Äänekosken tekninen lautakunta päätti keskiviikkoisessa kokouksessaan lukion väistötilojen hankinnasta suorahankintamenettelytavalla Cramo Oy:lta.
Tekninen lautakunta esittää kaupunginhallitukselle lisämäärärahan myöntämistä käyttötalouteen tilapäistilojen hankkimisesta. Tämän vuoden lisämäärärahan tarve on noin 140 000 euroa.
Kokonaisuudessa väistötilojen kustannukset nousevat noin 350 000 euroon, jos tilat tarvitaan käyttöön koko suunnitelluksi ajaksi, 20 kuukaudeksi, eli kevääseen 2017 asti. Summa pitää sisällään muun muassa luvat, valvonnan, maatyöt ja vuokran.
Koulun tontille tulevat tilat käsittävät kolme opetusluokkaa ja tilat musiikin opetusta varten.
Suorahankintaa perustellaan aikataulullisilla paineilla ja välttämättömyydellä. Lukion nykyiselle rakennukselle tehdyt toimenpiteet eivät ole olleet riittävät, jotta kaikki oppilaat ja koko henkilökunta pärjäisivät tiloissa tarpeeksi hyvin.
Tilapäistiloja nyt tarjoava Cramo oli tilapalveluiden vuonna 2014 tekemän tarjouskilpailun voittaja. Tällä kertaa hankinta on kuitenkin huomattavasti pienempi.
Ja kuka maksaa, toivottavast mämmin klaani.
Kyllä veron maksavat maksaa, tai lähinnä ne veronmaksajat jotka tähän kuntaan niitä maksaa. Ei ainakaan mene Äänekosken päättäjien verorahoista kun ne taitaa mennä toisiin kaupunkeihin.
Kiitos, Harri Piilonen! Onko sinulla ideoita, mistä nämä rahat otetaan? Säästetäänkö aapisista, vanhustenhoidosta vai hammaslääkäreistä? Taivaasta nämä eivät tipahda. Valitettavasti.
Kaupunki toki maksaa ja jos valinta uuden Lukion paikaksi olisi valittu heti sinne missä rakentaminen on mahdollista ja turvallista väistötiloja tarvittaisiin vain rakennusaika. Nyt vain reippaasti valitsemaan koulunmäen tai kauppiksen yhteyteen niin väistötilan tarve minimoituu. Päättäjiä voi kiittää siitä että lähdettiin alueelle missä kaava oli keskeneräinen sekä selvisi tehtaanliikenne reitiksi Kotakennääntie. Se että ottaa kaavaan ja liikenneturvallisuuteen kantaa ei ole rikos. Ajakaa Lukion rakentamista vaihtoehtoisille paikoille yhtä ponnekaasti kuin haukutte kaavasta valituksen tehnyttä. Rakentavassa yhteistyössä saadaan Lukio nopeasti ja turvallisemmalle paikalle.
Lukio ei ole erisnimi, joten sitä ei tarvitse kirjoittaa isolla alkukirjaimella.
Kuten edellä kirjoitettiin, eihän päättäjät tänne verojaan maksele, joten meidän tavisten persnahastahan se tämä(kin) revitään.
Piiloselle oikein paljon kiitoksia. Mikä on seuraava projektisi?
Peksi eikö LUKIO ole tässä se tärkein asia sen nopea valmistuminen ja terveellinen ympäristö lukiolaisille. Henkilöiden haukkuminen ja panettelu on aika lapsellista ja osoittaa kypsymättömyyttä. Kaikkea hyvää sinulle ja Piiloselle.
Peräänkuuluttamasi lukion nopea valmistuminen on torbedoitu kannattamallasi kansalaisvalituksella. Ne pakoreitit, joita olet esittänyt, esim. kauppiksen tontille rakentaminen, eivät ole realistisia ja toteutuessaankin ne viivästyttäisivät hanketta lisää (ks. keskustelu palstalla ”Tekninen lautakunta esittänee lisämäärärahan myöntämistä tilapäistilojen hankkimiseksi).
Jos lukio kaikesta huolimatta – maksoi mitä maksoi – rakennettaisi kauppiksen tontille, kauhistelemasi liikennemäärät kasvaisivat. Opiskelijoita ja opettajia kuljettavan liikenteen lisäksi tarvitaan lisää huoltoliikennettä. Ja jos liikennettä ohjataan vähemmän turvallisille reiteille, onnettomuusriski kasvaa.
Kauppis sijaitsee omakotialueella ja luojan kiitos siellä on ainoastaan kauppaoppilaitos, jossa opiskelee enimmäkseen tyttöjä. Jos sinne ohjataan juuri ajokortin saaneita nuoria miehiä, joilla on taipumusta hurjastella aina kun silmä välttää, alueen pienten lasten riski jäädä auton alle kasvaa merkittävästi.
Kaikkien tutkimusten ja tilastojen mukaan pienet lapset ovat liikenteen suurin riskiryhmä.
H. Piilonen lähtee ajatuksesta, ettei hän ole syyllistynyt rikokseen, ikään kuin hän olisi näin toiminut hyväksyttävästi. Ei kaikkia vääryyksiä koskaan pystytä estämään lainsäädännöllä. Jos yksilön omatunto ei toimi, yhteisölle jää ainakin yksi hyväksyttävä vastakeino, joka on julkinen paheksunta.
Yhteiskunta ei ole sanktioinut valittamista turvatakseen demokratian toteutumisen. Valitettavasti tätä hienoa oikeutta käytetään liian usein väärin. Väärinkäytökset johtavat siihen, että valitusoikeutta tullaan rajaamaan.
Valitettavasti Jukka kotakennääntien liikennemäärät 9000 ajoneuvoa tulee toteutumaan, kun tehtaanliikenne ohjataan kaikki kotakennääntien kautta. Täällä kirjoittelet asiasta vähätellen aikalailla ylimielisesti. Oletko sitten hävinnyt vähinäänin kun asia tulee kunnolla esille ja ruuhkat ovat todellisuutta. Liikennemäärät selviävät kaupungin tekemästä liikenneselvityksestä. Tukkirekat, kemmiallisetkuljetukset ja kaikki Piilolanniemen jalankulkuliikenne ilman alikulkua liikennevaloja on oikeasti mahdoton yhtälö. liikenneselvityksessä oli arvio että vilkkaimpaan aikaan ajoneuvoja on 1100/h kuinka paljon jää aikaa oppilaille lukioon,amikseen, vanhainkodin, terveyskeskuksen,Lidlin,tehtaalle ja asukkaille kävellä tien yli laskeppa se ja arvioippa huviksesi jalankulkioiden määrä. Tietoa voit hakea myös tehtaan ympäristönvaikutusarviosta.
YVA .sta selviää myös liikenne ja muut riskit alueelle. Miksi pitää lukio viedä tuollaiselle paikalle. Etkö muista miten huono ilmanlaatu tehtaan yhteydessä lukiolla oli. Toki on helppoa olla haukkumassa ja syyttämässä valituksentekijää. Kyllä ilmanlaatu koulunmäellä ja kauppiksella on ihan eri. Hyvä Harri kun jaksat katsoa hieman pidemälle kuin nämä arvostelijat.
Tarkkailija tässä suora kysymys. Tunnut olevan noheva kaveri. Miksi et neuvo koko muuta kaupunkia omalla nimelläsi ? Kyllä suoraselkäisen suomalaisen miehen pitää pystyä mielipiteensä omalla nimellään sanoa. Vai oletko jo liannut nimesi ? Sitten kannattaisi lähteä ehdokkaaksi seuraaviin kunnallisvaaleihin. Nähtäisiin kuinka moni sinuun luottaa. Usein tosin on niin, ettei teistä valittajista ole oikeanlaisen vastuun kantajiksi.
Pekka Mäntylä kiitos luottamuksesta, mutta olen nähnyt tämän miten ihmisiä aletaan panettelemaan näillä palstoilla ja sinäkin olit jo valmis pohtimaan kelpoisuuttani. Tuon esille asiat tarkkailijana ja ne ovat todisteellisia ja tarkistettavissa se saa riittää. Siitä olen samaa mieltä että nimellä kirjoittaminen on aivan oikein ja pisteet siitä sinulle. Perehtymällä asioihin saa kyllä tietoa, esimerkiksi YVA selvitys uudesta tehtaasta siitä eivät valtuutetu olleet perillä ja heille ei myöskään haluta kertoa kaikkea. Kävin myös yleisötilaisuuksissa nelostien ja kotakennääntien osalta sieltä saa tietoa yllätyt kun otat itse selvää millä tiedoilla näitä päätöksiä esim. lukiosta tehdään.
Kun jollekin asialle yrittää keksimällä keksiä perusteluja, käyn helposti niin, ettei perusteluista tule kovin uskottavia.
tarkkailija:
”liikenneselvityksessä oli arvio että vilkkaimpaan aikaan ajoneuvoja on 1100/h kuinka paljon jää aikaa oppilaille lukioon,amikseen, vanhainkodin, terveyskeskuksen, Lidlin,tehtaalle ja asukkaille kävellä tien yli laskeppa se ja arvioippa huviksesi jalankulkioiden määrä.”
Amerikkalaisissa toimintaelokuvissa toistuu usein kohtaus, jossa rosvo ja poliisi juoksevat peräkanaa vilkasliikenteisen tien yli jarrujen kirskunnan, renkaiden ulvonnan ja äänitorvien saattelemana, suomalainen liikenne toimii kuitenkin toisin.
Autoilla on väistämisvelvollisuus suojatiellä täysin riippumatta siitä, kuinka monta autoa ajaa peräkkäin ja autojen on oltava pysähdyksissä niin kauan, että suojatie on ylitetty. Vilkas liikenne on ongelma lähinnä autoliikenteelle, joka voi ruuhkautua. Suojatien turvallisuutta voi tarvittaessa parantaa liikennevaloilla tmv. järjestelyillä.
Jos valittaja kuitenkin ajattelee, että kävelijät joutuvat juoksentelemaan autojen välissä, pahin tilanne lienee useilla vanhainkodin ja terveyskeskuksen asiakkailla, joiden liikkuminen on vaivalloista.
Ja entä Kotakennääntien eteläpuolella asuvat, kuinka he suoriutuvat tuosta mahdottomasta Kotakennääntien ylityksestä? Tehdäänkö siis kaksi lukiota, toinen tien pohjois- ja toinen eteläpuolelle?
Koska valituksen perusteluissa on ollut kyse liikenteestä / tiestä, valitusta ei oteta tosissaan; ei virkamiehet, ei päättäjät, ei tavalliset äänekoskelaiset eikä myöskään oikeuslaitos.
Koska asiaperusteet puuttuvat, äänekoskelaiset eivät luonnollisestikaan ole halukkaita maksamaan lukion siirrosta koituvia kustannuksia.
Valitus palasi ensimmäisestä oikeusasteesta statuksella ”aiheeton, ei käsitellä.” Sama tapahtuu ylemmässä asteessa.
Valituksen motiivi ei ole huoli liikenneturvallisuudesta vaan kostonhalu. Jos liikenne vaivaisi, olisi pitänyt vuosikausia toitottaa Hiskinmäen sillan hengenvaarallisuudesta ja koulun hirvittävästä sijainnista tehdasalueen ja junaradan kupeessa.
Mikäpä estää valittajaa perustamasta Mämmelle yksityiskoulua jälkeläisilleen (kuten esi-isä teki)? Ihan voi keskuudestaan kerätä kymmenyksiä ja ostaa Mämmen koulun ja korjata. Jotain avustuksiakin varmaan saisi, ja Herrahan kuulemma auttaa niitä, jotka itse auttavat itseään.
Eikös Suolahdessa olisi valmiina perustukset väistötiloille.
Jos autoja menee vilkkaimpaan aikaa sen 1100/h niin sehän on 1auto/3.33sek mutta kun se laitetaan kahteen suuntaan menemään niin se on auto joka 6.66 sekunnin välein siis vilkkaimpaan aikaan… onko se paljon autoja minä vain kysyn ?
Lyhyt matikka Kyllä kolme sekuntia on liikuntarajoitteiselle aika lyhyt aika, kun se on jo useammalle nuorisosta lyhyt aika ylittää suojatie. Mitä se tarkoittaa kun Lukion , amiksenoppilaat , terveyskeskukseen ja vanhainkodille kävelevät ylittävät suojatien. Millainen ruuhka syntyy Kotakennääntielle? Liikenneselvitys lähti siitä ajatuksesta että liikennevaloja ei voida asentaa koska se ruuhkauttaisi liikenteen. Osaisiko joku rakentaa animaation/ ohjelman eri jalankulkia määrillä. Rekka parkki tulee Piilolanniemeen sillä ajatuksella ettei tehdasalueelle päästetä kui rajoitetusti rekkoja.Alustavasti rekkojen määrä on 300 rekkaa yhteensuuntaan eli 600 vrk kaikki liikenne Kotakennääntien kautta.
N.4min välein rekka. Vaikeuttaako se tien ylittämistä ?
Ja loppujen lopuksi siellä tehtaalla ei tule käymään kuin 240 isoa/vrk eli n.6min välein auto. Ja kuinka suuri osa niistä kulkee suolahden kautta, sitä ei taida kukaan varmaksi tietää…
jäävätkö autot tehtaalle eivätkö ne palaa takaisin. Suolahden kautta ei pääse liikenne ohjataan Kotakennääntien kautta, rautatiesilta painorajoitus 60 tn.
Katso Ympäristönvaikutusarviointi. Lyhyt matikka otappa aika Pukkimäen suojatien jalankulku valoissa kuinka kauan ylitykseen menee vieppä vaikka isoäitisi kävelylle.
60ton silta on juu mutta se ei tyhjää autoa haittaa sillä osa autoista ei lähde turhaan kiertämään hirvaskankaan kautta mennessään 69 tielle. Ja mitä meinaat sillä että autoja jää tehtaalle. Tuo 240 autoa vuorokauteen on tämän hetkinen suunnitelma mitä autoja menee tehtaalle ja se ei poista sitä totuutta että auto tulee keskimäärin 6min välein tehtaalle. Onko kotakennääntiellä yhtää suojatietä ilman keski saareketta ? Joka mahdollistaa juurikin sen levähdys paikan tien ylittäjälle
Lyhyt matikka lue YVA selostus sieltä ilmenee että Kotakennääntie on mistä liikenne ohjataan tehtaalle ja rekkojen määrä 340 uudelletehtaalle tuo tavaraa joten kotakennääntien kautta poistutaan =680 rekkaa Vrk joka ei jakaudu tasaisesti vaan yöllä vähemmän (toivottavasti). ei Suolahden kautta tule vaan ohjataan Hirvaskankaan kautta. Olen käynyt yleisötilaisuuksissa sieltä saa tietoa. Voithan aina kysyä poliitikoilta he ovat nyt päättämässä asiasta .
Yvasta selviää että tehtaalle tulee n260 autoa puu-kuljetuksia jotka suurilta osin tulevat kotakennääntietä ja miltei kaikki (80-90%) kemikaali ja materiaali kuljetuksista ohjataan äänekoskentietä pitkin suolahden suuntaan. Siellä myös kerrotaan että liikenteen odotetaan lisääntyvän 6400 autoon/vrk. Vuoteen 2035 mennessä eli milloinkohan se sinun esittämäsi 9000 autoa toteutuu ?
Lyhyt matikka Lueppa tarkemmin YVA selostus sivulla 59 kerrotaan että liikenneohjataan Kotakennääntietä.Sivulla 61 kerrotaan kokonaismääräksi 340 rekkaa vaihtoehto VE2 ohessa linkki niin luetaan samaa selvitystä http://www.metsafibre.fi/Uutiset/Material%20Archive/Biotuotetehdas/MF_Biotuotetehdas_YVA_selostus.pdf Tässä kerrotaan vain uudentehtaan tarve tähän lisätään kempparin ja kartongin ja muiden tehtaiden kuljetukset. Kaupungin tilaamassa liikenneselvityksessä on mainittu tuo 9000 ajoneuvoa vrk.
Vahingonkorvausta voi hakea käräjillä vahingon aiheuttajalta.
On teillä Äänekoskella yks tosi kallis asukas! Yle Keski-Suomen tv-uutisissa sanottiin summa: 350000 € tuon piilosen valituksen seurauksena.Meillä Saarijärvellä on ne samat 5 ukkoa, jotka valittaa kaikesta mahdollisesta kaikkiin mahdollisiin oikeus-asteisiin, mutta summat liikkuu kymmenissätuhansissa €. Ettekö te saa yhtä”yrittäjää” kuriin. Ei ymmärrä, miten se LIDL viereinen pelto olisi muka huonompi kuin nykyinen siinä Suolahden tien ja radan ja Tehtaan välissä ?
Se perustelee sen sillä että tie muuttuu vaaralliseksi kun liikenne lisääntyy muutamalla rekalla tunnissa aikaisempaan nähden
Jos joskus on valittu erittäin huono paikka tehtaan vieressä niin ei se voi olla peruste tehdä samaa virhettä. Kyllä Äänekoskella vaihtoehtoisia paikkoja löytyy Kauppiksen tai koulunmäentontit. Ei tarvitse ulkona ollessa hengittää ilmaa lapasen läpi joka mustuu välitunninaikana. Suomen ja pohjoismaiden suurin tehdas vaatii suuret liikennemäärät ja ne ohjataan Kotakennääntielle. Luin YVA selvitustä pelkästään uudelletehtaalle tulee 340 rekkaa/vrk + muut tehtaat niin kyllä siinä vaihtoehtoja kannattaa katsella.
tarkkailija:
”Lyhyt matikka otappa aika Pukkimäen suojatien jalankulku valoissa kuinka kauan ylitykseen menee vieppä vaikka isoäitisi kävelylle.”
Keskimääräisellä liikennemäärällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kauanko mummolla on aikaa ylittää tie liikennevaloissa. Sama koskee myös valotonta suojatietä. Ja mitä tekemistä tietä ylittävällä mummolla on lukion kanssa? Ei mitään.
Jos liikenne ja mummon kohtalo mietityttää, eikö kannattaisi käyttää energiaansa sekä tietämystään ”liikennesuunnitteluun” ja jättää lukiohanke rauhaan. Suomessa on lukuisia huomattavasti Kotakennääntietä vilkasliikenteisempiäkin teitä ja katuja, joten referenssejä ainakin piisaa.