Äänekoskelle suunnitella oleva biotuotetehdas tarvitsee kunnossa olevat liikenneyhteydet. Kirjoituksia lukiessa, tästä hyvästä uutisesta, on voinut saada kuvan, että rahoitus tie- ja rataverkolle olisi tulossa. Siksi olikin hyvä kysyä asiaa suoraan liikenneministeri Paula Risikolta (kok). Vastaus oli tyrmäävä.
Käsittämätöntä, että valtakunnan pääväylän rahoitukseen vaadittaisiin mukaan Metsä Groupia. Moniko nelostietä käyttävä yritys on tähän asti rahoittanut sen rakentamista?
Seuraavassa lainaus ministerin vastauksesta. ”Liikennepoliittisen selonteon vuosina 2012-2015 aloitettaviin liikennehankkeisiin eivät Äänekosken tiehankkeet eivätkä alueen ratojen kunnostus tai sähköistys ole sisältyneet. Kyseessä oleva Metsä Groupin suunnittelema hanke on elinkeino- ja työllisyyspoliittisesti merkittävä. Liikenne- ja viestintäministeriö on aloittanut neuvottelut, joissa sen johdolla kartoitetaan Metsä Groupin kanssa yhtiön logistiikkaprosessi ja liikenneväylien kapasiteetti- ja turvallisuustarpeet syksyn 2014 aikana. Neuvotteluissa kartoitetaan myös yhtiön mahdollisuudet osallistua väyläinvestointeihin. Lähtökohta kaikissa elinkeinopoliittisissa väyläinvestoinneissa on, että yhtiöt osallistuvat myös itse liikennejärjestelmän kehittämisen kustannuksiin.”
Nelostien rahoitus on turvattava, tuli biolaitosinvestointia tai ei.
On hienoa, että metsien kasvun ohella muut olosuhteet ovat sellaiset, että biolaitos investointi ylipäätään tulee Suomeen. Sitä ei saa vaarantaa vaatimalla hoitamaan valtion tieverkko. Alempiasteinen tieverkko on myös rapautunut, sen hoito kuuluu myös valtiolle. Paikallisliikenteen miljardi-investoinnit Helsingissä ja Tampereella kuuluu sen sijaan hoitaa kaupunkien omin rahoin, jos ne tarpeellisiksi nähdään.
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja
kansanedustaja Anne Kalmari