ÄKS arvio: Kievarilla pääsee seuraamaan täydellistä sekoilua – mutta ilolla


Teatteri Eurooppa Neljän esitys on varmaa suorittamista, ja kesäteatteriyleisöön se uppoaa kuin häkä.

30-vuotiasta teatteria voi juhlistaa monella tavalla. Teatteri Eurooppa Neljän juhlaesitys Mies joka tiesi liikaa – eli epätoivoinen yritys tuoda näyttämölle Eurooppa Neljän varhaisvuodet on jättimäinen pläjäys vanhojen muistelua, perinteistä kesäteatterisekoilua ja musiikkia eenelosen taatulla laadulla.

Ennakkonäytöksessä katsomo oli puolillaan, ja lipunmyyntiluukulla todettiin lippujen liikkuvan liukkaasti myös muihin näytöksiin. Se kertoo, että kesäteatteri ja Eurooppa Neljä kiinnostavat edelleen. Vaikka väki on pääosin varttunutta, mukaan mahtuu myös lapsiperheitä ja nuoria pareja.

Teatterin pitkän linjan taituri Satu Säävälä toivotti Kievarin yleisön tervetulleeksi lämpimin sanoin.

– Tänne on ihana tulla. Kuin kotonaan olisi, Säävälä tunnelmoi.

Varoitus: seuraava osio sisältää yksityiskohtia juonesta.

Tarina alkaa, kun ohjaaja Matti Kuikkaniemeä projisoiva Pate (Erkki Teittinen) saapuu teatterille ottamaan vastaan huomionosoitusta vuosikymmenien jälkeen. Pate ajautuu muisteloihin yhdessä teatterin väen kanssa, ja outous ottaa vallan: puhuvat bussit, näkymättömät esi-isät ja Theresa May ottavat kukin osansa teatterin tarinassa. Lopuksi limbo palaa alkuunsa ja kaikki on hyvin. Lopussa kiitetään jokaista teatterin tekemiseen osallistunutta ja yleisöä, joita on ollut toista miljoonaa 30 vuoden aikana.

Juonipaljastukset päättyvät tähän.

Esityksen kantava ajatus on, että (kesä)teatterin juttuja ei kannatakaan yrittää ymmärtää: kunhan katsoo ja nauraa. Tätä tehdään ilon kautta, eivätkä pienevät kulttuuriavustukset tai poliittinen ympäristö voi tukahduttaa teatteri-ilmaisun paloa.

Matti Kuikkaniemen taito kirjoittaa hahmoihin elävyyttä on ilmiömäinen. Tuoreet kulttuuri-ilmiöt sekoittuvat hyvänmielen kesäteatterihömpötykseen lähes saumattomasti. Se, että 30 vuoden teatteriohjelmiston saa esiteltyä yhdessä kesäillassa, vaatii taitoa ja kokemusta, ja niitä Kuikkaniemellä todella on.

Ammattilaisten ei tarvitse sortua ylinäyttelemiseen. Metateatteriin sisältyy riskinsä, mutta työryhmä onnistuu välttämään sudenkuopat. Yleisö nauttii, nauraa ja kannustaa. Dialogi on elävää, mutta paikoin pettää joko artikulaatio tai äänitekniikka: katsojakumppanini ei saa kaikista sanoista selvää.

Eniten iloa tuottaa musiikki. TE4:n bändi on taitava, ja muusikoilla on myös dramaturgian tajua. Esitykseen sisältyy hittejä vanhasta ohjelmistosta, mutta ryhmä on saanut esitettäväkseen myös kokonaan uusia sovituksia vain tätä kesää varten. Huomionarvoista on, että kesäteatterille epätyypillisesti vain yksi musiikkiesitys tuntuu päälleliimatulta, vaikka kavalkadia on Juicesta Roope Salminen & Koiriin.

Ensi-iltaan mennessä viimeisetkin haparoinnit askelmerkeissä ja vuorosanoissa saataneen loksahtamaan kohdalleen. Ennen esitystä voi ottaa pienen kertauksen teatterin vaiheista pysyäkseen paremmin mukana tarinassa, mutta uunonakin yleisössä kyllä viihtyy. Mäkäräismyrkky mukaan!

Riina Nygrén

Mies joka tiesi liikaa – eli epätoivoinen yritys tuoda näyttämölle Eurooppa Neljän varhaisvuodet. Ensi-ilta Kievarin kesäteatterissa Äänekosken Hietamalla keskiviikkona 19.6.2019.

Käsikirjoitus ja ohjaus: Matti Kuikkaniemi

Rooleissa: Kunto Ojansivu, Satu Säävälä, Erkki Teittinen, Jyri Ojansivu, Paavo Honkimäki, Neija Välilä ja Maiju Jokinen
Avustajat: Tiuku Holma ja Sara Pitkänen
Muusikot: Toni Lepistö, Antti Parviainen, Jaakko Tabell, Kalle Saarelma

Lavastus, valot ja äänet: Ville-Matti Laine
Puvustus: Raija Niiniaho
Musiikin sovitus: Toni Lepistö ja TE4 Bändi
Koreografia: Neija Välilä
Valokuvat: Jiri Halttunen
Tuotanto: Teatteri Eurooppa Neljä

Vastaa