Uuden Nelostien näkyvin osa, eli Tärttämäen maantiesilta valmistuu ensi juhannukseksi.
Sillan valutyöt aloitettiin maanantaina 8. lokakuuta ja ne jatkuvat torstai-iltaan saakka.
– Silta on aiheuttanut 70 prosenttia koko tiehankkeen stressistä. Tämä on hankala paikka ja aikataulu on äärettömän tiukka. Kunhan tämä saadaan valettua ja sääsuoja päälle, urakka lähtee taas etenemään hyvällä vauhdilla ja päästään perinteisiin hommiin käsiksi, Liikenneviraston Jarmo Niskanen sanoo.
– Kun tämä saadaan valmiiksi, eiköhän me Jarmo mennä saunaan ja syömään, projektipäällikkö Markku Hokkanen Graniittirakennus Kallio Oy:stä sanoo.
Keskiviikkoaamuna 10 aikaan sillan valusta on valmiina 60 prosenttia.
– Liikenneviraston rooli on kantaa vastuu ja urakoitsijat ja aliurakoitsijat tekevät varsinaisen työn. Äänekosken alueen tiestöön on laitettu yli 80 miljoonaa euroa rahaa. Liikenneyhteyksien parantaminen on jaettu moniin pienempiin urakoihin: tässä reilun neljän kilometrin matkalla on itse asiassa neljä erillistä hanketta, Niskanen sanoo.
Valutyö on tarkkaa hommaa ja kaikkiin mahdollisiin ongelmiin on varauduttava. Betoniyhtiöitä on varalla, mikäli pääasiallisen kumppanin kanssa tulee toimitusongelmia ja sillan pielessä on aggregaatit sähkökatkojen varalta.
– Tätä ei voi keskeyttää, se pitää tehdä kerralla, Hokkanen sanoo.
Tärttämäen silta avataan liikenteelle ensi juhannuksena. Keski-Suomen mittakaavassa suuri silta valaistaan myös näyttävästi led-valaisimilla, joiden väriä voidaan vaihtaa.
– Silta voi olla jouluna vaikka punainen, Niskanen sanoo.
Tärttämäen silta numeroina:
9 metrin alituskorkeus
12 metriä sillan kannelta Kuhnamon pintaan
14 kilometriä lämmitysputkea
28 työmiestä töissä sillan kannella kerrallaan
90 tuntia betonin valamista
220 metriä on sillan kannen pituus
700 kuormaa betonia
4 200 kuutiota betonia
200 000 kiloa jänniteputkea
900 000 kiloa raudoitusta
20 miljoonaa kilon voimalla jännitetty silta