ÄKS

Mielipide Jari Halttunen: Linjanvetoja tiehankkeisiin

12.04.2016 14:06

Olisihan se yllättänyt, mikäli moottoritie Kirristä Tikkakoskelle olisi vihdoin saanut rahoituksensa. Me keskisuomalaiset jatkamme näppiemme nuolemista, kun tierahat jälleen menivät ”tärkeämpiin” kohteisiin. En toki väitä, etteikö esimerkiksi Kemi-Oulu väli olisi parannuksen tarpeessa, mutta keskisuomalaisena olisin mielelläni nähnyt Moottoritie -liikennemerkin myös Tikkakoskella. Ei ministeriä, ei moottoritietä! Näin se jälleen meni, valitettavasti.

On totta, että Keski-Suomi ja Äänekoski ovat saaneet paljon investointirahaa Äänekosken biotuotetehtaan tarpeisiin ja hyvä niin. Teollisuus on saanut sen, minkä se tarvitsee pystyäkseen tuottamaan hyvää niin työläisille kuin osakkeenomistajillekin. Tämä elinkeinopoliittinen investointi on kuitenkin asia erikseen, eikä sillä voi perustella moottoritiehanketta koskevia päätöksiä.

Liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden painoarvo ei ollut suuri Arkadianmäen päätöksenteossa. Poliisina minun ei tarvitse arvailla Nelostien vaarallisuutta, näen sen joka päivä. Kirri – Äänekoski välillä poliisille riittää jokaiselle päivälle useita tehtäviä. Rekkojen perässä ajavat tekevät epätoivoisia ohituksia ja vastaantulijat joutuvat väistämään. Rekat etsivät tilansa ruuhkassa tarvittaessa isomman oikeudella. Hälytyskeskus laulaa loppumatonta virttään; venäläinen rekka mutkittelee Puuppolassa, punainen ooppeli ajaa häiritsevän hiljaa, musta Audi kaahaa ja tekee hurjia ohituksia, Mäkisen päiväkodin kohdalla on kolmen auton peräänajo, kuolonkolari Vehniällä ja Tikkakoskella ulosajo.

Nelostie ei toimi. Se ei kykene vetämään nykyistä liikennemäärää joustavasti, kun jono Hirvaskankaalta Kirriin on ajoittain kuin Jounin kaupan kassalla pääsiäisviikolla. Turvallisuus saa korkeintaan välttävän arvosanan, silti kehysriihessä päätettiin, että poliisi saa olla tuttu näky nelostiellä jatkossakin. Mitähän sitten on luvassa, kun nykyisen joukon jatkona ryömii muutama sata biotuotetehtaan rekkaa?

Äänekosken näkökulmasta tilanne on huolestuttava. Työmatka etelän suuntaan ei houkuta, eikä siten asuminenkaan Äänekoskella. Muuttotappiokunnan on entistä vaikeampaa löytää argumentteja potentiaalisille muuttajille, kun työmatkalla menee aika ja hermot rekkajonon perässä kärvistellessä. Katujärjestelytkään eivät vakuuta. Voi niitä Kotakennääntien varrella asuvia, jotka joutunevat kuuntelemaan loputonta rekkajonoa uudelle tehtaalle. Rekkojen käyttämä reitti tehtaalle tulee olemaan raskaasti liikennöity, miten sujuu kevyeltä liikenteeltä ajoradan ylittäminen turvallisesti?

Valoa luo Huutomäen risteyksen modernisointi, joka näyttää toteutuvan ja liikenne saadaan sujuvaksi. Honkolasta ei tosin pääse uutta tietä Mämmelle asti alkuperäisen suunnitelman mukaisesti eikä neljää kaistaa pitkin. Tässäkin joutui Keski-Suomi nöyrtymään raidejokereitten edessä.

Vielä pystytään tekemään äänekoskelaisittain hyviä päätöksiä. Yhdistetään sujuvuus ja turvallisuus rauhoittamalla Äänekosken keskusta rekkarallilta. Erkanemiskaista Honkolan risteyksestä suoraan Kuhnamon yli Piilolanniemeen estäisi monta vaaran paikkaa keskustan läpi kulkevalta reitiltä. Samalla keskustaa voitaisiin kehittää asukkaiden näkökulmasta viihtyisämmäksi ja parantaa Äänekosken vetovoimaa asuinpaikkana.

Tehdään niin tai näin, tehtaan kuljetusten liikennejärjestelyt maksavat. Keskustan kautta kulkeva reitti edellyttää välitöntä risteysten ja Kotakennääntien kunnostusta sekä vuosittaisia ylläpitokustannuksia hamaan tulevaisuuteen. Investointi parin kilometrin mittaiseen, Honkolasta suoraan tehtaalle vievään tiehen vapauttaisi Äänekosken em. kustannuksista. Toki rahoitusta tarvitaan ja valtakunnan päätöksentekijöitä on tässä asiassa jo herätelty. Kävin kahden äänekoskelaisen kuntapäättäjän kanssa vuodenvaihteessa oikeus- ja työministeriössä keskustelemassa asiasta. Ministeri Lindström näytti vihreää valoa ja otti hankkeen puheeksi myös vierailullaan MetsäFibrellä maaliskuussa 2016. Myös pääministeri Sipilä on lausunut eduskuntavaalien alla: ” Eiköhän se silta sinne saada, kun investointipäätös (MetsäFibren) varmistuu”.

Vaikutusvaltaisesta tuesta huolimatta suoraa reittiä nelostieltä tehtaalle ei ehditä rakentamaan tehtaan valmistumiseen mennessä. Minun mielestäni tämän turvallisen reitin rakentaminen on kuitenkin toteutettava lähitulevaisuudessa, jolloin keskustan kehittämisessä voidaan keskittyä ihmisten vetämiseen – ei rekkojen.

ylikonstaapeli Jari Halttunen, Äänekosken kaupunginhallituksen jäsen (ps)

Vastaa

  1. Kuuru Piilonen sanoo:

    Kuhnamon siltaan asti hyvää tekstiä. Mikä lie motiivi kirjoitella siltavaihtoehdosta toivoa herättävästi enää tässä vaiheessa?

    1. Jorma Kautto sanoo:

      Kuuru Piilonen on ilmeisesti demari tai vihreä kun ei uskalla nimellään kommentoida. Jarille ISO tunnustus olet ensimmäinen Äänekosken vaikuttajista joka uskallat tuoda useiden kuntalaisten huolenaiheen todella esille. toivottavasti ei tapahdu mitään peruuttamatonta Kotakennääntiellä ennenkuin ohitustie saadaan.

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy