ÄKS

Vasemmiston maakuntavaltuustoaloite: Oikorata läpi keskisen Suomen

20.05.2016 17:14
Vasemmistoliiton maakuntavaltuustoryhmä jätti liikenneyhteyksiä koskevan maakuntavaltuustoaloitteen Joutsassa perjantaina 20. toukokuuta. ÄKS julkaisee aloitteen kokonaisuudessaan.

 

 

Maastamme puuttuu kokonaisvaltainen näkemys liikennejärjestelyistä, joissa olisi otettu huomioon kaikki eri liikennemuodot. Liikenneverkkoja on rakennettu pala kerrallaan, jolloin kansalaisten kannalta sujuvat matkaketjut ovat jääneet huomiotta. Rakentamisessa on suosittu selvästi liikkumista autoilla, erityisesti henkilöautoilla.

Viime hallituskaudella ministeri Merja Kyllönen antoi ensimmäistä kertaa vuosiin budjettivaroja enemmän rautateiden kunnostukseen kuin maanteiden.

Liikennesuunnittelu on ollut pistemäistä, ei kokonaisvaltaista.

Jyväskylä sijaitsee keskellä Suomea, jonka mm. punaisten bussien firma on huomannut ja sijoitttanut liikenteellisen keskuksensa Jyväskylään. Lentoliikenne Jyväskylään on ollut jo vuosia henkitoreissaan eikä nelostien parannukseen Jyväskylän Kirristä pohjoiseen ole saatu varoja. VR on huonontanut koko ajan yhteyksiä Jyväskylästä etelään. Kuitenkin tiedetään, että erinomaiset liikenneyhteydet ovat kaiken kehittymisen edellytys.

Äänekosken biotuotetehtaan vuoksi jo kymmeniä vuosia sitten rakennettu oikorata Jyväskylästä Ylivieskaan on kunnostettavana ja sähköistettävänä Äänekoksen ja Jyväskylän välillä. Toivottavasti radalle saadaan myös henkilöliikennettä.

Ehdotamme, että maakunnan liitto tutkii mahdollisuuden oikoradasta keskisen Suomen läpi, jolloin vanha rata Jyväskylästä Ylivieskaan kunnostettaisiin ja sen jatkeeksi rakennettaisiin uusi oikorata Jyväskylästä Lahteen. Uusi reitti lyhentäisi Jyväskylän ja Helsingin väliä 70 kilometriä ja arviolta saman verran yhteyttä Jyväskylästä Ouluun.

Pirkanmaan liitto on jo pitkään valmistellut lisäraidetta Tampereelta Helsinkiin. Joidenkin arvioiden mukaan oikorata Jyväskylän ja Lahden välillä syntyisi samalla rahalla. Sitä paitsi rataruuhkaa on vain Tampereen ja Toijalan välillä, ei koko matkalla Tampereelta Helsinkiin. Oikoradat säästävät matka-ajan ohella energiaa. Vuoden 1990 jälkeen on rakennettu yli 600 kilometriä moottoriteitä mutta vain 63 kilometriä oikoratoja.

 

Vasemmistoliiton maakuntavaltuustoryhmä, 20. toukokuuta 2016

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy