ÄKS

Taidekasvatus on osa tanssia – Koskelassa voi suorittaa tanssin laajankin oppimäärän

05.08.2021 06:28
Katutanssia. Kuva: Jani Salonen

Koskelan tanssissa noudatetaan taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa, joka takaa oppilaiden yhdenvertaisen mahdollisuuden oppia. Koskelassa on mahdollista myös suorittaa joko tanssin yleinen tai laaja oppimäärä.

 

Tanssi on harrastuksena hyvin moniulotteinen. Toisin kuin moniin muihin liikuntaharrastuksiin, liittyy tanssin opetukseen vahvasti myös kulttuurinen puoli.

Koskelan tanssissa taiteen perusopetus ohjaa opetusta mahdollistaa kasvattaa oppilaita ymmärtämään tanssia liikunnan lisäksi myös taiteenlajina, Koskelan tanssin opettaja ja tanssija Anne Kinnunen toteaa.

– Mielestäni tanssin taiteen perusopetuksen suurin merkitys on kulttuurikasvatus, yksilön kasvu taiteen keinoin sekä ymmärrys tanssista taiteena ja kehollisen ilmaisun välineenä, Kinnunen kertoo.

Taiteen perusopetuksen arvot pohjautuvat pitkälti yhdenvertaisuuteen. Niissä korostetaan ihmisen ainutlaatuisuutta ja arvokkuutta sekä pyritään kunnioittamaan kulttuurien moninaisuutta.

Koskelan tanssissa otetaan huomioon myös alueellinen yhdenvertaisuus esimerkiksi lukujärjestystä suunniteltaessa, Anne Kinnunen kertoo.

– Suunnitelmissa otetaan huomioon myös Äänekosken ympäryskunnissa asuvat oppilaat ja mahdollistetaan heidän pääsynsä tunneille. Lukukausimaksut ovat alhaiset, jotta kaikilla olisi mahdollista harrastaa tanssia taloudellisesta tilanteesta riippumatta. Harrastus pyritään tekemään mahdolliseksi kaikille Äänekosken ja pohjoisen Keski-Suomen alueella asuville, Kinnunen selventää.

Koskelan tanssissa kaikenikäiset pääsevät treenaamaan omalle taitotasolleen sopivaan ryhmään, jotka voivat muodostua eri-ikäisistä oppilaista. Tytöt ja pojat harjoittelevat samoissa ryhmissä.

Positiivinen ja ilon kautta tapahtuva oppiminen kuuluvat tanssitaiteen opetukseen, jossa myönteiset tunnekokemukset auttavat oppilaita luomaan omia tavoitteita sekä pyrkimään niiden saavuttamiseen. Taiteen perusopetukseen sisältyy myös käsitys siitä, että oppilas on aktiivinen toimija.

Tanssissa taiteen tuottamisen tapa syntyy tietenkin liikkeestä ja esiintymisestä. Taiteen perusopetuksen suunnitelmassa taiteen opetuksen tulee luoda pohjaa sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävälle tulevaisuudelle. Koskelan tanssin esityksissä aihevalinnat ottavat usein kantaa myös sosiaalisiin ja yhteiskunnallisiin asioihin, Anne Kinnunen toteaa.

– Tanssin syksyllä ensi-iltaan tulevassa teoksessa, jossa käsitellään luonnon monimuotoisuuden vähenemistä. Tanssin kautta ja taiteella ylipäätään voidaan siis ottaa kantaa, nostaa asioita näkyväksi ja käsitellä aiheita, jotka koskettavat meitä kaikkia, Kinnunen kuvailee.

Tanssin opetuksessa korostuu paitsi harjoittelun, myös harjoittelemaan oppimisen merkitys. Kinnusen mukaan tanssiharrastuksessa oppilaiden itseharjoittelu keskittyy siihen, kuinka tanssija voi pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan tanssituntien ulkopuolella.

– Keskiössä ovat riittävä lepo, oikeanlainen ravinto sekä lihashuolto, Anne Kinnunen listaa.

Koskelan Tanssin 50-vuotisjuhlaliite luettavissa lehdestä ÄKS 270.

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 4, 44100 Äänekoski
Ma-to 9–13 • Pe suljettu
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Kinnunen
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy