Tehasta Pukkaa: ”Missä Äänekoski sijaitsee?” – perusasiat askarruttavat ihmisiä eniten


Biotuotetehtaan rakentamista voi seurata muun muassa Twitterissä (etualalla) ja hyvää palautetta keräävistä työmaan web-kameroista (taustalla).

 

Median lisäksi yksityiset ihmiset ottavat yhteyttä biotuotetehdasprojektin väkeen säännöllisesti.

 

Metsä Groupin biotuotetehdas ja sen rakentaminen kiinnostaa taukoamatta. Projektin viestintäpäällikkö Anna-Liisa Pennanen kertoo, että yksittäiset ihmiset lähettävät kysymyksiä ja palautetta viikoittain.

– Yleisimmin he haluavat tietää perusasioita, kuten paljonko työntekijöitä biotuotetehdastyömaalla kulloinkin on, mitä tuotteita sivuvirroista tullaan tekemään – ja vaikkapa missä Äänekoski sijaitsee, Pennanen listaa ja epäilee kysyjien asuvan lähialueita kauempana.

– Paikalliset nimittäin tuntuvat olevan hyvin perillä, mitä projektissa milloinkin tapahtuu.

Pennanen painottaa, että jokaiseen saapuneeseen viestiin vastataan henkilökohtaisesti. Pelkkä tiedottaminen ei nykyään riitä, on panostettava vuorovaikutteisuuteen.

 

BIOTUOTEHTAAN rakentaminen on ollut tasaisen ahkerasti haluttu aihe lehtien sivuilla. Projektin viestinnällisiä lankoja käsissään pitävä Pennanen saa päivittäin yhteydenottoja medialta ja muilta julkaisuilta.

– Erityisemmät uutiset aiheuttavat selviä piikkejä, mutta kyllä kiinnostus on jatkuvaa etenkin paikallisesti ja myös koko Suomen mittakaavassa. Kansainvälistäkin huomiota tämän mittaluokan projekti luonnollisesti saa, viestintäpäällikkö kertoo.

Biotuotetehtaan reilun vuoden takaisen rakentamispäätöksen jälkeen kiinnostusta ovat herättäneet erityisesti sellaiset merkkipaalut kuin peruskiven muuraus ja harjannostajaiset tai suuret hankinnat, kuten toukokuussa julkaistu uutinen rikkihappolaitoksesta.

Ajan kuluminen ja jatkuva tietotulva ei näytä vähentävän mielenkiintoa biotuotetehdasta kohtaan. Ehkä suuntaus on jopa päinvastainen.

 

KERROTTAVAA kokonsa puolesta Suomen metsäteollisuuden historiassa ennennäkemättömässä biotuotetehdasprojektissa riittää runsaasti.

Jättimäinen projekti ja nykypäivän viestinnän vaatimukset tuovat mukanaan haastetta.

– Ihmiset odottavat pelkkää tiedottamista syvempää ja kokonaisvaltaisempaa sisältöä, mistä hyvä esimerkki on nettisivuillamme biotuotetehtaan rakentajia esittelevä juttusarja. Sen avulla pääsee kurkkaamaan kulisseihin ja ihmisten arkeen projektissa, Pennanen kertoo.

Työmaaporttien sisäpuolen tapahtumat todellakin vaikuttavat kiinnostavan myös ulkopuolella: Pennasen mukaan livekuvaa eri puolilta työmaata lähettävät neljä web-kameraa ovat erittäin seurattuja ja innoittavat antamaan palautetta.

 

ArvaaX?

Näistä aiheista ihmiset yleisimmin ottavat yhteyttä:

1. Biotuotetehtaan rakentamiseen liittyvät faktat

2. Modernin tehtaan teknologiaan liittyvät kysymykset

3. Työllisyysvaikutukset koko arvoketjussa ja Metsä Groupin avoimet työpaikat

4. Biotuotetehtaan tuotantoprosessi metsästä valmiiksi biotuotteiksi