Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue aloitti työnhakijoiden ja työnantajien palvelemisen 1.1.2025. Työllisyysalueen palveluissa on ollut viivettä, mutta ruuhkia on saatu purettua.
Aiemmin toimineet TE-toimisto ja kuntakokeilut lakkasivat, ja palvelut siirtyivät kunnista koostuvien työllisyysalueiden vastuulle. Muutos on yksi valtion historian suurimmista, ja erilaiset häiriöt, käyttökatkokset ja viivästykset palvelussa ovat mahdollisia erityisesti vuoden ensimmäisinä kuukausina.
Puhelinpalvelussa on ollut ruuhkia
Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen työnhakija-asiakkaiden puhelinpalvelu on ollut tilapäisesti ruuhkautunut. Ota yhteyttä ensisijaisesti Työmarkkinatorin Asiointi -palvelun kautta. Jos puhelusi ei pääse puhelinpalvelussa läpi, niin jätä ensisijaisesti yhteydenottopyyntö Työmarkkinatorin Asiointi-palvelun kautta. Voit myös soittaa myöhemmin uudestaan.
Valitettavasti puhelinpalvelussa ei ole käytössä takaisinsoittotoimintoa, mutta henkilöasiakaspalvelusta pyritään soittamaan kaikki vastaamattomat puhelut takaisin. Ruuhkan tai virhetilanteiden vuoksi aiheutuneet ongelmat voidaan korjata jälkikäteen.
Kuntien toimipisteet palvelevat paikan päällä vain ajanvarauksella.
Hakemusten käsittely on viivästynyt
Hakemusten ja lausuntojen käsittely on tällä hetkellä viivästynyt ja ruuhkaa puretaan parhaillaan. Yritysasiakkaiden palveluissa on myös jonoa. Yhteydenottopyyntöihin vastataan mahdollisimman pian. Pyydämme kärsivällisyyttä ja ymmärrystä poikkeavassa tilanteessa.
Palkkatukea ei myönnetä vuoden 2025 aikana
Vuoden 2025 työllisyysmäärärahat palkkatuen osalta on käytetty, joten tukea ei ole mahdollista myöntää. Seuraavan kerran määrärahatilannetta tarkastellaan elokuussa 2025 ja tilanteesta tiedotetaan työllisyysalueen nettisivuilla ja some-kanavissa.