Kunta olemme me, ja me haluamme olla kunta, jossa asioita hoidetaan avoimesti ja rehellisesti, jossa johtaviksi luottamushenkilöiksi valitut kantavat vastuunsa ja toimivat myös työnantajan ominaisuudessa niin kuin hyvä johtajuus edellyttää. Valitettavasti viime aikaiset tapahtumat kertovat karusti, että näin ei ole. Jos palkattu esimies menettelisi niin kuin luottamushenkilöt ns. johtajuusvajeen ratkaisussa asiakirjavuotoineen ovat menetelleet, hänet erotettaisiin välittömästi.
Mitä todella pitäisi tehdä?
Luottamus eri osapuolten välille tulisi saada sellaiselle tasolle, että tärkeiden ja kiireellisten asioiden hoitaminen ja eteenpäin vieminen on mahdollista. Pitäisi saada aikaan ns. työrauha. Nyt on suurelta osin halvaannutettu hallinnollinen työskentely. Onko työrauha tällaisessa tilanteessa yleensä mahdollinen?
Mitä ovat kiireelliset ja tärkeät asia?
Ensimmäinen on kaupungin talouden vakauttamisohjelman aikaan saaminen. Vakaan talouden varassa voidaan peruspalveluja kehittää realistisesti. Tässä taloudellisessa tilanteessa joudutaan priorisoimaan, mitkä palvelut ovat etusijalla ja mitä kenties pitää karsia ja supistaa. Ennalta ehkäisevistä palveluista vanhustenhuollossa, nuorten syrjäyttämisen ehkäisyssä ja lastensuojelussa ei pidä tinkiä. Heikoimmista on huolehdittava. Yhteisöllisyyttä, toimintakykyä ja arkipäivää tukevia palveluja on pidettävä yllä. Ilmoittaudun Suolahden uimahallin sulkemisen vastustajaksi.
Aikaisemmilla päätöksillä varoja on sidottu kaupungin taloudelliseen kantokykyyn nähden ylisuuriin investointeihin, esim. terveyskeskus, jonka rakentamisesta voimme odottaa suuria lisälaskuja. 14.6. tässä lehdessä johtavat luottamushenkilöt esittelivät perusteita investoinnille sekä uutta toimintamallia, jolla pitäisi saada aikaan n. 3 milj. euron säästöt käyttömenoissa. Palvelun tulisi tehostua ja parantua, vaikka lääkärivakansseja vähennetään 25 %. (?) .Nyt jo pitäisi alkaa varmistaa, että tämä tavoite toteutuu siten, että ihmiset saavat tarvitsemansa avun ilman tuntikausien odotusta ja paikasta toiseen juoksuttamista. Tämä edellyttää, että kalliista keikkalääkäreistä päästään eroon, ja saadaan omat, vakinaiset lääkärit. Voidaanko tämä toteuttaa terveystoimen nykyisin johtamiskäytännöin??
Suurempana alueellisena kysymyksenä nostan esiin erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon suhteen. Tulevaisuuden utopiana haluan nähdä, että nämä kaksi toimivat yhteisessä organisaatiossa niin, että tieto kulkee, konsultaatiota on mahdollista saada eikä tarpeetonta potilaiden siirtelyä paikasta toiseen tapahdu. Paljon voimavaroja säästyisi henkilökunnan työajassa, byrokratiassa jne. Kuntien valvonta on mahdollista säilyttää. Niitä leveitä harteita tarvitaan, leveämpiä kuin nykyisellä Äänekoskella. Hartiat eivät levene eivätkä palvelut parane pelkillä kuntaliitoksilla, tarvitaan uusia organisatorisia ratkaisuja.
Vasemmiston vaatimus on, että peruspalvelut sosiaali- ja terveystoimessa toteutetaan julkisina palveluina. Yksityiset palvelut voivat toimia julkisten palvelujen täydentäjinä. Tästä on Äänekoskella hyviä kokemuksia pienten, paikallisten yritysten osalta. Mutta erityisesti kansainvälisten suuryritysten invaasiota julkisiin terveys- ja hoivapalveluihin pitää saada rajoitetuksi. Hankintalaki säätelee palvelujen kilpailuttamista. Asiantuntemusta ja osaamista tällä alueella tarvitaan, ja sitä pitää hankintoja tekevien tueksi saada tavoitteena löytää malleja, jotta myös pienemmät kotimaiset toimijat voisivat menestyä tarjouskilpailuissa.
Kokoomuksen taholta on viime aikoina nostettu esiin ns. palvelualoitteen käyttöön otto. Tämä tarkoittaisi, että mikä tahansa yritys (tai yhteisö) voisi tehdä aloitteen minkä tahansa kunnallisen palvelun tai sen osan hoitamisesta, jos katsoo, että pystyy sen tekemään paremmin kuin kunta. Kunnan tulisi tutkia aloitteet ja kilpailuttaa palvelut. Pahimmillaan tästä seuraisi kunnallisten palvelujen pirstoutuminen, hallitsemattomuus ja henkilöstölle epävarmuuden tila. Hallinnon voimavaroja sidottaisiin jatkuvaan kilpailuttamiseen. Tällaista tilannetta emme kuntiin halua.
Hilkka Vepsä
kuntavaaliehdokas
vasemmistoliitto, sit.