Metsä Groupin Metsäverkko-palvelussa on kahdessa vuodessa tehty puukauppaa yhteensä 200 miljoonan euron arvosta.
Metsäverkko on toistaiseksi ainoa palvelu, jossa puukaupan voi tehdä alusta loppuun asti kokonaan sähköisesti.
Metsä Group aloitti sähköisen puukaupan ja metsäpalveluiden myynnin omistajajäsentensä kanssa kesäkuussa 2015. Kaikille metsänomistajille nämä sähköiset palvelut avautuivat heinäkuussa 2017. Sähköisen puukaupan osuus kaikesta Metsä Groupin puukaupasta on noin neljännes.
– Metsänomistajat ovat ottaneet sähköisen puukaupan käyttöön nopeammassa tahdissa kuin odotimme palvelua rakentaessamme. Aiomme jatkossakin olla edelläkävijä digitaalisten palveluiden kehittämisessä metsänomistajille, Metsä Groupin jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen sanoo.
Sähköinen puukauppa tarkoittaa sitä, että metsänomistaja hyväksyy pankkitunnuksillaan sähköisen puukauppatarjouksen Metsäverkko-palvelussa. Siellä voi myös seurata tehtyjen kauppojen etenemistä reaaliaikaisesti.
– Metsäverkossa kauppaa tekevät metsänomistajat ovat saamamme palautteen mukaan erittäin tyytyväisiä kätevään kaupantekomahdollisuuteen. Digitaaliset palvelut tekevät metsäomaisuuden hoidosta ajasta ja paikasta riippumatonta. Ne myös vapauttavat metsäasiantuntijoidemme aikaa varsinaiseen asiakaspalveluun, Jumppanen sanoo.
Toukokuussa 2017 avautui puun myyjien ja ostajien yhteinen sähköinen puukauppapaikka Kuutio, jossa aktiiviset metsänomistajat voivat tehdä tarjouspyyntöjä leimikoistaan. Metsänomistajan Kuutiossa hyväksymät Metsä Groupin tarjoukset voidaan hänen niin halutessaan tehdä sähköisinä kauppoina Metsäverkko-palvelussa.