Työmaapäällikkö Jukka Eloniemi Seinäjoen Kiintorakenne Oy:stä, kertoi, että 1050 tonnia eli miljoona viisikymmentätuhatta kiloa painava ja 40 metriä pitkä Rotkolan rautatiesilta siirtyi paikalleen ongelmitta.
– Silta siirtyi ruostumattoman teräspalkin päällä, joka oli voideltu hienolla laakerivaseliinilla. Palkin ja sillan välissä oli teflonlevy pienentämässä kitkaa.
Siltaa työnnettiin paikoilleen yhtäaikaisesti kahdella hydraulisylinterillä käyttäen noin kahdenkymmenen tonnin työntövoimaa per sylinteri. Tunkkausvaiheeseen tarvittiin lisäksi parikymmentä miestä, kaksi kaivinkonetta ja kaksi pyöräkuormaajaa.
– Aikaa 12,5 metrin matkaan meni reilu tunti, Eloniemi laskee.
Silta saatiin paikoilleen aamuyön tunteina. Sitten oli vuorossa pöllien ja ratakiskojen asennus.
– Samat kiskot, mutta uudet ratapölkyt, kertoo rataesimies Juhani Lager.
Ensimmäinen juna kulki sillan yli aikataulun mukaan eli kello 13.55.