Harri Piilonen valitti lukion ja Jorma Kautto länsiportin kaavasta. Kummallakaan ei ollut huolen häivää kaavoista niiden valmisteluvaiheessa. Heillä oli tarve ainoastaan valittaa. Valitusten motiivit löytyvät aivan muualta kuin kyseisistä kaavoista.
Valittajat tietävät itsekin, ettei valituksia hyväksytä hallinto-oikeudessa. Tarkoituksena on ainoastaan kiusanteko, jota he voivat harjoittaa käytännössä melkein ilmaiseksi. Kiusanteosta kärsii koko kaupunkiyhteisö taloudellisesti. Mutta ikävintä on, että siitä kärsivät konkreettisesti eniten syyttömät sivulliset.
Lukion ja Poken yhteistyön kehittäminen ja ajatus tilojen yhteiskäytöstä ohjasivat lukion paikan valintaa. Lukio yritettiin sijoittaa Poken tontille, joka osoittautui ahtaaksi. Lukion seinä olisi tullut muutaman metrin päähän rekkatiestä. Vaihtoehtoiseksi paikaksi valikoitui ns. Lidl:n pelto. jonka lyhyt etäisyys Pokesta ei ollut este yhteistoiminnalle.
Kaupungin hallituksessa Leila Lindell esitti Poken tonttia. Häntä kannatti Pentti Piilonen. Päätökseksi tuli Lidl:n pelto äänin 5 – 4. Valtuustossa Leila Lindell ehdotti edelleen Poken tonttia. Häntä kannattivat Pentti Piilonen ja Laura-Liisa Hyytiäinen. Valtuusto valitsi Lidl:n pellon äänin 35 – 8. Painavin peruste oli saada lukio pois rekkaliikenteen jytinästä.
Viime tiistain Sisiksessä lukiolaiset ja lehtori Tuikka kirjoittivat ansiokkaasti ja perustellen lukiovalituksesta. En toista heidän argumenttejaan. Totean vain turvallisen liikenneratkaisun työstämisen kuuluvan itse asiassa Kotakennääntien uudistamisen yhteyteen. Mitä vaarallisten aineiden kuljetuksiin tulee, otaksun että ympäristöystävällisyyttään korostava yritys ei tuo myrkkykuljetuksia keskustan kautta, vaan maanteitse Suolahden suunnasta tai rautateitse. Ellei yritys toimi näin, kaupungilla on vaikuttamisen paikka.
Pentti Salminen
valtuutettu (sd)
Juu, ei tietenkään ajeta myrkkyjä Äänekosken keskustan kautta, vaan Suolahden kautta. Hyvä Pentti !!!
Nämä myrkkykuljetukset mitä Äänekoskellekin tulee kulkevat ne tosin ammattinsa osaavien kuljettajien kuskaamana, Samanlaiset kuljettajat ajavat myrkkyjä myös suuremmissa kaupungeissa mm: Helsingissä.
Vaikka myrkkyauto on iso kokoinen on sen kuljettaja myös hyvätapainen.
Olisi Sosiaalidemokraatti ja tarkastuslautakunnan jäsen Pentti Salminen syytä selvittää mistä kuljetukset tulevat eikä olettaa ja otaksua. Tutkippa kaupungin vastineet kyseisitä kaavoista, löytyvät kaupungin sivuilta hallituksen pöytäkirjat.Kaupunki kertoo hallinto-oikeudelle mainitsemasi myrkkyrekkojen reitit joko Kotakennääntie tai Äänekoskentie. Erikoista on että kirjoitat oletuksia ette tiedä kaupunginedustajana kuljetusreittejä. oletko tutustunut yritysvaikutustenarviointiin sieltä löytyy selvitykset riskikartoitukset meluselvitykset yms. Tehtaan kuljetuksille tulee löytää vaihtoehtoinen reitti Kotakennääntien sijaan eikö asia kiinnosta Demareita. Hyväksytäänkö riskit kun olisi mahdollisuus ne vältää. Toivon älyllistä keskustelua haukkumisen ja kiusaamisen sijaan. Annetaan oikeuden ratkaista eikä käytetä korpilakia.
Eikö pelottelun sijaan tulisi tehdä työtä parhaan mahdollisen ratkaisun aikaan saamiseksi, kun mitään ratkaisua ei vielä ole tehty? Nykykäytäntö ja mainitsemasi arvioinnit ja selvitykset eivät sitä estä. En ole = demarit, mutta tiedän demareiden kantavan huolta asukkaiden parhaasta vähintäänkin sen verran kuin muutkin pol. ryhmät.
