Citroën 2CV:t eli rättisitikat kohtaavat Suolahden perinnetelakalla. Miitinki kantaa nimeä Wanhustapaaminen joka on pilotti tulevaisuudessa mahdollisesti perinteeksi muodostuvalle tapahtumalle.
Ihan kaikki rättärit eivät ole tervetulleita telakka-alueen sydämeen, kuten tapahtuman nimikin sen jo kertoo.
– Tänne on ikäraja. Auton pitää olla vuosimallia alle -69, vantaalainen Olli Erkkilä kertoo.
Perjantaina autoja oli alueella parisenkymmentä. Paikalla on Suomen vanhin malli eli vuosimallia -52 oleva rättisitikka. Se on rekisteröity olympiavuotemme syyskuussa.
– Tässä on myös se toisiksi vanhin, joulukuussa rekisteröity pakettimallin peli, vanhusten vaalija Helge Inkiläinen kertoo.
Miksi Suolahdessa? Syy löytyy Esko Häröstä, höyrylaivamiehestä, joka harrastaa 2CV-autoja.
– Harmi, että en päässyt alueelle auton kanssa, mutta tulin sitten höyrylaivalla, Härö nauraa.

Heikki Virtanen, Olli Erkkilä ja Helge Inkiläinen ovat vannoutuneita rättärimiehiä.
Suolahtelainen rättisitikkaharrastaja Heikki Virtanen myhäilee tyytyväisenä. Minne tahansa katseensa asettaa, näkee rättisikan.
– Täällä me ihaillaan toistemme autoja, Virtanen kertoo ytimekkäästi viikonlopun äksönistä.
Ratamestari Inkiläinen kuulutti torveen, että aika-ajokisan alkuun on vielä hetki aikaa.
– Kisan tarkoituksena on ajaa rata mahdollisimman hitaasti. Kilpailussa on kaksi sarjaa, keskipako- ja normaalikytkimelle. Kilpailussa saa käyttää vain kaasupoljinta, ei jarrua laisinkaan, Inkiläinen kertaa sääntöjä.
Jos haluaa mennä tutustumaan näihin sätkäkoneiksikin kutsuttuihin ajopeleihin, se on mahdollista lauantaina 18. kesäkuuta. Paikka on Suolahden Perinnetelakka.
– Yleisö on tervetullutta potkimaan renkaita kello 12-16 välisenä aikana, Erkkilä kertoo.

Oikealla on Suomen toiseksi vanhin 2CV, rekisteröity joulukuussa -52.

Tässä riittää vielä projektia.