Viime kesänä perustettu Keiteleen vesiliikenteen perinneyhdistyksen pääkallopaikalla, Suolahden perinnetelakalla, tapahtuu paljon ja ihan koko ajan.
Vaikka portit ovatkin kiinni, se ei tarkoita sitä, että hiljaiseloa vietellään. Höyrypursiseuran tiloihin on ripustettu erittäin mielenkiintoinen näyttely, joka kertoo höyrylaivojen, lähinnä perinneyhdistyksen omistaman Toimi-laivan, historiaa.
Yhdistys vaalii höyrylaiva- ja proomuliikenteen Keiteleellä tapahtuneen höyrylaivaliikenteen historiaa ja innostaa samalla höyrylaivaharrastuksen virittämistä seutukunnalla.
Ensimmäinen etappi saatiin vietyä maaliin, kun yhdistys hankki omistukseensa S/S Toimi-laivan. Yhdistyksen puheenjohtaja Matti Hämäläinen kävi neuvotteluja kotiseutuneuvos Kauko Sorjosen kanssa, ja niin vain laiva vaihtoi omistajaa. Samalla saatiin näytteille upea kokonaisuus höyrylaivojen pienoismalleja, jotka ovat nyt asetettu perinnetelakan päärakennuksen vintille näytteille.
– Myö mytistettiin tämä näyttely tänne poikien kanssa ihan keskenään, ja onnistuttiin paremmin kuin osattiin ajatellakaan, Matti Hämäläinen esittelee.
Ja totta joka sana. Sanalla sanoen upea näyttely, jota on tarkoitus pitää auki kesän aikana erikseen ilmoitettuina päivinä.
Toimi on Suomen ainoita nykypäiviin säilynyt paikallisliikenteen höyrypursi. Aluksen tilasi Kuokkalan sahan omistaja Julius Johnsson vuonna 1898 liikennöimään Jyväskylän ja Kuokkalan väliä sekä risteilemään Jyväskylän jaVaajakosken väliä. Yli sadan vuoden aikana laivalla on ollut monta isäntää niin Saimaalla, Päijänteellä kuin nyt Keiteleelläkin. Se on kuljettanut evakkoja, työmatkalaisia ja sotavankeja. Nyt on tullut aika nostalgisiin huvittelumatkoihin, joita Keiteleen vesiliikenteen perinneyhdistys on aikeissa toteuttaa. Viimeksi vesillelasku tehtiin onnistuneesti toukokuun lopulla.
– Allakkaan on merkitty jo kymmenkunta risteilyä, Matti Hämäläinen iloitsee.
Toimi on harvinainen alus ihan jo sen vuoksi, että sen ulkomuoto on säilynyt suhteellisen samanlaisena koko historiansa ajan. Höyrykattila lämpiää yhä haloilla.
Vuonna 1898 Toimi-laiva toimi , ja se liikennöi aluksi Jyväskylän seudulla. Ruotinkyläläinen laivuri Ville Hämäläinen osti laivan vuonna 1938, ja Toimi palveli hinaajana ja matkustajaliikenteessä Keiteleellä 1960-luvun lopulle saakka. Hämäläisen poika Vilho myi aluksen 1973.
– Oli aivan uskomaton onni, että sukunimikaimani oli säilyttänyt ullakollaan monenlaista dokumenttia. Ne ovat nyt täällä näytteillä, Matti Hämäläinen iloitsee.
Toimi on säilytetty alkuperäisessä asussa. Yhdistyksen käsissä remonttia on tehty laivan historiaa kunnioittaen.
– Toimi on harvinaisuus, joita ei tahdo enää Suomesta löytyä, Matti Hämäläinen korostaa.
Toimista on tallessa ja nyt näytteillä erilaista esineistöä ja asiakirjoja kuten työehtosopimuksia, lokikirjoja, kuitteja ja kirjeitä.
Kesällä 1962 laivalla kansipoikana toiminut Kyösti Vesterinen päätyi myöhemmin merenkulkulaitoksen pääjohtajaksi.
– Asiakirjoista voi lukea, kuinka Kyösti-poika on ottanut kottia lähinnä herkkujen merkeissä: limsaa, voisarvia, kahvia ja viinereitä, Matti Hämäläinen esittelee.
Suolahden Wanha Asema sekä sataman ympäristö kertovat alueen ainutlaatuista historiaa. Ehkäpä tämä on Äänekosken matkailun vetonaula tulevaisuudessa, sillä ainakin nyt on alueella positiivinen pöhinä päällänsä.
– Ääniä Festivaalin viikolla 30 lauantaina ja sunnuntaina on tarkoitus pitää näyttelyä avoinna ja ajeluttaa ihmisiä Toimi-laivalla.
Ensimmäinen yleisöristeily on 30.6. ja tuolloin on mahdollisuus tutustua myös näyttelyyn.