Keski-Suomesta junalla etelään matkaavien tuotteiden ja henkilöiden tulee varautua reilun vuoden kuluttua valitettavaan hidastukseen ja turvallisuusriskin lisääntymiseen rataosuudella Jämsä–Orivesi.
Asiantuntijoiden mukaan haitta voi kestää jopa viisi vuotta, ja se johtuu siitä, ettei valtio ole varautunut tosissaan kaksoisraiteen rakentamiseen tälle rataosuudelle, vaikka tavaraliikenne kaksinkertaistuu jo vajaan vuoden kuluttua.
Erityisen ikävä logistinen heikennys tämä on vuodenvaihteessa starttaavalle Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaalle, jonka tuotanto on suunniteltu kulkevaksi tällä yksiraiteisella rataosuudella.
VR on tilannut uuden Äänekosken tehtaan tuotekuljetuksiin Siemensin valmistamia Vektron-vetureita ja 70 erikoisvaunua (KL 21.12), kuljetuskalusto on mutta raide puuttuu.
Lisäkuormaa tulee siis Äänekosken biotehtaalta arviolta lähes miljoona tonnia vuodessa. Se on suunnilleen sama määrä kuin UPM:n Jämsän tehtaat kuljettaa paperia nyt tällä samalla rataosuudella.
Tiedämme, että jo nykyisin junat joutuvat odottamaan vastaan tulevia Jämsän ja Oriveden välillä.
Metsäteollisuuden tuotekuljetukset ovat tarkkaan aikataulutettuja, asiakkaat eivät odota, junat kulkevat kuin karuselli. Jämsäläisten murhetta lisää se, ettei paperiteollisuus kestä mitään infran heikennyksiä Suomessa. Jämsässä pelätään, että tämän rataosuuden välityskyvyn heikennys saattaa johtaa korvaaviin paperin toimituksiin Euroopan tehtailta.
Kaksoisraide on ollut listoilla jo vuosia. Molemmat yhtiöt tuovat Suomen kansantalouteen miljardeja. Päättäjät eivät ole ottaneet uuden teollisuuden tuotekuljetuksia tosissaan huomioon, vaikka yhtiö on selvästi ilmoittanut Äänekosken tehtaan olevan jo vuonna 2018 nimellistuotannossa. Valitettavasti ei ole vielä myönnetty edes suunnittelurahaa hankkeeseen, jonka rakentaminen kestää ehkä noin viisi vuotta. Keski-Suomen Liiton Perus- Suomalaisten maakuntavaltuutetut ovat tehneet asiasta viime vuonna kiirehtimisaloitteen.
Esko Järvenpää maakuntavaltuutettu (ps)