Viiskulmaan rakennettu liikenneympyrä kokonaisuudessaan valmis elokuun lopussa.
– Perustyöt pitäisi olla valmiit 20. elokuuta. Kauppakadun alkuosan korjaaminen saattaa kestää vielä hetken sen jälkeenkin. Työmiehet poistuvat katukuvasta viimeistään kuun lopussa, projektipäällikkö Jarmo Niskanen Liikennevirastosta sanoo.
Liikennevalot sammuivat Äänekosken keskustassa viimeistä kertaa 16. toukokuuta ja sen jälkeen Viiskulmassa on ollut hieman haastavaa liikennöidä. Kiertotiemerkinnät eivät olleet riittäneet, että liikenne olisi kulkenut sujuvasti.
– Liikenteenohjaus ei ole toiminut kunnolla. Varsinkin kevyenliikenteen käyttäjät eivät ole tienneet mistä kulkureitit ovat menneet. Tästä on annettu urakoitsijalle lukuisia huomautuksia ja saatu paljon palautetta myös käyttäjiltä, Niskanen sanoo.
Vaikka Viiskulmassa on välillä ollut hämminkiä oikean reitin etsinnässä, ei paikalla ole kuitenkaan tapahtunut onnettomuuksia.
– Liikennevirastolle tai urakoitsijalle ei ole tullut tietoon mitään onnettomuuksia tai sen kaltaista, Niskanen vakuuttaa.
Viimeiset päivät työmaalla kuluvat muun muassa kivetysten ja kasvien laittamisessa. Varsinaisen liikenneympyrän rakennusvaihe on ohi, ja asfaltissa on päällimmäinenkin pinta paikallaan.
– Työmaaltahan se vielä näyttää. Mutta kyllä se siitä nopeasti siistiytyy, Niskanen lupaa.
Äänekoskelaisia paljon harmistuttanut Kauppakadun ”pomppu” on vielä paikallaan. Töyssy on nyt oikealla korkeudellaan, mutta Kauppakadun puoleinen päällyste ei ole.
– Töyssyn takareunasta alkava osa Kauppakadun alkupäässä on vielä kesken. Siihen tehdään vielä uusi päällyste, jolloin Kauppakatu tulee tämänhetkisen töyssyn ylimmän kohdan tasolle. Töyssyn tarkoitus on olla hidasteena ainoastaan liikenneympyrästä tultaessa. Kyseessä on kuitenkin kaupungin pääkatu, jossa ei saa ajaa kovaa, Niskanen selventää.
Vielä on siis oltava tarkkana, mutta muutaman viikon kuluttua liikenne uudessa Viiskulmassa sujuu kuin vettä vaan!
Ensimmäinen liikenneympyrätöyssy mihin olen törmännyt. Ei ole muualla, ei vaikka suoraan isolta valtaväylältä käännyttäisiin. Nimi esiin, kenen idea? Eikö ympyrä itsessään hidasta?
Ympyrä sujuvoittaa liikennettä sikäli että entistä harvempien on pakko kokonaan tai pitkäksi aikaa pysähtyä. Niin kummalta kuin äkkinäisestä saattaa kuulostaa, vauhdin pudottaminen sujuvoittaa liikennettä ja vähentää ruuhkia, kun jarrutukset, kaistanvaihdot ym. eivät aiheuta heiluriliikettä. Vastaavanlaisia korotettuja ympyröitä on tässä maassa lähes joka kunnassa.
Et taida olla Äänekoskellakaan paljon ajellut, sillä lähin seuraava liikenneympyrä on Kauppakadun ja Torikadun risteyksessä (250 metriä jutun kiertoliittymästä pohjoiseen) ja sitä seuraavat kaksi suoraan siitä eteenpäin Mämmensalmentien päissä (1,5 km ja 3 km).
Ssis näitä hidasteita olla enemmäkin keskustassa, varsinkin kauppakadun ja torikadun suojatiet pitäisi olla korotettuja
Kaikkien suojateiden pitäisi kaikkialla olla korotettuja.
Eipä ole moista töyssyä vielä tähän mennessä muualla todellakaan nähty, joten hieman epäilen tuon liikenteen sujuvuutta Kauppakadulle, kun jokaisen täytyy jo ennestään hidasta vauhtiaan vielä hidastaa… Sumppu tästä pompusta tulee….
Hidastaminen ei haittaa liikennettä niinkään paljon kuin peräänajo. Autossa on ihan oma poljin hidastamiselle.
Peräänajo taas on aina peräänajajan vika, ja tieliikennelaki edellyttämään nopeudella ja etäisyydellä, jossa voi kaikissa ennalta-arvattavissa tilanteissa turvallisesti pysäyttää. Ymmärtääkseni risteyksen tai kiertoliittymän lähestyminen ei tule yllätyksenä kellekään.
Ympyrästä lähtiessä vilkutetaan oikealle ja muistetaan väistää kevyttä liikennettä, joka on aikeissa ylittää suojatien.
Kiire on asennevamma, joka syntyy huonosta oman elämän hallinnasta ja organisoinnista.
Eikö kukaan muka osaa ajaa liikenneympyrässä? Kylttejä pilvin pimein mistä pääsee mihinkin. Minä en ainakaan ole kokenut minkäänlaista epäselvyyttä toisin kun ne vastaantulevat autoilijat minun kanssa samalla kaistalla! Liikennemerkitkään ei ole ihmisillä hallussa.
Ei ole todellista, se järkyttävä kumpare siis jätetään. Haloo taas kerran! Joka päivä peräänajotilanteita kin Kauppakadulle tulijat joutuvat matelemaan kävelyvauhtia ja liikenne tukkeutuu ympyrässä, eikä se päällyste hyppyrin jälkeen asiaa muuta. Uskomatonta puuhastelua taas kerran..! Kiusantekoa.
Tiennet tieliikennelaista sen kohdan ”turvavälistä” ja ”tilannenopeudesta”? Ellet, niin tässä rautalankaversio: sinun tulee ajaa enintään sellaista nopeutta ja niin kaukana edellämenijästä, että pystyt ajoneuvosi ajoissa pysäyttämään ajamatta päälle. Jos sinä ajat päälle, olet syyllinen liikennerikkomukseen ja maksat.
Pysähtyminen risteyksen tai liittymän edellä ei tule yllätyksenä kellekään.
Ajellaanko siellä tosiaan vastaantulijan kaistaa pitkin? Uskomatonta. Yksikaistaista ympyrää ei voi ajaa kuin yhteen suuntaan (kolmiosta oikealle), ja jos toisin tekee, joutaa luopua ajokortistaan. Ilmoita poliisille ja sitä ennen ota kuva siitä vastaantulijasta, niin että rekkari näkyy. Vaikkei poliisi ehkä voi jälkikäteen kuvasi ja ilmoituksesi perusteella määrätä sakkoa, poliisi voi kuitenkin puhuttaa kuskin ja mahdollisesti määrätä ottamaan muutaman teoriatunnin aiheesta ”kiertoliittymässä ajaminen”.
Jos olisin keisari tässä maassa, yhtään liikenneympyrää ei rakennettaisi. Piste.
Ja jos minä olisin keisari, määräisin älykkyys- ja soveltuvuustestit pakollisiksi jokaiselle ajoluvan hakijalle ja uusijalle. Riittävän tyhmille ei korttia tai autoa tippuisi lainkaan, kävelkööt kun ei turvallisuusajattelu riitä ajoneuvon kuljettamiseen. Kävelijä harvoin saa ketään tapettua kävelemällä päin.
Ympyrässä ajetaan vain yhteen suuntaan, joten siihen tullessa ei käytetä vilkkua. Ennen ympyrästä poistumista pannaan vilkku päälle ENNEN sitä liittymää, josta aiotaan ajaa ulos, JA VÄISTETÄÄN AINA SUOJATIELIIKENNETTÄ. Siis niitä, jotka ovat aikeissa sille astua tai sillä jo ovat. Useimpien ympyrästä poistuvien teiden poikki kulkee suojatie.
Se on yksinkertaista kun sen osaa, mutta useimmat eivät näy osaavan. Tämän voi kerrata varsin kätevästi tieliikennelaista osoitteessa finlex.fi. valitaan ”ajantasainen lainsäädäntö” ja ”tieliikennelaki”. Eikä maksa mitään.
Liikennekoulu Pyörivällä akselilla ympyrään, eikä puhettakaan, että mitään pensas-roska-istutuksia, vaan liikennevalistuskoulu pyörähtää yhden kierroksen vuorokaudessa.
Sisäänmeno lähimmältä jalkakäytävältä, pyörimissuunta vastapäivään, siten vastarannan kiiski osaa ajaa, samoin he pikkuhiljaa oppivat, että miten viiskulman kiekosssa ajellaan.