Pentti Salminen, oletteko tietoinen mitä myrkkyjä tällä hetkelläkin kulkee kaupungin läpi kumipyörillä? Ja tulee kulkemaankin. Ympäristöystävällisyyden korostaminen on pelkkää sanahelinää, kun puhutaan kustannuksista. Raaka-aineet tuodaan tasan tarkkaan sieltä suunnasta mistä ne on halvin ja suorin tuoda eli kaupungin läpi. Sen verran osaatte jo näköjään sanojanne julkisesti säästellä että tällä kertaa jäi suoraan mainitsematta että tämä lukiovalitus on mielestänne kostotoimi joka liittyy tiettyyn viheralueeseen ja tiettyyn uskontokuntaan 🙂 Ihmettelen suuresti paikallislehtien yksipuolista uutisointia ja yksipuolista yleisönosasto kirjoituksia. Tällä keinoin saadaan hyvin luotua ihmisille asioista tietty näkökulma joka voi olla hyvinkin kaukana todellisuudesta!
Missä ja milloin olen muka väittänyt ko. operaation olevan jonkun uskontokunnan hanke. Olepa sanasi mittainen ja kerro.
Kyllä haukotuttaa nuo sinun kirjoituksesi
Näyt valvovan melko myöhään. Olisit kiitollinen, jos kirjoitukseni edistää nukahtamistasi.
Toivoisin kansalaisille selvitettävän, miksei lukiolle voida osoittaa tonttia Koululumäentien varteen Keskuskoulun pihan lounais-puolelle. Toivoisin sellaisia selventäviä kommentteja, joita tavallinen kansalainen voisi jopa ymmärtää. Mielestä siinä olisi monta etua: liikenteellisesti turvallisempi ja liikuntapaikkojen läheisyys.
Kiitos asiallisesta kommentista. Lukion sijainnista päättäminen kuuluu hallituksen tehtäviin, ei valtuuston. Hallitus oli oman päätöksensä jo tehnyt, mutta Simo Salmelin teki valtuusaloitteen asian tuotavaksi vielä valtuuston päätettäväksi. Hallitus suostui tähän äänestyspäätöksellä. Valtuustossa oli päätettävänä vain, valitaanko Poken tontti vai Lidlin pelto. En tiedä, mitä kaikkia paikkoja ennakkovalmistelussa on karsittu, ja millä perusteilla.
Aika heppoisilla eväillä Pentti teet päätöksiä ja moitit valveutuneita kansalaisia jotka vaativat kaavoituksen yhteydessä huomioimaan riskit. Olisiko mahdollista että te päättäjät perehtyisitte päätettäviin asioihin paremmin ennen päätöksentekoa. Demareiden Kari Kiiskinen on hallituksen puheenjohtaja kysy puoluetoverilta mikäli teillä ei asioista puhuta ryhmissä. Kotakennääntie ja Äänekoskentie ovat kaupungin kaavoittajan laatimassa vastineessa vaihtoehdot kemiallisille kuljetuksille 40 rekkaa vuorokausi tämä ei ole pelottelua vaan faktaa. On esitetty vaihtoehtoja tielinjauksille Kannelsuon kautta Demari vaikuttajat vastustavat. Mikäli Kotakennääntie on kemiallistenkuljetusten reitti niin koulun paikka olisi syytä siirtää koulunmäelle ja kustannukset saataisiin pienemmäksi liikuntatilat olisi jo valmiit.
Tämä vastaus ei riitä kansalainen-Pekunelle. Pentti voisi hakea taustat ja kertoa kansalaisille, miksi keskuskoulun vieressä olevaa aluetta ei voisi luovuttaa lukiolle. Onko kaavoittaja K hylännyt tontin jo kaun sitten ja mistä syystä? Tiedän, että tuota kohtaa on joskus kuitenkin kaavailtu lukiolle.
Usein kunnallispolitiikassa ei tutkita muitakin kun virkamiesten esityksiä. Kaupungissa on muitakin hyviä paikkoja hyvine perusteluineen kun nykyiset esitykset.
Näin se näyttää olevan kuten Mikko kertoi meillä Äänekoskella, virkamiehet ovat ulkopaikkakuntalaisia näin ollen ovat näköalattomia. Varmasti olisi parempia paikkoja kuin Lidlin pelto. Säästöäkin näin velkaantuneessa kunnassa tulisi hakea liikuntasalien ja keskuskeittiöiden läheisyydestä.
Mitä tulee näköalattomuuteen, on läheltä varmasti paljon vaikeampi havaita mitään näköaloja kuin hiukan kauempaa ja ulkopuolelta.
Läheltä katsovat sokeutuvat nähdessään vain oman etunsa esim. maanomistajana.
Tiedoksi vain että kaikki säiliörekat eivät kuljeta myrkkyä! Eikä toki kaikki autot mene äänekosken tehtaille vaan jakavat polttoaineita,yms niin muille yrityksille kuin yksityisille ääneseudulla.
Olen samaa mieltä, mutta niitä ei olekkaan otettu laskelmissa edes huomioon . Saadut luvut on Ympäristöselvityksestä saatuja lukuja, todellinen liikenne määrä on siis todella merkittävä ja aiheuttaa liikenteen sujuvuuteen todella haastetta. Tehdas on todella suuri ja kaikki tehtaan ja osa kaupungin liikenteestä ohjautuu Kotakennääntielle.
Liikenteen sujuvuutta vaikeuttavat nelostien liittymä, ”postin mutka” johon nyt ilmeisesti tulee liikenne ympyrä ja kotakennääntien talvi kunnossapito. Viiskulman kautta ei enää nyky Yhdistelmillä pääse kun laittoivat painorajoituksen siihen rautatie sillalle, sujuvoittaisi aikas lailla liikennettä jos tulevaisuudessa saisi ajaa nyky kamppeilla sen sillan yli Kun kuitenkin aikas suurella volyymillä ainakin pyöreätä puuta ajetaan pohjoisen liittymän kautta
Ihmiset puhuvat myrkky rekoista ja silti eivät tiedä edes mitä nämä sanat yhdessä tarkoittavat… niille ei vain löydy mitään vastinetta suomen liikenteestä… Puhukaa vaikka vak eli vaarallisien aineiden kuljetuksista, adr kuljetuksista tai säiliö kuljetuksista mutta älkää yhdistelkö sanoja myrkky ja rekka kun semmoisa ei ole olemassa
Kansankielellä myrkkyrekat on kuvaavampi, kuin adr kuljetus. Ohessa linkki yhteen käytetyistä kemiallisista aineista tukesin selvitys puhuu myrkyistä. http://www.ttl.fi/ova/mcaa.pdf
Toisen asteen koulutus (lukio ja POKE) lähenee valtakunnallisesti. Äänekoskella halutaan mahdollistaa nuorille parempi mahdollisuus mm. kaksoistutkinnon tekemiseen, ettei tarvitse lähteä Jyväskylään opiskelemaan samalle alalle.
Koulunmäen salit täyttyvät päiväsaikaan Koulunmäen ja Keskuskoulun oppilaista, samoin kuin ruokalat ruoka-aikaan. Hiskinmäeltä katoaa ainakin vanha sali ja palloiluhallin rakennuskin kärsii kosteusvaurioista eli liikuntatiloja katoaa kaupungista.
Ylioppilaskirjoitukset tarvitsevat ison liikuntasalin verran rauhallista tilaa, johon täytyy rakentaa riittävän tehokkaat tietoliikenneyhteydet ja sähköistys tietokoneella tehtäviä ylioppilaskirjoituksia varten. Nämä tilat tulevat olemaan poissa muusta käytöstä yo-kirjoitusten ajan, koska tilan purkaminen ja kasaaminen joka toinen päivä olisi mieletön homma.
Sähköiset kirjoitukset alkavat syksyllä 2016 ja silloin kirjoitettavissa aineissa on sen verran vähän kirjoittajia, että kokeen voi pystyttää nykyisiin lukion tiloihin. Keväällä 2017 kirjoittajia tulee olemaan niin paljon, että kapasiteetti ei riitä eli pitäisi olla uusi koulu valmiina, ettei jouduta tekemään kalliita väliaikaisia ratkaisuja purkua vailla olevaan rakennukseen.
Uuden lukion suunnittelu käynnistyi jo puoli vuotta sitten, kun valtuuston päätös sijoituspaikasta sai lainvoiman. Rakennusta on suunniteltu tuolloin päätetylle Lidlin tontille. Tällä hetkellä varmaankin tehdään varmaankin jo LVI- ja sähköpiirustuksia, jotta kesän aluksi voidaan pyytää urakkatarjouksia. Rakentamaan pitää päästä loppukesästä, mikäli halutaan valmista kevääksi 2017.
Kevät 2017 on myös terveysviranomaisten antama takaraja nykyisen lukiorakennuksen käytölle. Takaraja on annettu siinä uskossa, että kaupunki on järjestämässä uusia tiloja. Mikäli hanke viivästyy, miljoonien eurojen väistötilat on pakko rakentaa jonnekin, koska nykyiset tilat ovat terveysriski.
Kemikaalikuljetuksista huolestuneet, kuinka monta onnettomuutta vaarallisia kemikaaleja kuljettavat rekat ovat aiheuttaneet Suomessa taajamanopeuksilla ajettaessa? Kosteusvauriorakennuksissa sairastuneiden ja pysyvästi työkyvyttömien määrä tässä maassa on tuhansissa ja yhtäkään ei tarvita lisää sen vuoksi, että terveellisten tilojen lykkääntyy aiheettomien valitusten vuoksi.
Hallinto-oikeus ei tarkastele valituksia tarkoituksenmukaisuusperiaatteella, vaan päätösten lainmukaisuutta. Kun päätös on tehty laillisessa järjestyksessä esteellisyydet sekä maankäyttö- ja rakennuslaki huomioiden asianosaisia kuulemalla, hallinto-oikeudelle ei jää muuta mahdollisuutta kuin hylätä valitus. Ja päivänselvistä tapauksista ei kaava-asioissa valituslupaa seuraavaan oikeusasteeseen heru. Aikaa vaan kuluu ja miljoonia haaskataan Kankkulan kaivoon, kun rakentaminen viivästyy.
Ottaako Kimmo jo tuomarin tehtävät, odotetaan ensin Hämeenlinnan hallinto-oikeuden ratkaisu ja sitten valitusoikeus Korkeimpaan Hallinto-oikeuteen. Aikaa kuluu 2 vuotta eikö koulunmäki olisi nyt selvästi halvempi ja turvallisempi vaihtoehto.
Pelkkää kiusantekoa mokomat valitukset kun ei mitään totuus perää niissä ole. Tekee vain valittaja itsensä tunnetuksi äänekoskella mutta minkälaista mainetta se on.
Mutta joutuuhan Koulunmäenkin vaihtoehdossa Pukkimäestä, Piilolasta, Kieralahdesta sekä Kannelsuolta tulevat oppilaat ylittämään Kotakennääntien.
Sanoja yhdistetään jotta niistä saadaan käsitettäviä suomenkielisiä yhdyssanoja, kuten myrkkyrekka, säilökuljetus, adr-kuljetus jne.
Olen ymmärtänyt, että Salminen on oikeassa, mutta niin on Piilonenkin. Varattu tontti on liikenteellisesti huono ja erittäin kallis paikka. Voisin kuvitella, että huolellisempi esityö ja hankesuunnittelu toisi aina paremman lopputuloksen. Lisäksi perusteellinen kansalaiskeskustelu voisi estää tämänkaltaisia valituskierroksia, jotka ovat kiusallisia ja kalliita veronmaksajille.
Kannattaa lukea perustelut lukion sijainnille edellisestä kirjoituksestani. Kyllä paikkoja on harkittu tarkkaan niin virkamiesten kuin poliittisten päättäjien (= kaupunginhallitus) kesken ennen päätösesitysten tekemistä. Faktat ovat olleet tiedossa. Kuten mainitsin, sijainti on päätetty jo ajat sitten ja silloin valittajilta ei tullut mitään soraääniä, vaikka tiedossa oli, että rekkaliikenne biotuotetehtaalle oli suunniteltu kulkevaksi tehtaankatua pitkin. Jos liikenneturvallisuudesta oltaisiin oikeasti huolissaan, valituksia olisi pitänyt tehdä jo tuosta päätöksestä.
Kaikki muut paikkavaihtoehdot on puitu läpi aiemmin ja mikäli rakennusta alettaisiin nyt suunnittelemaan uuteen paikkaan, homma alkaisi nollapisteestä ja nykyisen lukio-opetuksen pitäisi siirtyä miljoonien eurojen väliaikaisiin väistötiloihin. Lidlin viereiselle pellolle tulevan rakennuksen suunnitelmia on tehty vauhdilla – terveysviranomaisten antama takaraja mielessä – ja reilussa puolessa vuodessa on edetty jo siihen vaiheeseen, että kalusteiden paikkoja suunnitellaan ja kohta pitäisi päästä tekemään tarjouspyyntöjä.
Arvioni valitusten palautumisesta ”bumerangina” hallinto-oikeudesta perustuvat parinkymmenen vuoden kokemukseen kunnallishallinnosta päätöksentekijänä ja joskus myös valitusten laatijana. Kannattaa lukea kaupunginhallituksen vastineet valituksista, niin näette perustelut, joilla väitteet laittomuuksista tai puutteellisuuksista kumotaan.
Meillä on pätevät virkamiehet valmistelemassa kaavoja ja lähtökohtaisena tavoitteena on, että kaavat tehdään niin että ne kestävät valitukset. Tämä taitaa vaan närästää joitakin tässä kaupungissa niin paljon, että kapuloita heitetään rattaisiin vaikka kiusantekomielessä. Valitettavasti joudumme odottamaan oikeuden ratkaisua kuukausia ja miljoonia euroja köyhempinä.
Erääseen kommenttiin on heti tehtävä oikaisu. Jo heti alun suunnitteluvaiheessa oli esillä Kannelsuon kohdalta tehtävä erillinen tielinjaus. Tähän toi esille Metsä Fibre heti omana kantana, ettei se tutki tätä mahdollisuutta, sen kalleuden vuoksi. Ely-keskus, sekä valtiovalta ovat ilmoittaneet saman kannan. Syynä suunnitelman kalleus.
Tottakai Äänekosken ja sen asukkaiden parempi etu olisi juuri tämä linjaus, mutta maksajaa ei taida löytyä.
Jos ei sitten tämä juuri muodostumassa oleva uusi hallitus anna lisää rahaa 10 miljoonaa uuteen liittymään Kannelsuon kohdalle, sekä siltaan ja tiehen Kuhnamon ylitse.
Mitä taas tulee Kotakennään tielinjaukseen, kaupunginhallitus on tehnyt päätöksen turvallisuusselvityksen tekemisestä, joten asia on etenemässä. Rolf Nyholm
Kiitos Rolf vastauksestasi olisin tarkentanut onko Äänekosken Kaupunki virallisena kantanaan vienyt tielinjausta Kannelsuon kautta ja hakenut ministeriöstä rahoitusta hankkeelle. Onko olemassa dokumentaatiota päätöksistä. Valtatie 4 linjausta käsitellään parhaillaan ja sen päätöksenteon yhteydessä olisi asia tuotava esiin. Mainitsemasi 10 miljoonaa ei ole kovin suuri raha tehdashankkeessa noin 1 % luokkaa. Valtatie 4 linjauksessa se ei myöskään ole kummoinen summa. Hyötyä siitä olisi kaikille osapuolille myös tehdasprojektille joustavampana liikenteenä tehtaalle. Ratkaisu tehdään 40-50 vuodeksi, vuotta kohti ei suuri investointi. Nyt hihat heilumaan arvoisat poliitikot.
Toivoisin kerrottavan yksinkertaista perustetta tai syytä sille, miksi lukiolle ei ole voitu osoittaa tonttia Koululumäentien varteen Keskuskoulun pihan lounais-puolelle. Miksi itse kukin kiertelee ja kaartelee. Tässä yhteydessä toivon kerrottavan, miksi koulumäen alue on pullautettu aikanaan pois. Eikö kukaan tiedä vai eikö kukaan halua sitä kertoa?
On se luojan lykky ettei tarvitse tuossa kunnassa asua saati valtuustossa tai hallituksessa istua. Melkoisen kipeätä touhua harjoittavat kuntalaiset, joille ei syystä tai toisesta ole valtuustopaikkaa liiennyt. Liekö kyse luottamuksen tai kannatuksen puutteesta?
Jos on niin kipeä vaikuttamisentarve, ettei voi yhtään ainutta asiaa antaa laillisten päättäjien päättää ryhtymättä valitustoimiin, on syytä hankkiutua hoitoon tai sitten pyrkiä tosissaan seuraavissa kunnallisvaaleissa kantamaan vastuuta.
Valittaminen valittamisen ilosta pitää tehdä kalliiksi, kuten vanhustentalohankkeessa jo tapahtuu. Kuntahan esitti vaativansa korvausta valittajalta tämän aiheuttamista asianajo- ym. kuluista. Lisää tällaista. Valittamisille saatava hintalappu, joka kattaa ainakin osan vahingoista, jotka muuten maksaa jokainen veronmaksaja se suuri enemmistö mukaanlukien, joka on päätöksiin täysin tyytyväinen.
Olisikohan pitänyt tehdä aikanaan Mämmelle koulu niin lukionuoret ja heidän opettajansa pääsisi nyt nopeammin terveisiin tiloihin ? Koska vaikuttaa että joidenkin henkilöiden ainoa oikea motiivi valituksille on menneistä ”vääryyksistä” kostaminen, mutta on todella härskiä pelata tällä tavalla ihmisten terveydellä. Samat rekat ajaa nykyisenkin koulun ohi joka päivä, eikä se ole yhtäkään valittajaa aiemmin haitannut.
Eiköhän nuo liikennejärjestelyt saada myöhemminkin tehtyä niin turvalliseksi kuin mahdollista, tärkeämpää olisi saada rakennushanke alkuun.