30-vuotiaan Teatteri Eurooppa Neljän vaiheet pääsevät Kartano Kievarin näyttämölle


Teatteri Eurooppa Neljä demosi kesän uutta esitystä musiikin kera Biotalous- ja juustomessuilla Äänekosken lukiolla.

Teatteri Eurooppa Neljä viettää juhlavuotta, ja Mies joka tiesi liikaa tuo näyttämölle teatterin ensiaskeleet – tai ainakin yrittää.

 

Mies joka tiesi liikaa – eli epätoivoinen yritys tuoda näyttämölle Eurooppa Neljän varhaisvuodet -näytelmän kirjoittaja ja ohjaaja Matti Kuikkaniemi tuntee teatterin alkuhistorian läpikotaisin, sillä hän ohjasi ”eenelosen” ensimmäisen näytelmän, Kesäillan valssin.

– Kesäillan valssi oli melkonen show: tultiin sinne pappilaan, ja alettiin korjaamaan tiloja että siellä voisi ylipäätään olla. Elettiin hetken aikaa yhteistaloudessa: kaikilla oli ruokavuorot, ja sitten palattiin hommiin, Kuikkaniemi muistelee.

Näytelmä oli kaikin puolin kesken: sitä ei oltu kirjotettu valmiiksi ja katsomoa vasta rakennettiin. Pappilan nurkassa oli epävireinen piano, yksi kitara ja huilu, joilla oli tarkoitus lähteä tekemään musiikkiteatteria. Teatteriväki paiski hommia yötä myöten.

– Ainahan esitys jossain vaiheessa näyttää siltä että on pelkästään hirveä kaaos, mutta näin jälkikäteen voin sanoa että silloin vaikutti todella kaoottiselta. En myöskään uskonut, että kiertävä teatteri tulisi toimimaan Keski-Suomessa, Kuikkaniemi kertoo.

Nyt yleisöllä on mahdollisuus päästä näkemään ohjaajan itsensä näkemys siitä, mitä kolme vuosikymmentä sitten oikeastaan pantiin alulle ja miten.

Mies joka tiesi liikaa – eli epätoivoinen yritys tuoda näyttämölle Eurooppa Neljän varhaisvuodet-näytelmän tarina alkaa kesäkuun alusta vuonna 1989, jolloin Saarijärven Kolkanniemen pappilaan ilmestyy kolme nuorta miestä: Kunto Ojansivu, Heikki Paavilainen ja Jouni Virtanen. Poppoo aikoo perustaa pappilaan kiertävän ammattiteatterin. Alku on vauhdikasta ja lievästi sanottuna kaoottista, mutta teatterin he perustivat, ja nyt tuo teatteri, Teatteri Eurooppa Neljä, täyttää jo 30 vuotta.

​– Luvassa on vähän vanhojen muistelua ja enemmän tai vähemmän kommelluksia siihen päälle. Tämä on lempeä, hauskan sorttinen muistikuva siitä, millaista pappilassa oli. Todellinen kurkistus kulissien taakse: mitä oikeasti tapahtui, kun alettiin tehdä teatteria ja piti elääkin jollakin, Kuikkaniemi kuvailee.

Mies joka tiesi liikaa – eli epätoivoinen yritys tuoda näyttämölle Eurooppa Neljän varhaisvuodet
Ensi-ilta Kievarin kesäteatterissa 19.6.2019

Vastaa