ÄKS

Koneenkuljettajien mielestä metsäkonealan kausiluonteisuus voidaan torjua: Alemman tieverkoston kunnostus kärkihankkeeksi

04.07.2016 10:50
Alemman tieluokan tiet ovat paikoin aivan luokattomassa kunnossa.

– Historia toistaa itseään metsäkonealalla. Alkuvuosi painettiin täysillä huhtikuun alkuun asti. Sen jälkeen on taas pyöritelty peukaloita metsätyökoneiden pääsääntöisesti seisoessa. Hiljainen aika näyttää jatkuvan suurimmassa osassa Suomea jopa elokuun alkuun asti, metsäkoneenkuljettajat totesivat lauantaina Peurungassa järjestetyssä perinteisessä valtakunnallisessa kokouksessaan.

Kokouksen osanottajat ovat huolissaan alemman tieverkoston rappeutumisesta. Ilmiö koskettaa erityisesti noin 4 500 metsissä työskentelevää metsäkonealan ammattilaista. Laajemmin arvioituna Suomen metsissä ahertaa Työturvallisuuskeskuksen mukaan erilaisissa työtehtävissä päivittäin yli 15 000 ihmistä.

– Metsäautotiestön lisäksi monet paikallistiet ovat puutavaran jatkokuljetuksen kannalta niin huonossa kunnossa, ettei niitä voi hyödyntää kuin erittäin kuivan kesän tai roudan aikana. Lisäksi on muistettava, että metsäautotiet ovat metsissä työtä tekeville pelastusteitä, joiden pitää olla lain mukaan ajettavassa kunnossa. Nykyinen ambulanssikalusto ei ole tarkoitettu kulkemaan ala-arvoisilla tieosuuksilla. Maastokäyttöön tarkoitettu kalusto puolestaan hidastaa pelastusoperaatioita.

– Hallitusohjelmassa on varattu tieverkoston kunnostamiseen 600 miljoonan euron määräraha. Kun summa jaetaan Suomen alueen koko tiestölle, ei alempaan tieverkostoon riitä millään todellista tarvetta vastaavaa panostusta. Alemman tieverkoston kunnostuksen määräraha on nostettava yleisistä säästötavoitteista riippumatta siksi, että metsätalous tulee olemaan Suomen talouskasvussa merkittävä tekijä.

Kuljettajien mukaan eri puolille Suomea pitää perustaa miehitettyjä energia- ja puutavaraterminaaleja, joiden myötä teollisuuden puuhuoltoon saataisiin varmuutta ja sen kautta tuotettua tasaista työllisyyttä metsäkonealalle vuodenajoista riippumatta.

– Puuhuollon kokonaisuudesta on tehtävä kansallinen kärkihanke. Metsäteollisuuden raaka-aineen saanti ja metsäkonealan työllisyys on pystyttävä varmistamaan vuodenajoista riippumatta. Myös terminaalien tehokas toimivuus edellyttää puutavarakuljetusten kunnollista onnistumista metsistä. Kasvavat puutavarakuljetusten yksikkökoot asettavat omat haasteensa mm. metsäautotiestön kääntöpaikkojen suunnitteluun tulevaisuudessa.

– Alemman tieverkoston kustannusten kattamista voidaan helpottaa korvaamalla raakapuun tuonti kotimaisella raaka-aineella. 10–15 miljoonan kuutiometrin lisäys kotimaan korjuuseen nostaisi verotuloja, minkä pohjalta rahaa pystyttäisiin ohjaamaan nykyistä enemmän alemman tieverkoston peruskorjauksiin.

Vastaa

  1. Yrjöpoika sanoo:

    Kenen testiä ? – lainaamatta

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy