Äänekosken somelähettiläät valittu: ”Täällä on paljon aarteita, joista ei tiedetä”


Äänekosken uunituoreet somelähettiläät: Reijo Honkonen (vas.), Sini Lindenberg, Yada Ruppert, Peter Lindenberg, Linnea Lahtinen, Ilona Pietiläinen ja Niko Pasanen. Kuvasta puuttuu Pekka Ouli.

#hiddenäänekoski-lähettiläät on valittu ja julkistettu. 8-henkinen joukko luotsaa Äänekoskea somessa kaiken väen tietoisuuteen: kohteena ovat mökkiläiset, kaupunkilaiset ja muut kaupungin katuja kuluttavat.

 

Lähettiläiden valinnan suoritti Äänekosken kaupungin 15 hengen raati. Valinnoissa painotettiin positiivista asennetta ja mielenkiintoisia harrastuksia sekä kiinnostuksenkohteita.

– Saimme kaikkiaan 26 erittäin hyvää hakemusta, joiden joukosta valitsimme edustusjoukon, matkailu- ja markkinointiasiantuntija Saana Peurasaari kertoo.

Lähettiläsjoukko kävi heti keskiviikkona läpi sosiaalisen median pelisääntöjä ja ideoi yhdessä, millaista esimerkkisisältöä kanaviin voisi tuottaa.

– Erilaisia tapahtumapäiviä voisi järjestää ja kutsua ihmisiä mukaan esimerkiksi piknikille, 18-vuotias Yada Ruppert ideoi.

Ruppert kertoo olevansa parhaimmillaan, kun lautanen on kukkurallaan. Mitä enemmän tekemistä, sen enemmän nuori saa aikaan.

– Sain juuri lukion tehtyä ja aloitan työt Jyväskylässä. Olen hommissa myös biotalous- ja juustopäivillä, Ruppert listaa.

Vahvuudet yhteen

Joukko on värikäs: mukana on monenlaista ja monenikäistä äänekoskelaista. Kaikki eivät ole sosiaalisen median ammattilaisia, eikä tarvitsekaan.

– Lähdin mukaan uteliaisuudesta. Olen käsittänyt, että tää on periaatteessa nuorten juttu, mutta aina voi oppia uutta, kirjailija Reijo Honkonen sanoo.

13-vuotias Linnea Lahtinen lupaa, että ainakin koirankuvia on luvassa. Hän on elävä esimerkki Äänekosken monipuolisesta harrastustarjonnasta.

– On paljon kaikkea, mitä voisin näyttää harrastuksistani: harrastan harmonikansoittoa, agilityä ja tanssia, Linnea listaa.

Peter ja Sini Lindenberg ovat aktiivisia luonnossa liikkujia.

– Täällä on paljon aarteita joista ei tiedetä. Äänekosken paikkoja ei ole esimerkiksi Retkipaikka-sovelluksessa juuri ollenkaan. Olisi kiva saada ne päivitettyä sinne. Esimerkiksi Kapeenkoski on helppo kohde, sinne voi lähteä talvellakin keittämään pannukahvit, Peter ja Sini kaavailevat.

Samoilla linjoilla on kirjailija ja toimittaja Ilona Pietiläinen: Äänekoski pitää saada kartalle.

– Teen paljon juttuja valtakunnallisiin aikakauslehtiin, ja aina ärsyttää kun ajan vaikka Sotkamoon saakka katsomaan hienoja paikkoja, vaikka niitä paikkoja olis täälläkin. On kiva päästä nostamaan omaa kaupunkia pinnalle, Pietiläinen pohtii.

Matkailun ja paikallisten tarpeisiin

K-Citymarketin kalamestarina työskentelevälle Niko Pasaselle, 24, sosiaalisen median kiemurat ovat tuttuja. Hän on nimittäin myös työpaikkansa somevastaava.

– Some tulee olemaan isossa roolissa markkinoinnissa, joten mielellään työnnän oman lusikkani soppaan täällä Äänekoskella ja autan miten pystyn, Hietamalla kasvanut Pasanen toteaa.

Pekka Ouli on omalta osaltaan hehkuttanut äänekoskelaista mielenmaisemaa ja ympäristöä toimiessaan kansainvälisissä tehtävissä.

– Esimerkiksi Hidden Äänekoski -peliä pelanneet ovat huomanneet, miten Äänekosken helmet ovat meidän paikallisten silmiltä piilossa. Tämä nostaa niitä nyt meidänkin tietoisuuteemme, Ouli pohtii.

Lähettiläiden tuotoksia pääsee seuraamaan visitaanekoski.fi-sivustolta. Tuoreen matkailusivuston tarkoituksena on nostaa Äänekosken markkina-arvoa sekä kotimaisten että kansainvälisten vieraiden – ja tuttujen – silmissä.

– Tehdään töitä, jotta täällä olisi parempi ja viihtyisämpi olla, meillä ja muilla, Saana Peurasaari linjaa.

#hiddenÄänekoski -somelähettiläät:

Johanna Haavisto

Reijo Honkonen

Keiko Kodama

Linnea Lahtinen, 13,

Sini ja Peter Lindenberg

Pekka Ouli

Niko Pasanen, 24

Ilona Pietiläinen

Yada Ruppert, 18

Vastaa