisen paikka, mitä karmeimmassa määrin”

20.10.2016 09:30 (muokattu 21.10.2016 13:49)

Sunnuntaina 16. lokakuuta noin yhdeksän aikaan illalla alkaa Facebookissa kuohua. Koiviston, Parantalan, Honkolan ja Hietaman vesiosuuskuntien alueille on annettu vedenkeittokehoite. Eikä kukaan oikein tiennyt mistä on kysymys.

 

ÄKS tiedotti asiasta ensimmäistä kertaa sunnuntaina kello 22.03, saatuaan tiedon huolestuneilta vesiosuuskunnan asukkailta. Jos mediaa ei informoitu vesisosuuskuntien suunnalta, miten tiedottaminen käytännössä tapahtui?
–  Vesiosuuskunta tiedotti asiasta monikanavaisen tiedottamistrategian mukaisesti. Eli puhelimella, nettisivuilla ja jalkautumalla asiakkaiden luo. Otamme tietenkin kaiken palautteen vastaan tiedottamisen sujuvuudesta, ja muokkaamme tiedottamista tarvittaessa, VOK Huoltopalvelut Oy:n Tuomas Korhonen sanoo.

Terveystarkastaja sai tiedon ensimmäisestä sairastumisepäilystä lauantaina. Miksi tiedottaminen aloitettiin vasta lähes vuorokausi myöhemmin?

– Terveystarkastaja antoi vedenkeittokehotuksen sunnuntai-iltana. Kun asia varmistui aloimme välittömästi tarvittaviin toimenpiteisiin, Korhonen sanoo.

HIETAMAN kyläyhdistyksen päällikkö Erkki Pönkänen sai tietää tilanteesta Facebookin kautta.

– Facebookista näin, että useita hietamalaisia sairastunut, ja siellä pohdittiin olisiko vedessä jotain vialla. Virallinen tieto Äänekosken Energialta tuli puhelimeen myöhemmin illalla, vesiosuuskunnan entinen aktiivi ja Äänekosken Energian hallituksen jäsen Pönkänen sanoo.

Terveysviranomaisen mukaan todennäköisin syy kolibakteerin pääsyssä vesijohtoveteen on keskiviikkona Honkolan tietyömaalla sattunut putkirikko.

– Tällaisessa poikkeustilanteessa ensisijainen tiedotusvastuu on vesilaitoksella. Eli tässä tapauksessa Äänekosken Energialla, Parantala-Honkolan sekä Koiviston vesiosuuskunnilla, Lappalainen sanoo.

TIETO bakteeriepäilyksestä on levinnyt sosiaalisen median, tiedotusvälineiden ja puskaradion kautta tiistaihin mennessä jo ympäri valtakuntaa. Monet vesiosuuskuntien asiakkaat on tavoitettu harmillisen myöhään.

– Kyseessä oli tiedotuksen suhteen onneton tilanne. Aika oli pahin mahdollinen ja alueenakin tämä on haastava. Sen lisäksi toimijoilla ei ole ollut selvyyttä siitä, kuka tiedottamisesta oli vastuussa. Tiedotus ei ollut kattavaa, eikä tarpeeksi nopeaa. Nythän kaikki tietää miten olisi pitänyt toimia, mutta alussa olisi pitänyt olla linjakkaampaa, johtava terveystarkastaja Jukka Lappalainen sanoo.

Olisiko vedenkeittokehotteesta voinut tässä tapauksessa ilmoittaa vaaratiedotteena tv:ssä ja radiossa?

– Sitä olisi tässä tilanteessa pitänyt ainakin harkita, kun alueella on niin monia eri toimijoita. Maanantaiaamuna tilanne oli tämän osalta jo pitkälti menetetty, Lappalainen sanoo.

ÄÄNEKOSKEN ENERGIAN toimitusjohtaja Maarit Herranen painottaa yhtiön valvovan koko ajan, että heiltä lähtee asiakkailleen puhdasta vettä. Asiakkaina oli tässä tapauksessa Parantalan-Honkolan Vesiosuuskunnan lisäksi myös Energian asiakkaita. Energia antoi häiriötiedotteen verkkosivuillaan sunnuntaina ja laittoi saman tiedotteen myös Facebookiin kello 20.56.

– Äänekosken Energia ei ole tiedottanut aikaisemminkaan jos jossakin Äänekosken alueen 13:sta vesiosuuskunnassa on sattunut putkirikko, Herranen sanoo.

Herranen myöntää, että roolit oli kateissa.

– Meillä on rooleissa kehittämistä sillä kolmen toimijan roolitus ja vetovastuu oli epäselvä. Terveysviranomainen otti tiedotusvastuun meiltä sunnuntaina, Herranen sanoo.

Herranen kertoo, että yksityisyyden suoja estää häiriöilmoituksesta kertovan tekstiviestin lähettämistä asiakkaalle, jos hän ei ole ruksittanut tällaisen informaation mahdollisuutta. Siihen ÄKS ei saanut edelleenkään vastausta, miksi Äänekosken Energia ei lähetä häiriötiedotteita medialle, joka taasen voisi tiedottaa lukijoita aiheesta.

Äänekosken Energia Oy:n hallituksen puheenjohtaja Marko Tuhkanen sanoo tiedottamisen epäonnistuneen.

– Mielestäni Energian olisi pitänyt jakaa tietoa eteenpäin jos sitä on ollut, Tuhkanen sanoo.

Tuhkanen lupaa, että asia käsitellään Energia Oy:n hallituksessa perinpohjin.

– Tämä oli kuviona sellainen, että se perataan todella huolella, lomamatkalta tavoitettu Tuhkanen sanoo.

ÄÄNEKOSKEN terveystarkastaja Sinikka Rissanen myöntää, että tiedotus ontui.

– En anna hyvää arvosanaa itselleni. Toimin heti, kun lauantaina otettu näyte antoi viitteitä veden pilaantumisesta. Virheistä voi oppia, ja nyt opin että tiedottaminen ei ollut riittävää. Vaikka olisimme tiedottaneet jo lauantaina, se ei olisi asiaa juurikaan muuttanut, sillä altistuminen oli jo tapahtunut, viestintävastuun sunnuntaina ottanut Rissanen harmittelee.

Myös Lappalaisen mukaan kriisiviestintää tullaan selvittämään toimijoiden kanssa vielä jälkeenpäin.

– Kyllä tässä on paljon parannettavaa. Tilanne voi olla esimerkiksi monisairaille ihmisille hengenvaarallinen, eikä näitä asioita saisi käsitellä vasemmalla kädellä. Tämä oli oppimisen paikka mitä karmeimmassa määrin, Lappalainen sanoo.

 

Mitä tapahtui:

– Lauantaina 15. lokakuuta ensimmäinen sairastunut henkilö ottaa yhteyttä vesiosuuskuntaan
– Sunnuntaina 16. lokakuuta kello 18 ensimmäinen asiakas ottaa yhteyttä terveystarkastajaan. Kello 19 kokoonutui kriisiryhmä. Kokouksen yhteydessä tehtiin päätös vedenkeittokehotteen tiedottamisesta, kello 21 aloitettiin putkien klooraus.
– Vesiosuuskunta tiedottaa asiakkaitaan tekstiviestein, nettisivujen välityksellä, Äänekosken Energia Facebook -sivujen kautta, sekä jalkautumalla asiakkaiden luo
– Sunnuntaina klo 21 Vesilaitos aloittaa veden kloorauksen
– Osa asiakkaista saa virallisen tiedon vedenkeittokehotteesta vasta maanantai-aamuna
– Tiistaina 18. lokakuuta selviää, että ainoastaan Parantala-Honkolan vesiosuuskunnan alueen vedestä on löytynyt kolibakteeria
– Keskiviikkona 19. lokakuuta kokoontuu epidemiatyöryhmä keskustelemaan muun muassa veden lisätestauksesta
– Keskiviikkona kloorausalue laajenee Kolunpohjantien, Honkolantien, Kangashäkintien ja Kivimäentien alueille.
– Torstaina Hietamalle ja Parantalaan tuodaan vesijakelupiste. Pullovesi on loppunut lähimarketeista
– Sairastuneiden määrä eräiden tietojen mukaan on ylittänyt sadan henkilön rajan. Kaksi henkilöä on joutunut nesteytyshoitoon terveyskeskukseen
– Vedenkeittokehote jatkuu toistaiseksi, veden klooraaminen ainakin ensi viikon alkuun saakka

– Torstaina 20.10. klo 18 keittokehotusta jatketaan Kolunpohjantieltä Hietaman ja Parantalan suuntaan olevalla alueella.Veden kloorausta jatketaan Honkola-Hietama-Parantala alueella. Veden virtaussuunnan muuttuminen saattaa aiheuttaa rauta-mangaanisakkojen aiheuttamaa veden värjäytymistä Honkolan alueella.

– Esitettyjen tutkimusten perusteella veden pilaantumisen on aiheuttanut verkostossa olevan ilmastusventtiilin vioittunut toiminta. Vioittuneen toiminnan seurauksena likaantunutta vettä on päässyt puhdasvesiverkostoon. Vika on korjattu, ja likaantuneen verkoston klooraustoimia jatketaan ensi viikon lopulle. Vesihuoltoyhtiö on järjestänyt alueelle vedenjakelupisteen.

– Perjantaina 21.10. klo 17 järjestetään asukkaille tiedotustilaisuus Kartano Kievarilla.

EDIT: Aikajanaa päivitetään sitä mukaan kun uutta tietoa tulee

Vastaa

  1. Hietaman asukas sanoo:

    Meille ensimmäinen tieto asiasta tuli maanantaina klo 12:30. Nimim. edelleen sairastava.

  2. Jorma Lilja sanoo:

    Onneksi on tämä nettiyhteys, muuten olisi kyllä hukassa missä mennään. Oli sitten jossain vaiheessa lappu postilaatikkoon ilmestynyt, mutta viikon loppuna kun ei muuta postia tule, niin kukapa siellä käy ”tyhjällä” laatikolla? No vastuuta taas heitellään eri tahoille, kun pitäisi nyt keskittyä tehostamaan näitä tiedottamisia!

    1. Grrrrrrr sanoo:

      Vastuukysymys on selvitettävä, jotta voisi käyttää valtaa. Tiedottaminen on vallankäyttöä, samoin tiedottamatta jättäminen. Fiksu toimija tiedottaa välittömästi ja riittävästi, eikä haja-asutusalueella tosiaankaan riitä se, että jaellaan sekavia lappusia satojen metrien päähän kulutuspaikoista.

      Osuuskuntamallissa on pahoja vikoja ja puutteita, joista nyt paljastui osa. Ja yhä uusia vesiosuuskuntia pakotetaan perustamaan, vaikka taloudellisinta ja ekologisinta olisi kunkin haja-asutusalueen talouden huolehtia omasta kaivostaan ja jätevesiensä puhdistamisesta. Silloin ei ainakaan pääse epidemia leviämään ”turvallisen vesijohtoveden” kautta.

      Vedenpuhdistusjärjestelmät ovat kehittyneet, tieto lisääntynyt. Mistä tahansa kaivovedestä saadaan puhdistamalla juomakelpoista. Veden siirtäminen kymmenien kilometrien mittaisessa paineistetussa putkessa on typerintä mitä kuvitella saattaa, jos pohjavettä saa kaivamalla tai poraamalla eikä lähistöllä holvata myrkkyjä ja jäteöljyä maaperään.

      Toinen juttu on, kuka kantaa käytännössä juridisen vastuun ihmisten ja eläinten sairastumisista. Arvatkaapa! Ei kukaan.

    2. matris sanoo:

      Kuinka itse haluaisit saada tiedotteen jatkossa ? Mitä kanavia seuraat ? Haluatko suojata yksityisyyttäsi kieltämällä yhtiön tiedotteiden lähettämisen ? Tyytymättömiä tiedottamiseen on ollut näköjään some-suomalaisten, kirjeen saaneiden ja jopa henkilökohtaisesti informoitujen joukossa. Tiedottaminen on ontunut – sitä ei kai kukaan kiellä. Nähdäkseni viimeisessä vastuussa on Äänekosken kaupunki, jonka on turvattava kansalaisten turvallisuus vaikka käyttääkin ”alihankkijaa”. Turvallisuuteen liittyvä tiedottaminen olisi päätettävä koko kaupungissa ja informoitava asukkaita kuinka se toimii. Some on täynnä huuhaata. Ei sen tehtäväksi tiedottamista voi jättää.
      Tiedottamisessa on aina 3 osaa, joissa voi kehittämisen tarvetta olla:
      TIETO – TIEDOTTAJA – TIEDON SAAJA

      1. Hätätiedotteeseen ei tarvita lupia. Koko lässytys ”ettei voitu lähettää kun on kielto” on naurettavaa asiakkaiden aliarviomista. En minäkään haluaisi, että takahikiän karhuhavainto tulee televisiosta, mutta niin se vaan tulee ja hyvä niin. Sieltä pitäisi tulla myös saastuneesta vedestä varoitukset. Ihan kysymättä, ilman lupaa, koska se on hätätiedoite, ei mainostiedoite tai vikailmoitus.

  3. Lakimuutos sanoo:

    Pitäisikö muka avata naamakirjatili pelkästään tätä varten? Ja muun hauskan lisäksi asiaan liittyvä uutisointi mm. Sisiksessä on maksumuurin takana.

    Miksei voida käyttää virallista tiedotuskanavaa eli Ääneseudun Energian tekstiviestipalvelua? Tiedottamisvastuun on oltava viranomaisella eikä harrastelijapohjalta jollain vesiosuuskunnan maallikolla. Samoin vedenlaadun valvonnan ja veden jakelun, kun vesijohtovettä ei voi käyttää.

    Mikä on Ääneseudun Energian selitys sille, että puhdasta vettä alettiin jakaa vasta viisi päivää tilanteen havaitsemisen jälkeen? Miten karjatilalliset, vanhukset ja vammaiset saavat vetensä?

    Tässä tosiaan on oppimisen, mutta myös lakimuutoksen paikka: mikäpä estää jotakuta vaikka myrkyttämästä koko vesiosuuskuntaa, jos valvonta on tällaista, eli täysin olematonta.

    Osuuskuntapohjainen vedenjakelu on yhtä älytön ajatus kuin olisi osuuskuntapohjainen sähkönjakelu ilman yhtään sähköalan ammattilaista. Ja kaiken lisäksi osuuskunnan rakentamaan ja ylläpitämään on lähes pakko liittyä, jos sellainen lähistölle perustetaan. Sikakallista ja sikavaarallista.

    1. Kersantti karoliina sanoo:

      Äänekosken Energia on vastuussa jakamastaan talousvedestä. Sen tulisi olla puhdasta. Hyvään onneen ja tuuriin ei voi luottaa tällaisissa asioissa. Tässä on kyseessä ihmisten terveys. Tiedottaminen on lievästi ilmaisten ontunut kaikilta tahoilta, jotka tiedottamiseen ovat osallistuneet. Kuinka paljon sairastuneita olisi enemmän tai vakavammin, jos asukkaat itse eivät olisi alkaneet varoittaa toisiaan ja perustaa ryhmiä ym? Täysin ala-arvoista ja asiatonta on julkisesti arvostella ihmisiä, jotka ovat juomastaan vedestä sairastuneet. Kuinka moni ihminen alkaa epäillä saadessaan vatsataudin oireita, että juomavesi on pilaantunutta? etenkään, kun vedessä ei maun tai ulkonäön perusteella ole poikkeavaa? Ja lisäksi, tuolloin ei ollut mitään tiedotteita etteikö vettä voisi juoda. Mutta palaan silti vielä kysymykseen, kuinka moni osaisi jotain epäillä heti? ei ihmisillä ole mitään peiliin katsottavaa mutta niillä toimijoilla kylläkin, jotka tästä asiasta ovat vastuussa (tai tulisi olla).
      Jos on mennyt luotto viranomaisten reagointikykyyn niin on myöskin mennyt energia yhtiön toimintaan. Jos jatkuvasti on jotain, kavalluksista jatkuviin kaukolämpövuotoihin, vesivahinkoihin ihmisten taloissa ym.ym. niin kyllä tämä alkaa vaikuttaa vähintäänkin epäluotettavalta toiminnalta. Vesiasiathan täällä on ihan päin pyrstöä, sen tietää koko kylä. Niin moni asia on mennyt väärin ja niitä on hissuteltu, että tämä nyt oli vain ajan kysymys, että jotain oikeasti tapahtuu. Ja opitaanko tästäkään mitään vai sammutetaanko nyt yksi tulipalo ja sitten taas siirrytään seuraavaan? ugh.

  4. vai niin... sanoo:

    Onkos tuo tiedotuspuoli ulkoistettu päiväkotiin 3-5 vuotiaille, suosittelen jatkossa eskaria.

  5. Omakotitalo asuja Parantala. sanoo:

    Miksi ei tiedotettu esim Radion tai Telvision kautta ? Ilmoitetaan sitä esim. Karhuistakin jos liikkuu asuin alueella. Kyllä on annettava infosta nolla pistetttä niin huonosti hoidettu

  6. Terveystarkastaja haukkui sairastuneet tyhmiksi ja sanoi, että pitäisi katsoa peiliin maanantaina lehdessä. Että sellainen terveystarkastaja.

    1. Et ole uskottava sanoo:

      Älä viitsi levitellä huhuja ja ilkeämilistä sontaa. Saatat joutua siitä vastuuseen käräjäsalissa.

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy