ÄKS

Nelostielle nousee kotimainen puuinnovaatio – 3,5 kilometrin kuusimoduuli-meluseinä

21.12.2020 12:59
Sepa Oy:n kehitysjohtaja Olli Hentusen takana näkyy uusi meluseinäinnovaatio, jossa ei ole käytetty kestopuun kyllästeaineita. Maisemaan istuvan meluseinän verhoiluna on kuusi, ja sillan kohdalla seinään on upotettu led-valaistus.

Jyväskylä–Tikkakoski-moottoritien suurtyömaalle kohoaa parhaillaan uusi suomalainen innovaatio, ilman kestopuun kyllästeitä kuusesta valmistettu meluseinä. Ympäristöystävällisyyden lisäksi keiteleläisessä keksinnössä on uutta teollinen, sertifioitu valmistusprosessi. Ruotsissakin kiinnostusta herättäneet myrkyttömät meluseinämoduulit ovat CE-merkittyjä.

 

Nelostien moottoritieurakka on suurin Suomen tämän hetken tietyömaista.139 miljoonan euron hanke sisältää mm. 29 siltaa – ja 12 000 neliömetriä uudenlaista puumeluseinää.

Suurin osa Suomen nykyisistä meluseinistä on betonirakenteisia, ja vanhat puuseinät ovat kestopuuta.

Nelostien uudet, kyllästämättömistä kuusimoduuleista koostuvat meluseinät ovat keiteleläisen Sepa Oy:n kehitystyön tulosta. Sepa kehitti tuotteen lisäksi sille teollisen valmistusprosessin, joka mahdollistaa puisten meluseinien laajemman käytön teiden uudistuksissa.

– Haluamme edistää kotimaisen puun käyttöä, mutta aiemmin puisissa meluseinissä ei  olla päästy suurten tietyömaiden tarvitsemiin määriin valmiita moduuleja. Puuseiniä on tehty pienimuotoisemmin, osittain paikan päällä, sanoo Nelostien moottoritiehankkeen tilaajan, Väyläviraston projektipäällikkö Jarmo Niskanen.

– Nyt moduulit ovat aina samanlaisia, kuivia ja kerralla valmiita. Ne ovat saatavilla varastotuotteina, ja niiden pystytys on nopeaa, Niskanen jatkaa.

Sepa Oy:n kuusesta – tarkemmin sanottuna lujuuslajitellusta ja mitallistetusta kuusisahatavarasta – kehittämät meluvallimoduulit ovat saaneet ainoina puisina meluseininä Suomessa CE-merkinnän, joka todistaa mm. äänenvaimennuskyvyn.

Moduulit ovat noin 6,5 metriä pitkiä ja 2,5–3,3 metrejä korkeita valmiselementtejä. Ne nostetaan nosturilla perustusten päälle. Moduulien rakenteessa ulkoverhous on kuusta ja sisärakenne havuvaneria. Puuosien välissä olevat ilmakennot tehostavat äänen eristystä.

Kuusiseinä on kustannuksiltaan kilpailukykyinen betonisten meluseinien kanssa, ja sen ääneneristävyys on betonia parempi. Seinien pystytys on parhaillaan käynnissä Jyväskylän keskustasta noin 15 kilometriä pohjoiseen, Kirrin kaupunginosan alueella.

100 henkilöä työllistävässä Sepa Oy:ssä tehtiin uraauurtavaa työtä uuden meluvallielementin tuotekehityksessä. Tehtaalle rakennettiin testilaboratorio ääneneristävyyden mittaamiseen. VTT vastasi mittauksista.

–  Mittausmenetelmänä oli EU:n hyväksymä Adrianne-menetelmä. Ratkaisumme ääneneristävyys on 33 desibeliä, joka ylittää selvästi CE-merkinnän vaatimuksen 25 desibelin ääneneristävyydestä, kertoo Sepa Oy:n kehitysjohtaja Olli Hentunen.

Sepa Oy:lle yksin Nelostien hankkeen vaikutus on merkittävä – noin kolme miljoonaa euroa ja 15 henkilötyövuotta. Hanke työllistää oman henkilöstön lisäksi mm. meluseinien asentajia ja muita yhteistyökumppaneita.

– Uusien meluvallimoduulien kysyntä on kasvanut nopeasti. Ensi vuoden tilauskanta on jo nyt sama kuin tämän vuoden tuotanto, 14 000 neliömetriä.

–  Meidän etumme on kyky reagoida nopeasti markkinatilanteisiin – nyt meluvallituotannon kapasiteetti on tuplattu 28 000 neliömetriin. Se on myös tarkoitus täyttää ensi vuonna kokonaan, Olli Hentunen kertoo.

Myös Ruotsista on kiirinyt kiinnostusta ja tarjouspyyntöjä uudesta ratkaisusta. Ruotsissa meluseinien käyttö on laajempaa kuin Suomessa, mutta puuseinät on tehty heiveröisemmistä materiaaleista. Käyttöikäodotus on noin puolet Suomen luvusta, 20–25 vuotta.

Ruotsalaisten ratkaisujen hintaetu syntyy vähäisemmästä materiaalin tarpeesta, mutta Sepan vahvuuksia ovat valmis lopputuote ja tehokas prosessi.

– Mietimme, että voimme mennä Ruotsiin mennä maan tavalla tai tarjota omaa ratkaisuamme.  Päädyimme omaamme. Meillä on 6,5 metrin jännevälit sikäläisiin 4 metrin jänneväleihin verrattuna. Hintaero kuroutuu kiinni seinän pystytyksen tehokkuudessa. Asiakas saa samalla rahalla pidemmän käyttöiän, Olli Hentunen sanoo.

Sepan meluvallimoduulien pinta on käsitelty pohjamaalilla ja kahdesti pintamaalilla.  Moduulit asettuvat perustusten päälle, irti maasta. Kapea peltikate suojaa niitä suoralta  kastumiselta.

Jyväskylä-Tikkakoski-moottoritien pääurakoitsija on Destia.

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 4, 44100 Äänekoski
Ma-to 9–13 • Pe suljettu
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Kinnunen
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy