Äänekosken kaupungin viranhaltijajohto on seurannut ja arvioinut koronavirusepidemian ja sen leviämisen asettamia uusia vaatimuksia kaupungin toiminnalle. Kaupunginhallitus täydentää hallintosääntöä ja poikkeusoloja koskevia määräyksiä.
Viranhaltijajohto on valmistautunut tilanteen pahenemisen edellyttämiin ratkaisuihin valtion viranomais- ja asiantuntijatahojen antamien määräysten ja suositusten mukaisesti. Ajankohtaiselle epidemiatilanteelle on tunnusomaista olosuhteiden nopea muuttuminen ja vaikeutuminen ja odotukset erittäin nopeasta päätöksenteosta.
– Ollaan nopeutettu ja kiihdytetty tiettyjen asioiden valmistelua, kaupunginjohtaja Matti Tuononen sanoo.
Ehdotuksen keskeisenä sisältönä on, että häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa kaupunginjohtaja voisi käyttää normaaliolojen hallintosäännössä määrätystä toimivallasta poikkeavaa toimivaltaa.
Tällä tarkoitetaan poikkeavaa toimivaltaa peruspalvelujen turvaamiseksi ja häiriötilanteen normalisoimiseksi silloin, kun asia koskee toimenpiteiden yhteensovittamista kaupungin toimialueiden ja yksiköiden kesken, taloudellisten tai henkilöstövoimavarojen suuntaamista, viestintää taikka muuta häiriötilanteen hoitamiseksi tarpeellista päätöstä tai toimenpidettä.
Äänekosken kaupungin viranhaltijajohto on seurannut ja arvioinut koronavirusepidemian ja sen leviämisen asettamia uusia vaatimuksia kaupungin toiminnalle.
– Olemme kokoontuneet joka päivä, Tuononen sanoo.
Viranhaltijajohto on valmistautunut tilanteen pahenemisen edellyttämiin ratkaisuihin valtion viranomais- ja asiantuntijatahojen antamien määräysten ja suositusten mukaisesti. Ajankohtaiselle epidemiatilanteelle on tunnusomaista olosuhteiden nopea muuttuminen ja vaikeutuminen ja odotukset erittäin nopeasta päätöksenteosta kaupunkiorganisaatiossa.
– Lähdemme viruksen leviämisen ja estämisen näkökulmasta liikkeelle, emme voi lähteä hakemaan tässä tilanteessa mahdollisimman helppoa arkea, Tuononen sanoo.
Kaupungin hallintojohtaja Aleksi Heikkilä harmittelee valtakunnan tasolta tulleita ohjeistuksia, esimerkiksi kouluruokailun järjestämiseen.
– Ohjeistus on on ollut osin puutteellista ja haparoivaa, ja tästä johtuen kunnat tekevät omia linjauksia tiettyihin asioihin. Olisin toivonut selkeämpää linjausta perusopetuksen kouluruokailun järjestämiseen, Heikkilä sanoo.
Kunnilla on velvollisuus järjestää kouluruokailu. Tällaisissa poikkeusoloissa se ei ole mahdollista.
– Koska ei ole selkeitä ohjeita, niin käytännöt maan eri alueilla poikkeavat toisistaan, Heikkilä harmittelee.
Epidemian osalta pahin on vasta edessä.
– Jos opettajat, ruoanlaittajat ja -jakajat sairastuvat, eivät tällaiset palvelulupaukset ole mahdollisia, eikä niitä pysytä toteuttamaan.
Äänekoskella on linjattu, ettei 1-3-luokkalaisilla ole kouluun tulemista, jos vain toinen huoltajista työskentelee kriittiseksi listatulla alalla. Jos molemmat huoltajat työskentelevät kriittisillä aloilla, lähiopetus järjestetään. Viheralueiden kouluille ei ole oppilaita ilmoittautunut, mutta suurempiin yksiköihin, on ilmoittautunut ”muutamia kymmeniä” oppilaita.
– Mitä vähemmän lähiopetuksessa on lapsia, sen vähemmän virusta levitetään. Tehdyistä toimenpiteistä ei ole hyötyä, jos lapsi tuo viruksen kouluun tullessaan, Tuononen sanoo.
Äänekosken linjoilla ovat kaikki muut Keski-Suomen kunnat paitsi Jyväskylä.
Heikkilä, järjenkäyttö ei ole kiellettyä.