Vt 4 Kirri—Tikkakoski -moottoritien rakentamiselle esitetään lisärahoitusta vuoden 2018 talousarvioesityksen täydentämisen yhteydessä. Liikenteelle Kirri-Tikkakoski -tien on tarkoitus avautua 2021.
Hallitus päätti aiemmin vuoden 2018 budjettiesityksen yhteydessä, että yksi, korkeintaan kaksi, liikenneverkon kehittämishanketta valmistellaan niin, että päätökset voidaan tehdä kevään 2018 kehysriihessä ja hanke tai hankkeet käynnistetään tämän vaalikauden aikana.
– Hankkeilla parannamme merkittävästi liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta. Kirri—Tikkakosken moottoritiehanke on parannus, joka palvelee Keski-Suomen elinkeinoelämän lisäksi valtakunnallisesti tärkeän tieyhteyden sujuvuutta ja esimerkiksi biotuotteiden raaka-ainekuljetuksia. Pääradan kehittäminen puolestaan sujuvoittaisi sekä henkilö- että tavaraliikennettä, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.
Kirri—Tikkakoski -moottoritiehanke vähentää häiriöitä tieosuudella ja parantaa tieliikenteen ennakoitavuutta. Jyväskylän seutu on tällä hetkellä yksi nelostien ruuhkaisimpia osuuksia. Lisäksi Jyväskylän ympäristössä sijaitsee Keski-Suomen merkittäviä logistiikkakeskuksia.
Kirri—Tikkakoski -moottoritien rakentamiseen ehdotetaan 139 miljoonan euron valtuutta, joka lisää vuoden 2018 määrärahatarvetta runsaalla 6 miljoonalla eurolla. Liikenteelle tien on tarkoitus avautua vuonna 2021.
Pääradan kehittämishankkeella lisättäisiin pääradan välityskykyä, vähennettäisiin junaliikenteen häiriöitä ja parannettaisiin matkustusmukavuutta myös asemilla. Hankkeen ensimmäinen vaihe on jo rakenteilla ja valmis liikenteelle vuonna 2020.
Hanketta laajentamalla saataisiin lisäkapasiteettia lähijunaliikenteeseen. Samalla kaukojunien aikataulut voitaisiin optimoida paremmin, mikä nopeuttaisi junaliikennettä.
Liikenne- ja viestintäministeriöön on tullut Raaseporin tasoristeysonnettomuuden jälkeen lukuisia yhteydenottoja kansalaisilta siitä, miten tasoristeyksien turvallisuutta tulisi parantaa. Ministeriö kiittää kaikista palautteista ja on kiirehtinyt työtä turvallisuuden parantamiseksi tasoristeyksissä.
– Parannettavat tasoristeykset valitaan siten, että onnettomuusriski pienenee käytettävissä olevalla rahalla mahdollisimman paljon. Nyt myönnetyllä rahalla pääsemme alkuun tasoristeysturvallisuuden parantamisessa, mutta selvää on, että tämä on vasta alku. Tarvitsemme myös jatkorahoitusta, jotta pääsemme haluttuun lopputulokseen, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.
Ehdotetaan, ei ole myönnetty. Niin ehdotettiin viimeksikin ja sitä aikaisemmin, ei myönnetty. Uskoo kun näkee.