Kiinalaiset opettajat vierailivat Äänekoskella


Rehtori Mika Lehtonen kertoo Suolahden yhtenäiskoulusta opettajien taukohuoneessa

Delegaatio tutustui Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopistoon sekä Suolahden yhtenäiskouluun.

Äänekoskella vieraili tiistaina 26 kiinalaista opettajaa ja opetusalalla työskentelevää henkilöä. Vierailun tarkoituksena on tutustua suomalaiseen koulujärjestelmään. Järjestäjänä toimii Jyväskylän Yliopiston omistama EduCluster Finland, jonka tarkoituksena on edesauttaa suomalaista koulutusvientiä.

─ Suomalainen koulujärjestelmä kiinnostaa laajasti ulkomailla. Kansainvälisissä vertailuissa, kuten PISA-tutkimuksissa, Suomi on jatkuvasti kärkisijoilla. Haluamme viedä suomalaista koulutusosaamista myös ulkomaille, EduCluster Finlandin Sanna Nummela kertoo.

Suolahden yhtenäiskouluun vieraat pääsivät tutustumaan rehtori Mika Lehtosen johdolla. Ihastusta herättivät avoimet ja modernit työtilat, sekä infrastruktuurissa käytetyt materiaalit. Suurimpia eroja suomalaisen ja kiinalaisen koulujärjestelmän välillä ovat oppilasmäärät.

─ Kiinassa yhdellä opettajalla saattaa olla yli 50 oppilasta luokassa, täällä oppilasmäärät opettajaa kohden ovat paljon pienemmät. Kouluja Kiinassa on väkilukuun nähden liian vähän, kertoo ryhmänjohtajana toiminut Yifan Cheng.

Suuri oppilasmäärä on yksi syy, miksi kiinalaiset kartoittavat erilaisia oppimisympäristöjä ja tilaratkaisuja. Myös suomalainen yksilön huomioon ottava opetustapa on herättänyt paljon kiinnostusta. Kiinalainen koulujärjestelmä on hierarkkisempi ja opettajavetoisempi kuin suomalainen.

─ Esimerkiksi Halssilan koulussa Jyväskylässä kiinalaiset ihastelivat oppilaiden yhdessä laatimia ja allekirjoittamia luokan sääntöjä, Kiinassa toimintakulttuuri on erilainen suuren oppilasmäärän vuoksi, Sanna Nummela toteaa.

Pohjoisen Keski-Suomen Ammattiopistolla vieraat tutustuivat ammatilliseen koulutukseen ja digitaalisiin oppimisympäristöihin.

─ Myös opiskelija Katja Huttusen kertomat kokemukset Erasmus+ harjoittelusta Portugalissa kiinnostivat vieraita. Kansainvälisyys ja sen toteuttaminen ovat kiinalaisten asiantuntijoiden mielenkiinnon kohteina, Pekka Ouli Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopistosta kertoo.

Vastaa