Keski-Suomessa nostetaan suunnitelmien toteutuessa muun maan tavoin ensi vuoden alusta vilkkaiden ja keskivilkkaiden maanteiden talvihoitoluokkia liikenne- ja viestintäministeriön lisärahoituksen turvin.
Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi valtatiellä 13 sitä, että lumen ja sohjon poiston toimenpideaika sateen päättymisestä lyhenee ja tavoitteena on jatkuvasti pitävä talvikeli. Nelostiestä loputkin eli väli Joutsa-Jyväskylä sekä Hirvaskangas-Viitasaari nostetaan korkeimpaan mahdolliseen hoitoluokkaan. Konkreettisesti tämä näkyy voimallisempana ennakoivana liukkaudentorjuntana, mikä tarkoittaa käytännössä suolauksen lisäämistä jo ennen sääolosuhteiden muuttumista huonommiksi.
Toteutuneita ajo-olosuhteita myös seurataan tehostetusti. Valtatiellä 4 reitillä Helsinki-Jyväskylä-Oulu alkoi tänä syksynä kolmivuotinen T&K-hanke, jossa yhteysvälin olosuhteita mitataan Vähälän ja Koiviston auton kalustoon asennetuilla sensoreilla. Syntyvä tieto esitetään verkossa ja tarjotaan avoimessa rajapinnassa urakoitsijoiden kelikeskuksille ja muille tiedosta kiinnostuneille.
Hoitoluokka nousee Keski-Suomessa valtion teillä 739 kilometrin matkalla. Se tarkoittaa 14 prosenttia maakunnan teistä. Valtateillä hoitoluokkaa nostetaan 383 kilometrillä ja muilla pienemmillä teillä yhteensä 356 kilometrillä.
Keski-Suomen ELY-keskus korostaa, että talvihoidon parannustoimenpiteistä huolimatta kuljettajalla on aina vastuu sopeuttaa ajonopeutensa vallitsevan säätilan mukaiseksi. Talvikeli on haastavampi ja yllätyksellisempi kuin kuiva kesäkeli, eikä paraskaan kalusto riitä voimakkaiden sääilmiöiden aikana ylläpitämään tiestöä jatkuvasti optimaalisessa kunnossa.