ÄKS

Keski-Suomen Kokoomus: Nelostien korjausrahat on turvattava

27.04.2016 09:50 (muokattu 27.04.2016 10:38)
Yhdessä vuoden 2021 päätöksen kanssa kokonaissumma kohoaa 50:een miljoonaan euroon. Esimerkiksi kauan kaivatut Konginkankaan keskikaiteet toteutetaan.KuvituskuvaMax Steffansson

Nelostie on määritelty EU-tasolla Suomen pääväyläksi, jonka parannukseen on sitouduttu vuoteen 2030 mennessä koko Helsinki-Haaparanta välillä. Nelostie on kansainvälisen TEN-tieverkon tie ja sen kehittäminen on yksi kärkihankkeista.

Oulu-Kemi sai rahoituksen kevään 2016 kehysriihessä, mutta koko Suomen kannalta merkittävät Keski-Suomen kiireelliset korjaustoimenpiteet jäivät taas kerran odottamaan tulevia päätöksiä. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) valmistelema linjaus oli suuri pettymys, koska vuosia odottanut Kirri-Tikkakoski –hanke jätettiin suurista toiveista huolimatta sivuun. Edelle ajoi tiehankkeita, jotka ovat olleet toteuttamislistoilla Kirri–Tikkakoski-moottoritien takana. Siltarumpupolitiikka näyttää palanneen päätöksentekoon. Erityisen huolestuttavaa on se, että Bernerin mukaan nyt tehdyillä kehyspäätöksillä hallitus sitoi koko kautensa tierahat kerralla kiinni.

On jo nyt tiedossa, että Äänekosken biotuotetehtaan valmistuessa Jyväskylän ja Äänekosken välinen liikenne tulee kasvamaan entisestään. Erityisesti raskaan liikenteen, kuorma-autojen ja rekkojen liikenne lisääntyy selvästi. Tien ruuhkautuminen on jo nyt selvästi heikentänyt väylän turvallisuutta.

Entistä paremmat, laadukkaat liikenneyhteydet vastaavat Äänekosken seudun ja koko Keski-Suomen kasvavien liikennemäärien tarpeisiin. Hankkeilla on suuri merkitys koko Keski-Suomen elinvoimaisuuteen ja teollisuuden toimintaedellytyksiin.

Keski-Suomen Kokoomuksen kevätkokous on huolissaan tehdyistä kehyspäätöksistä ja niiden merkityksestä Keski-Suomen elinvoimaisuudelle. Kevätkokous kehottaa kaikkia Keski-Suomen päättäjiä yhdistämään voimansa ja nostamaan voimakkaasti esiin nelostien korjaustarpeet. Tavoitteena on pidettävä koko Jyväskylä – Äänekoski välisen tieosuuden muuttamista moottoritieksi tai vähintään keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi. Lisäksi tulee päätöksenteossa huomioida Äänekosken pohjoispuolinen osuus ja Vaajakosken ohitustie. Se vahvistaisi koko nelostien liikenteen sujuvuutta ja alueiden elinvoimalle tärkeitä liikenneyhteyksiä.

 

Vastaa

  1. Pentti Salminen sanoo:

    Ajoin hiihtolomareissulla Lappiin Äänekoskelta Kemiin ja takaisin. Viitasaaren jälkeen liikenne oli hiljaista. Oulusta Haukiputaalle suht. vilkasta, mutta tie suurelta osin moottoritietä ja muistaakseni osa ns. kolmen kaistan tietä. Haukiputaalta Kemiin liikenne oli todella hiljaista verrattuna Äänekoski – Jyväskylä -väliin. Eikä tien kunnossa ollut kokemukseni mukaan moittimista. Pari liikenneympyrää hieman rauhoitti matkan tekoa.

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy