Valtakunnallinen joukkoliikennelain muutos on tuonut äänekoskelaisille pidemmän matkan kulkijoille ongelmia.
Joukkoliikenteen ongelmaryppään taustalla on muun muassa lakimuutos. Helmikuussa maakunnassa irtisanottiin kaikki seutulippusopimukset. Seutulipun korvaavaksi tuotteeksi on ollut ehdolla Matkahuollon palvelusetelimalli, jota muun muassa Jyväskylän liikenne ei ole hyväksynyt. Paljon puhuttu Waltti-lippujärjestelmä on ELY-keskuksen toimivaltaan kuuluva järjestelmä, eikä se ole sitä ottanut käyttöön Äänekosken alueella. Kaupungilla on rajallinen mahdollisuus vaikuttaa joukkoliikenteeseen, sillä alueen toimivaltainen viranomainen on ELY –keskus.
– Kyseessä ei ole Äänekosken ongelma, vaan kyse on valtakunnallisesta järjestelmän murroksesta. Nyt rakennetaan toimintaympäristöä uuteen tulevaan lakiin (Laki liikenteen palveluista), joka yhdistää joukkoliikenne-, taksiliikenne- ja tavaraliikennelain, kertoo liikenneinsinööri Tuula Flyktman.
Äänekosken kaupunginhallitus päätti maanantaisessa kokouksessaan ottaa käyttöön palvelusetelimallin, jollaista ei ole käytössä missään muualla. Malli on käytössä kokeiluna vuoden loppuun saakka. Tällä mallilla kaupunkilainen saa joukkoliikenteen lipputukea suoraan kaupungilta, toteutuneiden matkojen mukaan. Omavastuu toisen asteen opiskelijoille on 60 euroa, muulle työ- ja opiskeluliikenteelle 130 euroa. Palvelusetelimalli astuu voimaan 8. elokuuta.
– Tämä on Äänekosken oma malli, jota nyt kehitetään valtakunnallista mallia odotellessa. Päättäjät ovat halunneet kaupungin asukkaille joukkoliikenteen lipputukimallin, ja sellainen on nyt löydetty.
JYVÄSKYLÄN Liikenteellä linja-auton kuljettajana toimiva suolahtelainen Hasif Hamkar on harmissaan tukalasta joukkoliikenteemme tilasta. Hän nimeää suureksi probleemaksi Äänekoski-Suolahti sekä Äänekoski/Suolahti-Jyväskylä välin. Tällä hetkellä Suolahdesta Äänekoskelle pääsee viisi kertaa päivässä. Aamulla kulkee kaksi vuoroa, joista myöhäisempi lähtee Suolahdesta kello 9.15, seuraavan kerran Koskelle pääsee vasta kello 16. Viimeinen vuoro lähtee klo 17.45.
Hamkar sanoo ongelman olevan suuri.
– Tämä on hirveän laajamittainen ongelma. Suomalainen joukkoliikenne on hajotettu valtiovallan toimesta. Suolahti-Äänekoski välin yksi ongelma on se, että ELY-keskus ei tue kaupungin sisäistä liikennettä.
Hamkar kertoo, kuinka kuljettajat saavat kuulla matkustajilta harmistunutta palautetta.
– Kyllä asiakkaamme ovat olleet hyvinkin tuohtuneita. Eräs kertoi, kuinka oli joutunut kävelemään Laukaasta Äänekoskelle. Monet ihmiset ovat joukkoliikenteen varassa, Hamkar muistuttaa.
Hamkar toivoo, että kaupunki löytää ratkaisun tukalaan tilanteeseen.
– Matkustajien lisäksi tämä vaikuttaa myös meihin kuljetusalan työntekijöihin. Äänekoski haluaa olla pohjoisen Keski-Suomen merkittävin kaupunki, kyllä silloin täytyy olla joukkoliikenne kunnossa. Toivoisin, että ihmiset pääsisivät kulkemaan jatkossa paremmin, Hamkar sanoo.
SUOLAHTELAINEN Inkeri Kärkkäinen, 86 vuotta, sanoo, ettei trumppimaisuuden tarvitse tarttua. Hän ei voi ymmärtää, kuinka ensin viedään palvelut pois, ja sitten kyyti palveluihin.
– Miten kyydit voi loppua näin kerrassa? Myö ollaan täällä nyt ihan motissa. Ei näin summamutikassa voi ihmisiltä katkoa kyytejä. Kysyn vaan, miten meitä suolahtelaisia voidaan kohdella näin, Kärkkäinen puuskahtaa.
Hän toivoo päättäjiltä ymmärrystä ja järkeä päätöksiin.
– Joku järki pitäisi olla päätöksiä tehdessä. Tuntuu, että Äänekoskella ajatellaan vain selluloosaa, ja se on vienyt loput ajatukset mukanaan. Alkakaapa herrat nyt siellä nahkatorneissa toimeen, että tilanteeseen saadaan parannus, Kärkkäinen sanoo.
KAUPUNGINHALLITUKSEN puheenjohtaja Kari Kiiskinen (sd) sanoo, että joukkoliikenne pitää saada toimimaan.
– Vähintään sille tasolle kuin se on ollutkin. Pendelöinti Jyväskylän päässä on vaikeaa, mutta huono tilanne on myös kaupungin sisäisen liikenteen saatavuudessa. Pitää ymmärtää, että toimiva joukkoliikenne on myös suuri vetovoimatekijä.
Kiiskinen muistuttaa, kuinka terveyspalveluiden siirryttyä Äänekoskelle luvattiin kulkemisen olevan helppoa.
– Nyt liikkuminen julkisilla on lähes mahdotonta. Pitääkö palveluita lähteä palauttamaan takaisin viheralueille, jotta kuntalaiset olisivat tasa-arvoisessa asemassa, Kiiskinen kysyy.
Monissa kunnissa on otettu käyttöön jopa ilmaisia joukkoliikennekyytejä.
– Esimerkiksi lapset, eläkeläiset, invalidit, lasten vaunujen kanssa liikkuvat – heille soisin maksuttomat kyydit.
ÄÄNEKOSKELAINEN Arvi Krogerus työskentelee kokkina Jyväskylässä noin viitenä päivänä viikossa, ja kävi töissä pääasiassa linja-autolla. Seutulipun lakkauttaminen heitti kapuloita rattaisiin oikein kunnolla: työmatkakustannukset pomppasivat kolminkertaisiksi ja samalla linja-autovuorojen määrä tippui niin rajusti, että työvuoroja piti vähentää. Irtisanoutuminen mielekkäästä työstä tuli nopeasti mieleen, kun pelkkä työmatka alkoi olla liian hankalaa.
– Vaihtoehtoja ei juuri ollut, koska tällä hetkellä linja-autotkaan eivät kulje siten, että voisin kulkea täysipainoisesti töissä. Auton hankinta ei ole työn vähyyden vuoksi taloudellisesti järkevää. Onneksi minulle löytyi uusi työpaikka Äänekoskelta, muuten tilanne olisi mahdoton.
Äänekosken kaupunginjohtajakin on myöntänyt, että joukkoliikenteen tilannemuutoksista tiedottaminen on mennyt metsään. Somessa kaupunkilaiset ovat avanneet sanaista arkkuaan kärkkäästikin, kun tiedottomuudessa on pitänyt elää viikkoja.
– Tiedottaminen on ollut erittäin huonoa! Meillä on kaupungissa henkilöitä, joiden pitäisi hoitaa tiedottamista. Ei ole oikein, että kuntalaiset ovat saaneet hakea informaatiota monelta eri luukulta, Kiiskinen sanoo.
Kiitos, tämä olikin valistava juttu. Olen talven ollut täältä pois ja nämä bussiaikataulut oli kyllä todellinen yllätys. Lähetin kaupungille siitä palautetta ja pari kysymystä jo 14.6. Kiitettiin viestistä ja luvattiin palata mahdollisimman pian. No ei ole kukaan vastannut. Ei mitään järkeä näissä aikatauluissa. Jos et ehdi 9.15 bussiin, seuraava menee 16.00 ja jos olisi asiaa vaikkapa Kelan konttoriin, niin turha vaiva. Konttori on kiinni. Äly hoi älä jätä ja maalaisjärjen käyttö on sallittua, jopa näissä bussiaikatauluissa.