Tällä viikolla Suomessa vietetään lasten ruokakulttuuriviikkoa. MTK ? Maataloustuottajain Äänekosken yhdistys tarttui asiaan konkretian kautta. Maatila tuotiin Citymarketin sisäänkäynnin eteen.
– Halutaan tehdä lapsille tutuksi kotimaisen ruoan alkujuuria ja sen matkaa pellolta kohti lautasta, kertoo paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Tommi Lunttila ja ottaa syliinsä pienen pienen karitsan, jota lapset saivat silittää ja paijata.
Paikalla oli ensimmäisen tunnin aikana käynyt jo liki 300 lasta. Lapset tutustuivat nähtäville tuotuihin maataloustyökoneisiin, puimuriin ja traktoriin. Traktorin hytissä riitti kuhinaa ja polkutraktoreiden renkaat savusivat innokkaiden ajajien alla. Sai maistaa maitoa ja leipää. Tutustuttiin viljalajikkeisiin ja hoksattiin, miten leipä matkaa kaupan hyllylle ja siitä ääntä kohti.
– Suomalaisen ruoan ketju tulee tutuksi, ja sitä myöten kiinnostus ruokaan kasvaa. Leivän tarina alkaa kylvökoneesta, ei kaupan hyllyltä. Onneksi lähiruokartrendi on kasvava villitys. Myös ekologisuus otetaan huomioon ostopäätöstä tehdessä. Ruokakauppaketjujen asenne kotimaisuuteen ja lähiruokaan on muuttunut tässä muutamassa vuodessa. Miksi ostaa uusi-seelantilaista lammasta kun tärttämäkeläistäkin on tarjolla, Lunttila muistuttaa.