Äänekoski on tällä hetkellä liikennevaloton kaupunki.
Viiskulmassa ajetaan kiertoliittymässä ja Pukkimäen liikennevalot poistettiin keväällä Metsä Groupin biotuotetehtaan erikoiskuljetusten tieltä.
Miksi liikennevalot ja tolpat oli poistettava, kaupungin katupäällikkö Harri Pirhonen?
– Neuvottelimme asiasta erikoiskuljetuksia ajavien yhtiöiden kanssa ja kävimme läpi eri reittivaihtoehdot. Tällä tavoin erikoiskuljetukset saatiin parhaiten järjestettyä. Pukkimäeltä poistettiin liikenteen ohjausvälineitä ja liikennemerkkejä, sillä erikoiskuljetukset ovat liian leveitä ja korkeita kulkeakseen ajokaistalla niiden ohi.
Erikoiskuljetuksia tulee satunnaisesti mutta ei ole järkeä laittaa liikennevaloja paikoilleen ja pois useaan kertaan, sillä se on kallista.
Palaavatko liikennevalot Pukkimäelle?
– Näin on tällä hetkellä suunnitelmissa, mutta liikennevalojen lopullista kohtaloa mietitään Kotakennääntien parantamisen yhteydessä. Asiasta tiedetään enemmän parin vuoden sisällä.
Biotuotetehtaan puolelta ilmoitettiin, että suuret erikoiskuljetukset jatkuvat vielä ensi vuoden puolelle. Näillä näkymin olemme varautuneet asentamaan liikennevalot paikoilleen sen jälkeen, kun isoimmat erikoiskuljetukset päättyvät helmi–maaliskuun tienoilla.
Paljonko liikenteenohjauslaitteiden purkaminen ja paikalleen asentaminen maksaa?
– Poisto maksoi yli kymmenen tuhatta euroa ja niiden saaminen takaisin paikoillaan maksaa arviolta samana verran.
Onko järjestelystä aiheutunut haittaa?
– Kaikki on tietojeni mukaan sujunut ilman ongelmia ja ihmiset ovat ymmärtäneet tilanteen hyvin. Loppujen lopuksi liikennevalojen poisto on hetkellinen tilanne. Olemme pyrkineet tiedottamaan asiasta, sillä turvallisuus on tietysti tärkeää.
Itse asiassa talviaikaan toimivista liikennevaloista aiheutuu ongelmaa, jos raskaat kuljetukset jäävät jumiin mäkeen. Liukkauden torjunta tuossa kohdassa on haastavaa.