Keskustan Keski-Suomen piiri pitää välttämättömänä, että päätös Kirri – Tikkakoski tien muuttamisesta moottoritieksi.
Keskustan piirihallituksen mukaan työhön on ryhdyttävä pian.
– Moottorie pitäisi tehdä viimeistään keväällä 2018 liikenneministeri Anne Bernerin aiemman esityksen mukaisesti. Tie on nykyisellään liikenne- ja liittymämääriin nähden turvaton ja raskaasti liikennöity.
Valtatie 4 kuuluu myös EU:n tärkeimpien teiden verkostoon ja Suomi on sitoutunut toteuttamaan niin kutsutn Suomi käytävän vuoteen 2030 mennessä.
– Tien parannus välillä Kirri – Äänekoski on Keski-Suomelle, sen asukkaille ja elinkeinoelämälle elinehto. Aluepolitiikalla on Keskustalle suuri merkitys. Kirri-Tikkakoski tiehankkeesta on tullut valtiovarainministeri Petteri Orpolle poliittinen keppihevonen ja kaupan käynnin väline, mitä Keski-Suomessa ei ymmärretä. Viime syksyn budjettiriihessä Orpo hyväksyi valtiovarainministerinä liikenne- ja viestintäministeriön ehdottamista väylähankkeista vain kehä kolmosen sisäpuolelle sijoittuvat kohteet.
Keskustan Keski-Suomen piiri kavahtaa ajatusta kokoomuksen mahdollisesta iltalypsystä väyläasioissa jälleen keväällä 2018.
– Kokoomuksen ja Keskustan poliittinen vääntö sosiaali- ja terveydenhoitopalveluiden valinnanvapaudesta ja sen laajentamisesta erikoissairaanhoitoon Kokoomuksen toiveiden mukaisesti ei voi olla vaikuttamatta keväällä käytäviin uusiin väyläneuvotteluihin.
Onko hintana Kirri-Tikkakoski tie vaiko maakuntauudistus, jää nähtäväksi kevään 2018 aikana, Keskustan Keski-Suomen piiristä kysytään.
Tässä kannanotossa valehdellaan. Kyse on siitä, että Berner esitti alkusyksystä hankkeita, muttei rahaa niille. Keskustan oma ryhmä painotti, että Kokkolan satama ja Hailuodon silta ovat tätä hanketta tärkeämpiä. Siksi Kirri-Tikkakoskea ei vielä toteutettu.
Ikiaikaista kepulaista politiikkaa. Hallituksessa tehdään päätökset ja maakunnissa muka vaaditaan päinvastaista. Milloinkohan kansa tajuaa tällaisen maakunnallisen sumutuksen.