Liikenne- ja viestintäministeriö torppasi Äänekosken toiveet henkilöliikenteen palauttamisesta raiteille Äänekosken ja Jyväskylän välille.
Ministeriö valitsi jatkosuunnitteluun Kymenlaakson, Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan junaliikenne-hankkeet. Äänekoski haki mukaan pilottihankkeeseen, jossa olisi kokeiltu henkilöliikenteen palauttamista Äänekosken ja Jyväskylän väliselle, 57 kilometrin mittaiselle rataosuudelle. Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.
Ministeriö halusi pilottikokeiluun alueita, joilla jo on toimivaa junaliikennettä ja ”olemassa olevia matkaketjuja”. Äänekoski olisi halunnut palauttaa kokeilussa henkilöliikenteen Äänekosken ja Jyväskylän väliselle radalle. Ylen haastattelema kaupunginjohtaja Matti Tuononen piti tulosta odotettuna, vaikka ministeriön ratkaisusta pettynyt onkin.
Taustaa: Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi kunnilta, maakunnilta ja muilta tahoilta ilmoitusta halukkuudesta osallistua pilottihankkeeseen. Äänekosken kaupunki ilmoittautui Jyväskylä-Laukaa-Äänekoski -henkilöjunaliikenteen pilottihankkeeksi ja kertoi olevansa valmis osallistumaan pilotin toteutukseen. Mukaan on ilmoittautunut Äänekosken lisäksi useita kuntia sekä kolme maakuntaa.
Mitäpä tänne junaliikennettä kun ei ole asemaakaan ja nelostiekin menee entistä kauempaa ohi.Paitsiossa ollaan kun Sulo Vilenin huoltoasema mutta sitähän päättäjät juhli rakettien räiskyessä.
Näin on asiat Pete, ei täällä osata pelata edes korttia, taas tuli pelkkiä pietejä !
Useimmilla junaseisakkeilla ei ole toimivaa ”asemaa” HSL:n lähijunaliikenteessäkään, eikä asemia edes tarvita.
Liput saa automaatista, R-kiskalta ja netistä.
Äänekoskelaiset ovat aivan liian passiivisia, Berneriin olisi voinut ja voi kyllä vaikuttaa ja vedota mm. lyömällä tiskiin luvut pendelöinnistä Äänekosken ja Jyväskylän välillä. Hänen seuraajaansa toukokuussa myös!
Se on tekosyy, että pilottiin valittiin vain paikkoja, joihin jo on henkilöliikennettä. Sitähän ei ole, jos VR on niin päättänyt. Nykytarve voi olla toinen kuin 30 vuoden takainen.
Tässä voi kyllä nyt suoraan todeta, että Tuononen ei ole edes yrittänyt kunnolla lobata ketään kun kerran toteaa alistuneesti, että tulos oli odotettu. Nyt heti suosittelen eli vaadin lähtöä Helsingin herrojen puheille ja otat vaikka Juhon mukaan (minäkin voin lähteä) ja tuotte selvästi julki, että mitä hyötyjä henkilöliikenne tuo Äänekosken ja Suolahden seutuville. Mikäli nämä hyödyt eivät ole täysin auenneet, niin voin kyllä tulla hiukan suomentamaan! terv. Jarmo Aho
Mikset itse ole lobannut, kun näkyy joutilasta aikaa olevan enemmän kuin virkamiehillä?
Alueen yritykset ja yhteisöt olisivat vallan hyvin voineet tehdä muutakin kuin pyöritellä peukaloitaan ja nyt silmämuniaan.