Viitasaaren Musiikin aika -festivaalin ohjelmistossa jylläävät tänä vuonna vahvat naiset, hienot vierailevat kamariyhtyeet sekä elektroniikalla höystetty urku- ja disklaviermusiikki.
Suomalaisia kantaesityksiä on heinäkuun suuressa musiikkitapahtumassa jopa kymmenkunta, joista laajin on Musiikin ajan tilaus, Jovanka Trbojevicin kamariooppera.
Järjestyksessään 32. festivaali on ensimmäinen uuden taiteellisen johtajan Johan Tallgrenin suunnittelema kokonaisuus.
– Ohjelmaa leimaavat suuret, jopa kokonaisen konsertin mittaiset teokset, joita Musiikin ajassa on harvemmin kuultu sekä kenties hieman yllättäen esiin nousee luontoon liittyvä tematiikka, Tallgren kertoo.
MITÄ SEURAA säveltäjä Jovanka Trbojevicin ja koloratuurisopraano-sellisti Piia Komsin kohtaamisesta? Lavasäteilyä, stand up -komiikkaa, havaintoja ja kertomuksia naisen maailmasta eli Opera Absurdium, joka saa kantaesityksensä Viitasaaren teatterissa.
Kohtaukset taiteilijan elämästä ohjaa Akse Pettersson.
FESTIVAALIN VIERAILEVAT yhtyeet tulevat tänä vuonna Saksasta. Ensemble Recherche kuuluu nykymusiikin kärkinimiin, ja on vuoden 1985 perustamisensa jälkeen kantaesittänyt yli 500 teosta.
Aiemminkin festivaalilla vieraillut Neue Vocalsolisten Stuttgart jatkaa Viitasaarella vahvasti läsnä ollutta vokaalimusiikin tarjontaa, ja yhtyeen fantastinen sopraano Sarah Maria Sun tarjoilee pianisti Jan Philip Schulzen kanssa soolokonsertissaan Helmut Lachenmannin kulttiteoksen GOT LOST.
Festivaalin säveltäjävieras on intialais-saksalais-kanadalainen säveltäjä Sandeep Bhagwati, jonka näyttämö-, kamari- ja multimediateoksia on esitetty ympäri maailmaa.
Bhagwati pitää festivaalilla säveltäjille ja muusikoille tarkoitetun komprovisaatiokurssin. Komprovisaatio on Bhagwatin kehittämä metodi, joka perustuu sekä kirjoitetun säveltämisen tekniikoihin että rakenteellisen improvisaation menetelmiin käyttäen hyväkseen erilaisia musiikillisia traditioita.
Musiikin aika -festivaali Viitasaarella 1.–6. heinäkuuta.