ÄKS

Tulevaisuuden matkailun pioneerihankkeen tulokset julki – Äänekoskella tehtiin 14 digitaalista matkailutuotetta

25.11.2021 11:29
Äänekosken kaupungin Matkailuelinkeinon muutostarpeet ja digitaalinen saavutettavuus -hanke päättyy vuoden 2021 lopussa ja tuloksia esiteltiin marraskuun alussa ÄäneHubilla.

Digitaalinen saavutettavuus ei oikeastaan ole sen kummempaa, kuin että oma yritys ja tuotteet näkyvät verkossa, toteaa Matkailuelinkeinon muutostarpeet ja digitaalinen saavutettavuus -hankkeen projektiasiantuntija Laura Kortelainen.

 

Etenkin korona-aikana digitaalinen saavutettavuus ja digitaaliset matkailutuotteet ovat korostuneet entisestään.

Yksivuotinen Äänekosken kaupungin matkailuhanke päättyy vuoden 2021 lopussa ja tuloksia esiteltiin ÄäneHubilla. Hankkeen tavoitteena oli toteuttaa digitaalisia matkailutuotteita äänekoskelaisille matkailutoimijoille, valita Äänekosken matkailulle yhteinen myyntikanava sekä edistää paikallisesti kestävän kehityksen mukaista Sustainable Travel Finland -ohjelmaa.

Hankkeen puitteissa Äänekoskelle syntyikin peräti 12 uutta demotuotetta digitaalisen matkailun kehittämiseen, mistä jokainen oli oma projektinsa. Yhteensä budjettia jaettiin kullekin projektille noin 35.000 euroa. Hankkeen aikana tehtiin esimerkiksi Tervavuoren ja Vätälän virtuaaliluontopolut, Sumiaisten hitonhaudan luontopolku, Suolahden Wanhan Aseman alueen tuotteistus, VR-taidemuseo, VR-taidetyöpaja ja VR-leirikoulu.

Äänekoskelta löytyy tekijöitä ja osaamista

Matkailutuotteiden toteuttamiseen saatiin mukaan paljon paikallisia osaajia ja tiivistä yhteistyötä tehtiin POKEn kanssa.

– Onneksi myös POKElta löytyi osaamista, koska digitaalisten palvelujen tekijöitä oli yllättävän vaikea löytää, mutta heitä saatiin hankkeen aikana esiin. Haasteellista oli myös se, ettei aluksi tiedetty, mikä kaikki olisi mahdollista ja paljonko se maksaisi. Digitaalisissa matkailutuotteissa vaikeaa on myös tuotteistaminen. Pitää miettiä, ostaisinko itse tätä tuotetta, Kortelainen kertoo.

Digitaaliset matkailutuotteet toteutettiin demoversioina, jotta hankkeen budjetti riitti kokeilemaan mahdollisimman monen eri idean toteuttamista.

– Hankkeessa pääsimme kokeilemaan mikä toimii ja mikä ei, Kortelainen iloitsee.

Matkailuhankkeen päätöstilaisuudessa todettiin yhteen ääneen, että Äänekoskelta löytyy tekijöitä ja osaamista digituotteiden tekemiseen. Äänekoskella tekijöitä yhdistää POKE ja esimerkiksi Tulevaisuuden teknologiat -kurssin opiskelijat voisivat tehdä näyttötöitään myös Äänekosken matkailualan toimijoille. Hankkeen päättyessä olisi myös tärkeä, että matkailun kehittämistä jatketaan, esimerkiksi Suolahden Wanhan Aseman alueella.

Äänekosken Doerz-alustalla kampanja vuoden loppuun

Hankkeen aikana Äänekosken ohjelmapalvelutuottajille tehtiin kysely, jossa kartoitettiin kiinnostusta yhteiseen myyntikanavaan. Kanavaksi valittiin Doerz, joka on helppokäyttöinen ja sinne saa lisättyä tarjolla olevat elämykset, aktiviteetit ja online-tuotteet. Sivustolle voi ilmoittaa tuotteita myös ilman y-tunnusta.

– Äänekosken Doerz-alustalla on nyt vuoden loppuun asti voimassa kampanja äänekoskelaisille toimijoille ja sieltä saa helpon ja ilmaisen myyntialustan käyttöönsä, Kortelainen muistuttaa. Kun lisää tuotteen Äänekosken Doerz-alustalle vuoden loppuun mennessä, osallistuu 100 euron arvoisen elämyslahjakortin arvontaan.

 

 

 

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy