Suomi on laaja maa ja etäällä Euroopan ydinalueista. Tieliikenne on Suomen oloissa tärkeä liikkumismuoto. Painorajoitukset, kelirikko, kuljetusten myöhästymiset, urapaikkaukset ym. ovat arkipäivää. Tieliikenteen noin 7 miljardin euron veroista ja veroluonteisista maksuista vain 10 % käytetään tienpitoon.
Teitä ja katuja on Suomessa noin 400 000 km. Yksityisteiden osuus on n. 360 000 km, ja siitä valtaosa on muussa kuin vakituisen asutuksen käytössä. Yksityisteiden käyttäjiä ovat mm. metsäteollisuus ja mökkiläiset. Vakinaisten asukkaiden vähentyessä mökkeilyn ja matkailun merkitys korostuu yhä useammassa kunnassa. Matkailu on työvoimavaltainen, vahvasti kasvussa oleva ala, eikä sitä voida mainittavasti automatisoida tai ulkoistaa. Metsäteollisuutta, mökkeilyä ja matkailua yhdistää se, että niillä on vahva aluepoliittinen vaikutus. Moni syrjäisempikin seutu voi elää ja kukoistaa niiden ansiosta.
Tammikuussa Digitoday -lehti uutisoi, että Amerikassa kaikki on suurempaa. Siellä laajakaistan nopeus on 25 megabittiä sekunnissa, meillä Suomessa vain yksi. Mielestäni miljoonaluokan investoinnista onkin ennenaikaista iloita, mikäli huonokuntoisia teitä ja tietoliikenneyhteyksiä ei pikaisesti laiteta kuntoon. Hyväkuntoinen tieverkko sekä toimivat nettiyhteydet parantavat työllisyyttä, kaikkien yritysten kilpailukykyä sekä mahdollistavat koko maan tasapainoisen kehityksen. Nyt ja tulevaisuudessa.
Raisa Kinnunen
kansanedustajaehdokas (sd.)
Petäjävesi
Jos halutaan nopeasti elvyttä taloutta, eitarvii. kuin pudottaa polttoaineen veroa kasikymmentä litralta matkailu, kuljetus, muu kaupan käynti vilkastus
välilisesti vaikuttas aika laajasti. Tämä vois olla tilapäinen.