Wanhat vehkeet valloittavat Suolahden tänä lauantaina, kun sataman alueelle pölähtää höyryvetoista menopeliä laivasta veturiin.
Wanhan aseman alueelle suunnitellun Suolahti Promenadin itäpäässä sijaitsevan perinnetelakan väki odottaa innolla, millaisen väenpaljouden tapahtuma tuo tällä kertaa tullessaan.
– Vanhat höyrylaivat kiinnostavat ihmisiä, tänne meillekin tulee harva se päivä joku kurkkimaan ja kyselemään, että mitä puuhataan, ’sukurasitteena’ laivojen pariin ajautuneet Tapio Korpivaara ja Esko Härö kertovat.
Perinnetelakalla korjataan laivoja, jotka on tehty vanhaan hyvään aikaan. Yli satavuotiaita metallialuksia ei tarvitse nostaa telakalle kuin kymmenen vuoden välein. Suolahtea kesäkaupunkinaan pitävä kaksikko omistaa Keiteleen vanhimmat perinteiset höyrylaivat ja puuhastelevat Suomen Höyrypursiseuran lipun alla perinnetelakalla.
– Tällä paikalla tulee olemaan Suomen hienoin pursiseuran tukikohta, kunhan nuo meidän orjat saavat hommat valmiiksi, Härö naureskelee.
Paikalliset eläkeläisaktiivit, jotka eivät välttämättä kuulu pursiseuraan vaan ovat ainoastaan vapaaehtoispanoksellaan mukana, raahaavat haastatteluhetkellä valtavaa kettinkiä rantaa kohti.
– Meillä on täällä nuoriakin tekemässä pientä keikkaa, maalaamassa rakennuksia. Hyvä etteivät ole kioskilla ryöstämässä mummuja, Härö veistelee.
– Tämä on tämmöinen höyrähtäneiden puuhapuisto!

Väliaikaisesti rojua täynnä olevan makasiinin yläkerrasta tulisi mainio tanssipaikka, tuumaavat pursiseura-aktiivit.
Puuhapuisto tai ei, hienot puitteet paikalla on. Mahdollisen promenadisuunnitelman toteutuessa telakan toiminta tulisi vieläkin näkyvämmäksi.
– Pursiseura on nyt ollut tässä vuoden verran, ja kaikki rakennukset ja tontti tuli omistukseen puolisen vuotta sitten, Korpivaara kertaa.
– Täällä on sauna ja vähän majoitustilaakin, vaikka laivathan ne pääasiallisesti vierailijat majoittavat. Tuohon vanhaan makasiiniin ollaan suunniteltu museon ja kerho- tai juhlatilan yhdistelmää. Suolahti Promenadin toimintojen yhdistäminen koko rannan alueella olisi todella hieno asia, ja sillä on merkitystä monille.
Molemmat laivakapteenit muistuttavat, että Keiteleen uudistusten vaikutusalue on 400 kilometriä Lahden ja Pihlajaveden välillä. Wanhan aseman uudistamisen suosioon he uskovat sataprosenttisesti.
– Talven vetonaula löytynee jostain muualta, mutta kyllä vesistöjen keskellä tällaiset jutut ovat kesälomien vetonauloja!
Wanhojen vehkeiden aikaan höyrylaivat kuljettavat ihmisiä paikan päälle ja esittäytyvät satama-alueella.
– Meillä on sata litraa lettutaikinaa, ja tuotto menee telakkatoiminnan tukemiseen, Korpivaara ja Härö vinkkaavat.
Kannattaa siis pyrähtää paikalle!

Perinnetelakalla on laiturimetrejä 150, mutta vakituisesti laivoja kelluu satamassa neljä kappaletta.
Tämä idea on hyvä tosin en usko sen koskaan toteutuvan.. Tulee maksamaan Äänekoskelle noin 5-10 miljoonaa euroa, en usko että moni hyvällä sitä katsoo? Ihmettelen suuresti Suolahden ja Äänekosken kuntaa, ettei Yksityiselle myyty veturitallia? Ainut oikea TYÖTÄ tuonut hienous ja ITSE maksettu Hienous eli hv3 veturi häviää tältä pitäjältä. Samoin kyseisen henkilön Omat Hienot Vaunut.. Mutta totta kai Me Äänekoskelaiset voimme Vuokrata jostain ”omat” veturit? Itse olisin sitä mieltä että olisi hienompaa, kun olisi omalla kylällä kunnostettu Hieno veturi. Eikä mikään Vuokrattu ja Verorahoilla maksettu. Mutta jokainen toimii tavallaan. Toivon Että Hv3 saa suuren arvostuksen, siellä missä ikinä matkaakaan!!