Suolahden aseman 120-vuotisjuhlaa juhlitaan perjantaina ja lauantaina. Aseman värikäs historia on juhlan arvoinen paikka!
– Suolahdessa vaihdettiin junasta laivaan tai laivasta junaa, ellei sitten jääty olemaan, kertoo Jorma Heiskanen vihkosessa Täyttä höyryä, Suolahden höyrymenneisyys (1995)
Suolahden asema-alue satamineen on hyvin säilynyt esimerkki jo J.W. Snellmanin esittämästä suunnistelmasta yhdistää sisävesistöt rautateitse meriin ja siten Eurooppaan. Matkustaminen lisääntyi. Keiteleen alueen metsävarat ja maataloushyödykkeet oli saatava maailman markkinoille.
Jyväskylän-Suolahden rautatie avattiin liikenteelle 1.11.1898. Rata johti erämaahan, Keiteleen eteläisimpään lahteen, Suolahteen, joka sijaitsi Laukaan pitäjän Paadentaipaleen kylällä. Vain muutaman suksenladun sanottiin lähteneen rannasta Keiteleen jäälle sitä ennen.
Rautatien vaatimattomat vihkiäiset järjestettiin 30.10.1898. Juhlajuna saapui Jyväskylästä.
– Suolahden asemalle ennätettyämme oli aivan pimeä, mutta asemalla oli tulisoihtuja, joiden valossa ihmiset junan saapuessa hurraa-huutaen tungeksivat, kuvaili muuan mukana ollut tunnelmia.
Ratosuuden suunniteltiin olevan osa Haapamäen-Suonenjoen poikittaisratayhteyttä. Siksi kiskoja ei vedettykään Äänekoskelle, missä asui ratahankkeeseen suuresti vaikuttanut valtiopäivämies Kalle Piilonen ja missä jo oli syntymässä teollisuutta. Venäjän eduista johtuen poikittaisrata suunnattiinkin Jyväskylästä Pieksämäelle.
Vuonna 1896 perustettu Äänekoski Osakeyhtiö rakensi kapearaiteisen yksityisradan Äänekoskelta Suolahteen. Niin sanottu ”pässinrata” alkoi toimia vuoden 1899 lopussa. Nykyisen kanavasulun pohjoispuolella sijaitsi Paatelan pysäkki ja postikonttori.
Kalle Piilonen oli ajamassa myös Keiteleen ja Päijänteen välisen kanavan rakentamista, mutta kanavoimishankkeet lykkäytyivät rautatien vuoksi sadalla vuodella.
Suolahden erämaa-aseman esimmäiseksi asemapäälliköksi tuli akaalaissyntyinen Rudolf Ahonius. Hän toimi kapearaiteisen Äänekosken-Suolahden radan liikennepäällikkönä. Aluksi vaatimattomaksi laituriksi suunniteltu Suolahden liikennepaikka kehittyi merkittäväksi asemaksi, ja asemarakennuksessa sijainnut Rudolf ja Signe Ahoniuksen koti oli kulttuurisesti merkittävä aina perheen poismuuttoon vunna 1925 asti.
Jokaista matkustajajunaa käytiin ”passaamassa”, seuraamassa. Suolahdessa nähtiin myös erikoista huomiota herättäneitä kuljetuksia: vanginkuljettajien saattamat kahlekulkueet vankivaunuista, sota-ajan sotilaskuljetukset lastauksineen, kaatuneitten evakuointi Kukkulan rinteen maakellariin ja kirkon alakertaan, karjalaisten evakkojunat, Laatokan ortodoksiluostareiden evakuointijunat (munkit yöpyivät Matti Väisäsen elokuvateatterissa, luostareiden tavaroita Katvelan riihessä), ja niin edelleen.
– Eritysimainnan ansaitsevat sadat lastaajat, miehet ja varsinkin sota-aikana naiset, jotka lastasivat puutavaraa proomuista rautatievaunuihin Suolahden satamassa, muistuttaa Jorma Heiskanen kirjoittamassaan rautatien pikahistoriassa.
Suolahden Wanhan Aseman 120-vuotisjuhlat -ohjelma
TEKSTI JORMA HEISKANEN, KUVAT RAMIN KORTIT, VÄKSY JA KESKI-SUOMEN MUSEO
Paatelan rautatiepysäkillä ei suinkaan ollut postikonttoria vaan vain vaatimaton postipysäkki eli käytännössä leimasin, jolla pysäkin väki (luultavasti etupäässä pysäkin-Maija eli rautatiepysäkinhoitajan vaimo Maija Salo) leimasi sinne lähinaapureiden kiikuttamat kirjeet ja postikortit pöytänsä nurkalla. Konduktööri sitten nappasi postin mukaansa ja vei joko Äänekosken postikonttoriin tai Suolahden postitoimitukseen. Tämä vallan merkittävä tarkennus tietopuoliseen hienoon tekstiin – hyvä että Jorma Heiskanen aikanaan kokosi näitä tietoja iloksemme.