Kotimaisen ja lähellä tuotetun ruoan arvostus jatkaa kasvuaan. Sumiaisten kyläkauppaan toivotaan eniten tuoretta pullaa ja lähimyllyn jauhoja.
Kyläkauppa Voikukan kauppias Sini-Maria Tiainen asettelee ruisleipiä hyllyyn. Konnevedellä leivottu Mannisen Ruislimppu on lähikuntien herkkusuille tuttu ja on toivottu osa myös Voikukan valikoimaa.
– Kyllä ihmiset osaavat kysyä kotimaisia ja lähituotteita. He ovat myös valmiita maksamaan siitä, että tietävät mistä ruoka tulee, Tiainen kertoo.
Lähiruoan alkuperä, tuottaja ja valmistaja tiedetään ja se on yleensä paikallisesti tuotettua ja jalostettua.Tällä hetkellä Voikukasta saa ostettua muun muassa lähellä tuotettua leipää, jauhoja, vihanneksia ja hunajaa. Tiainen kertoo, että sumialaiset toivoisivat kaupan hyllyyn myös tuoreita leivonnaisia, ja välillä kalastajat tarjoavat antejaan myytäväksi.
– Pyrin tilaamaan sitä, mitä ihmiset haluavat. Verotus hiukan mutkistaa lähituotteitten myyntiin ottoa. Etuna on, jos tuottajalla on jo y-tunnus, Tiainen toteaa.
Tiainen arvostaa lähiruoka-aatetta ja tahtoo nostaa pientuottajien työtä esiin. Valikoimaan voisi lisätä vielä lihoja, teetä ja vaikka kuivattuja yrttejä, jos vain sopiva tuottaja löytyy.
– Lisätään valikoimaa pikkuhiljaa. Mulla on sellainen hullun haave, että kaupan yhteyteen voisi perustaa kasvimaan, josta asiakkaat voisivat kerätä vihanneksia suoraan ostoskoriin. Sitä tuoreemmaksi ei pääsisi, Tiainen nauraa.
RANTAMÄKELÄN tilan Johanna Korhonen on harjoittanut suoramyyntiä jo vuosien ajan. Kun sadosta jäi tuotteita yli oman tarpeen, ihmiset innostuivat ostamaan niitä suoraan tilalta. Tätä nykyä Rantamäkelän vihanneksia ja mehua saa myös Voikukasta.
– Suurin myyntituotteemme on ollut valkosipuli, jota on myös Äänekosken K-Citymarketissa. Tuntuu, että ihmiset ovat entistä kiinnostuneempia ostamaan muuta kuin tehotuotettua, ja myös kasvattamaan ruokaa itse, Korhonen pohtii.
Valkosipulin ohella Rantamäkelän tilalta myydään juureksia sekä paprikaa ja tomaatteja. Monet vanhemmat asiakkaat muistelevat entisaikojen keittiöpuutarhoja, ja nuoret hakevat vinkkejä oman pikku porkkanamaan perustamiseen. Korhosen mielestä trendi on hyvä.
– Kyllä mausta huomaa, onko vihannes tehotuotettu tai tuotu kaukaa ulkomailta. Nykyajan ihmisiä ruoan alkuperä alkaa taas kiinnostaa. Tuottajillekin on tärkeää, että näkyvyyttä saadaan lähiruokapiirien ja erikoisliikkeiden lisäksi myös lähikauppojen hyllyillä, Korhonen toteaa.