ÄKS

Asukaskysely valmistui: Äänekoski on nasta mesta! Päivähoito sai ruusuja ja nuorisopalvelut risuja

28.05.2014 14:37 (muokattu 28.05.2014 14:46)
Kun kuntalaisilta kysyttiin mielikuvaa kaupungin toiminnoista, kuvaa päätöksentekokulttuurista, sujuuko arki, palvellaanko kaupungintalolla ja muissa kaupungin virastoissa ja laitoksissa, vastataanko puhelimeen tai sähköpostiin ja vastaako odotus kokemusta niin tulos ei yllättänyt. Nuorisopalvelut ja katujen kunto ovat huonosti hoidetut kun taas lasten päivähoito kerää kiitosta.

 

Äänekoski mielletään mukavaksi, luonnonläheiseksi pikkukaupungiksi, jossa arki sujuu ja varsinkin lapsiperheet ovat kuin herran kukkarossa. Toki sudenkuoppia löytyy, ja näihin puututaan nyt pikaisesti, sillä monet negatiiviseksi koetut asiat eivät ole kiinni resursseista vaan välinpitämättömästä asenteesta.

Maaliskuussa kerättiin tietoa asukkaiden mielipiteiden muodossa laajalla otannalla. Tutkimuksen toteuttamisesta vastasi Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden tutkimusyksikkö. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin informoituna kyselynä. Otos jakautui alueittain koko Äänekosken alueelle asukaslukujen suhteessa. Lomakkeita jaettiin 400 ja vastausprosentti oli korkea, 81 %. Kysyttyihin kysymyksiin vastattiin hyvin tunnollisesti.

– Tulosta voidaan pitää erittäin hyvänä tuloksena tulosten luotettavuuden kannalta, kertoo lehtori Nina Välimäki.

Äänekoskelaiset pitävät asuinseutuaan viihtyisänä, luonnonläheisenä, sopivan pienenä kaupunkina, jossa on hyvä asua. Kaupungin palvelutasoa pidetään hyvänä, vaikka kritiikkiä sateli palvelujen keskittämisestä Äänekoskelle.

– Muissa taajamissa koetaan, että palveluja koetaan järjestettävän äänekoskikeskeisesti, vieden viheralueilta palvelut kauas. Kannetaan syvää huolta palvelutason laskusta, mikä tuntuu kuntaliitoksen jälkeen, Välimäki jatkaa.

Työttömyys ja velkaantuminen koetaan negatiivisena. Myös terveydenhuolto on kriisissä, varsinkin hammashuollon osalta tilanne koetaan hyvin hälyttäväksi.

Mielipiteitä mitattiin tärkeys-toteuma-mittaristolla, jossa Äänekosken kaupunki selviytyy pääsäätöisesti asumiseen liittyvissä palveluissa hyvin. Katujen kunnossapito vaatii pikaista kohennusta. Nuorisopalvelut pomppaavat tutkimuksessa räikeästi esiin. Koetaan, että nuorisopalvelut eivät ole hyvin hoidetut. Tämä tuli ilmi niin Äänekosken, Suolahden, Konginkankaan ja Sumiaisten vastauksista. Huolestuttavinta tässä nuorisopalveluiden osalta on se, että palvelu koetaan erittäin tärkeäksi, mutta nyt se vastausten mukaan ontuu pahasti.

Opetus- ja kasvatuspalvelut ovat kokonaisuutena erittäin hyvässä tilassa. Fyysisiin puitteisiin eli tiloihin ei tutkimuksessa otettu kantaa.

Terveys- ja sosiaalipalvelut saivat asukkailta kylmää kyytiä. Hammashuolto on asukkaiden mukaan suoranaisesti kriisissä. Hammashuolto koetaan tärkeäksi, mutta kaupunki suoriutuu velvoitteistaan heikosti. Myös vanhuspalvelut tarvitsevat terästäytymistä. Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ensiapu ja kotisairaanhoito ovat paremmalla tolalla.

Vanhuspaleluissa asiakaspalvelijoiden taso koetaan hyväksi, mutta saavutettavuudessa koetaan olevan parantamisen varaa. Terveyspalvelun henkilöiden palvelutaso koetaan hyväksi, mutta odotusajat ja -palvelut menevät punaiselle. Sairaiden ihmisten lääkärille tai hoitoon jonottamiselle on tehtävä pikaisesti jotain.

– Parannusta saadaan asennetta muuttamalla. On pieni vaiva käydä sanomassa odotustilassa, että jonottaa täytyy niin ja niin kauan vielä, Välimäki antaa ilmaisen vinkin.

Päiväkodit paria poikkeusta lukuunottamatta kiitosta. Koulupalvelut ovat ok, lukuun ottamatta koulukuljetuksia ja oppilaille tarjottavaa tukea. Puistot ja kadut ja leikkipaikat kaipaavat kohennusta.

Päätöksenteko on tahmeaa kouluarvosanalla 6-7. Edestakaisin huopaamista toivotaan vähennettävän päätöksiä tehtäessä.

– Pääsääntöisesti Äänekoski koetaan positiivisena paikkana elää ja asua. Päättäjien ja virkamiesten tulisi nyt paneutua tutkimustulosten osalta niihin koettuihin ja ilmaistuihin epäkohtiin jotka ovat heidän hallintansa alaisuudessa. Taloudelliset resurssit asettavat reunaehtoja, mutta on asioita, jotka saadaan kuntoon nopeasti pienillä parannuksilla ja hyvällä organisoinnilla.

– Tutkimuksen tulosten avulla alueen palveluita ja tuotteita voidaan aidosti kehittää paremmin asiakkaiden ja asukkaiden toiveita vastaavaksi. Risut täytyy hyödyntää eli osata aidosti kehittyä tai muuttaa toimintatapoja. Imagomme ei voi kehittyä jos kuntalaisilla ei ole hyvää mielikuvaa kaupungistamme. Nyt täytyy johdon nähdä mitkä asiat ovat pielessä. Tutkimuksen tulos on strateginen työkalu, hallintojohtaja Heli Möller muistuttaa.

Vastaa

  1. Jäljet haisee ja koira on perässä. sanoo:

    Ei se ole mikään ihme että Äänekoskelta löytyy epäkohtia kun kaupungin päättäjät ovat niin suuria herroja ja rouvia että he eivät uskalla pyytää apua niiltä ihmisiltä jotka käyttävät heidän päätöstensä tuloksia. Hyvä esimerkki on tämä pian avattava terveyskeskus. Senhän ”suunnittelivat” politikot ja arkkitehdit, ei siellä ollut hoitohenkilökuntaa mukana. Tuloksena on SUTTA ja SEKUNDAA. Esim. Potilaspaikkoja vähemmän kuin nyt, epäkäytännölliset tilat, jne. Tässä tapauksessa haiskahtaa siltä että taisi olla omaetu lähempänä kuin veronmaksajien etu (lue korruptio). Olis kiva jos joku päätöksentekijä uskaltaisi vastata tähän aivan REHELLISESTI,kun noita poliittisia vastauksia on kuultu ihan tarpeeksi.

  2. Veijo Neste sanoo:

    Äänekoskea mainitaan mukavaksi ja luonnonläheiseksi pikkukaupungiksi. Sitähän se kieltämättä onkin . Toisaalta voisi hyvinkin kysyä kuinka kaupunkimainen se on ?
    Kylätaajamat ovat sitä mitä niiden pitääkin olla, mutta entäs Äänekosken keskusta ja Suolahti ?

    Äänekosken keskusta vilkkaudessaan luo kaupunkimaista meininkiä. Vettä ja rantaa on, mutta ympäristönäkymissä on vielä paljon petraamisen varaa että voitaisi puhua ihan oikeasta kaupungista.

    Suolahden alueelle luoja on luonut hienot raamit. Valitettavasti välinpitämättömyys on pilannut parhaat alueet. En ymmärrä kenenkä intressissä tällainen voi olla.Jos tulevan tehdashankkeen työntekijöitä on tarkoitus majoittaa Suolahden alueelle, niin koko kylä pitäisi panna perusteellisen siistimisen kohteeksi.

  3. Äänestä sanoo:

    Eihän se päättäjien vika ole. Vaan meidän jotka sinne päättäjät valitaan. Ei kovin mairitteleva ilmoitus demareilta tuo että Äänekoski suurimpia alueita, heitä äänestäviä. Lähihistoriaa katsoen ei tuolla asialla kannattaisi kerskailla. Ja kansalaiset ei opi.

  4. miriam liimatainen sanoo:

    asiaa, on näissä muissakin remonttikohteissa remontit menny päin ”jotain” koska ei ole henkilökunta saanut olla mukana suunnittelemassa.´tai edes antamassa vinkkejä käytännöllisyyteen. tulos on se että vaikka olisi kuinka uusi ja hieno ulospäin, tiloissa työskentely on hankalaa ja aiheuttaa stressiä koska tietää että olisi ollut fiksumpiakin ratkaisuja. mutta ei kelpaa itse työntekijöiden käytännölliset vinkit.

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy