Ääneseudun Kehitys Oy teetti tammi-helmikuussa 2016 Äänekosken bränditutkimuksen.
Käytännön toteutuksesta vastasi Innolink Research Oy. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Äänekosken tunnettuutta ja mielikuvia. Internetkyselynä ja puhelinhaastatteluina toteutettuun tutkimukseen vastasi yhteensä 1186 suomalaista. Vastauksia kerättiin sekä sisäisestä (äänekoskelaiset asukkaat, yrittäjät ja kaupungin päätöksentekijät) että ulkoisesta näkökulmasta (muualla Suomessa asuvat).
Muualla Suomessa asuvista vastaajista 13 prosenttia nimesi Äänekosken kolmea alle 50 000 asukkaan paikkakuntaa Keski-Suomessa kysyttäessä. He kuvailivat Äänekoskea useimmiten adjektiiveilla kaunis, teollinen ja pieni. 42 prosenttia kaikista muualla asuvista vastaajista on joskus käynyt Äänekoskella, useimmiten lomamatkalla.
Kaikkien vastaajien keskuudessa Äänekoskesta heräävät mielikuvat olivat useimmiten kehittyvä, teollinen ja rauhallinen. Ulkoisten vastaajien keskuudessa nousivat esille myös pienuus ja kauneus (kuva 1). Sanapareilla arvioiden Äänekoski nähtiin ennen kaikkea luonnonläheisenä, mutta myös turvallisena ja hyvämaineisena.
– Keski-Suomalaiset kunnat ja kaupungit eivät keskimäärin ole onnistuneet luomaan vahvaa toisistaan erottavaa brändiä, vaan alueen paikkakuntiin yhdistettävät ominaisuudet liittyvät yleisesti luonnon mukanaan tuomiin arvoihin. Alueen muihin paikkakuntiin verrattuna Äänekoskesta suomalaisilla on poikkeuksellisen voimakas positiivinen mielikuva kehittyvänä ja työpaikkoja tarjoavana teollisena luontokaupunkina, summaa tuloksia Innolink Research Oy:n projektipäällikkö Mikko Leinonen.
Puhdas ja kaunis luonto avaintekijänä
Kaikkien vastaajien mukaan tärkeimpiä kaupunkien ominaisuuksia asumisen kannalta ovat puhdas ja kaunis luonto sekä vahva panostaminen tulevaisuuteen.
Äänekosken arvioitiin onnistuneen hyvin kaikkien tekijöiden osalta. Parhaiten Äänekoski on onnistunut luonnon puhtauden ja kauneuden sekä runsaan elintilan suhteen.
Äänekoskelaisten odotukset korkeita
Äänekoskelaiset vastaajat antoivat Äänekoskelle hyviä arvioita, mutta asettivat samalla erittäin korkean tavoitetason, johon toivovat sen pyrkivän. Suhteessa tämänhetkiseen onnistumiseen eniten kehitettävää tavoitetasoon nähden on yrityspalveluihin panostamisen sekä suvaitsevan ilmapiirin osalta.
– Ulkoisten vastaajien mielikuvat Äänekoskesta olivat kuvaavia ja ylittivät odotukset positiivisuudellaan. Aiomme ehdottomasti hyödyntää ja vahvistaa markkinoinnissamme tutkimuksessakin esille nousseita vahvuuksiamme!, kommentoi Ääneseudun Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Sari Åkerlund.
Ulkoiset mielikuvat Äänekoskesta olivat yllättävänkin positiivisia ja kuvaavia.
– Saamamme palaute on ehdottoman tärkeää toimintamme suuntaamisessa ja kehittämisessä, Ääseudun Kehitys Oy ja Innolink Research Oy kiittävät, ja toivovat saavansa arvokasta palautetta jatkossakin.