Kaupunginhallitukselle esitetään markkinointi- ja yhteistyösopimusta Äänekosken Teatterin kanssa.
Äänekosken kaupungin tavoitteena on markkinoinnin ja mainonnan keinoin vahvistaa positiivista kaupunkikuvaa. Teatteritoiminnalla katsotaan olevan merkittävä rooli kaupungin kulttuuritarjonnassa ja kaupungin vetovoimatekijänä sekä kaupunkilaisten hyvinvoinnin ja hyvän elämän edistäjänä.
Kaupunki on vuosina 2019-2021 solminut markkinointi- ja yhteistyösopimuksia äänekoskelaisten urheiluseurojen kanssa koskien näiden edustusjoukkueita. Sittemmin vastaavaa mallia on laajennettu myös niin sanottujen yksilölajien yksittäisiin urheilijoihin.
Nyt kaupunginhallitukselle esitetään, että toimintamallia laajennetaan kulttuurialalle sopimalla vastaavia markkinointi- ja yhteistyösopimuksia Äänekosken teatterin kannatusyhdistys ry:n kanssa.
– Pitkän tähtäimen tavoitteena pidetään, että yhdistyksen ylläpitämä Äänekosken teatteri on laadukas ja ammattimaisesti johdettu amatööriteatteri, joka olemassaolollaan tekee Äänekoskesta houkuttelevamman, viihtyisämmän ja monipuolisemman kulttuurikaupungin, asiaa esittelevä kaupunginjohtaja Matti Tuononen sanoo.
Jos kaupunginhallitus ja teatterin kannatusyhdistys näin suovat, niin markkinointiyhteistyöstä tehdään kirjalliset sopimukset, joissa näkyvyydestä ja yhteistyöstä sovitaan yksityiskohtaisesti. Sopimuksessa sovitaan muun muassa yhdistyksen tai teatterinvelvollisuuksista ja kaupungin markkinointi- ja yhteistyökorvauksista. Kaupunginhallitus ei muuta kautta taloudellisesti tue Äänekosken teatterin kannatusyhdistys ry:n toimintaa, mutta tämä voi edelleen hakea kulttuuri- ja liikuntalautakunnan myöntämää perusavustusta varsinaiseen toimintaansa.