ÄKS

Vesikriisiselvitys tuotti odotetun tuloksen: Epäselvää tiedottamista ja johtajuuden puutetta

12.01.2017 15:02 (muokattu 12.01.2017 15:08)
Matti Tuononen, Maarit Herranen ja Parantala-Honkola vesiosuuskunnan puheenjohtaja Janne Autioniemi vastailivat toimittajien kysymyksiin. Kuvasta puuttuvat Zeeland Familyn konsultit Jaakko Hänninen ja Petteri Väänänen.
Vesikriisi hoidettiin operatiivisesti mallikkaasti, mutta varsinkin alkuvaiheen tiedottaminen takkusi pahasti.

 

Äänekosken kaupungintalolla pidettiin torstaina tiedotustilaisuus Zeeland Family Oy:n tekemästä selvityksestä, joka koski  loppuvuodesta Äänekosken eteläpuolella tapahtuneen vesikriisin etenemistä ja sen tiedottamista. Selvityksen oli tilannut Äänekosken Energia Oy.

– Me olemme saaneet täysin vapaat kädet selvityksen tekemiseen. Selvitystä voidaan siis pitää puolueettomana, Petteri Väänänen Zeeland Familysta vakuuttaa.
– Kaupunki on päättänyt julkaista selvityksen kokonaisuudessaan. Olemme nyt antaneet kaiken tiedon mitä meillä on. Mitään ei ole missään nurkassa piilossa, kaupunginjohtaja Matti Tuononen sanoo.

 

Selvityksessä käy ilmi, että ensimmäinen ongelma on ollut keittokehotuksen julkistaminen.  Yleisen ohjeistuksen mukaan veden keittokehoitus tulee antaa heti, kun veden saastumista epäillään, jo ennen virallisten laboratioriotulosten valmistumista. Äänekoskelle ensimmäinen epäilys tulivat vesiosuuskunnan huoltopäivystäjän tietoon lauantaina 14. lokakuuta. Keittokehoitus annettiin sunnuntaina 15. lokakuuta.

– Kysymys, jonka esitämme ja jätämme terveysviranomaisen arvioitavaksi on, olisiko keittokehotus pitänyt antaa aiemmin ja olisiko vesilaitoksen pitänyt hälyttää terveysviranomaista välittömästi ensimmäisen tiedon jälkeen lauantaina, selvityksessä kirjoitetaan.

Myös tiedottamisen ensitoimet takkusivat. Selvityksen mukaan johtoasemassa ollut viranomainen, eli terveystarkastaja Sinikka Rissanen päätti olla tiedottamatta asiasta mediaa, eikä vesiosuuskunnilla tai Äänekosken Energialla ollut käytössä tekstiviestijärjestelmää, jolla asiakkaita olisi voitu tiedottaa. Myöskään vaaratiedotteen mahdollisuutta ei tilanteessa käytetty.

– Myös kaupunki unohdettiin tässä. Kaupunki on yksi ensimmäisiä, joilta kriisejä ruvetaan tiedustelemaan. Esimerkiksi kaupungin verkkosivut jätettiin hyödyntämättä, Zeeland Familyn konsultti Jaakko Hänninen sanoo.

Selvityksessä käytiin läpi useita tiedotteita ja mediassa esiintyneitä haastatteluita, joista kävi ilmi, että kriisin alkuvaiheessa tiedottaminen on ollut epäselvää.

– Alkuvaiheessa on tullut ristiriitaisia lausuntoja ja mediassa olleita vääriä tietoja ei ole korjattu. Tiedotteissa oli epäselvyyttä muun muassa alueiden nimissä ja lisätietojen antajiksi oli annettu Äänekosken Energia ja vesiosuuskunta. Johtovastuussa ollut taho ei ole listannut itseään lisätietojen antajaksi. Yhteys mediaan ontui, omat tiedotuskanavat olivat vähällä käytöllä ja jossain määrin siivutettiin kuntalaisten tiedon tarve, Hänninen selostaa.

Selvityksessä käydään läpi yksityiskohtaisesti ja esimerkein alkuvaiheen tiedottamista. Ongelmakohtia löydettiin johtamisen puutteesta, kaupungin ulkopuolelle jättämisestä, pelon lietsonnasta ameeba-epäilyksen alla ja yhteisen tahtotilan puutteesta.

– Kriisiviestintä on yhteispeliä ja se alkaa jo paljon ennen kriisiä. On oltava valmiussuunnitelmat ja niitä pitää päivittää ja harjoitella, Väänänen sanoo.

Äänekoskella on ryhdytty jo toimiin, ettei samankaltaista vesikriisiä enää synny.

– Verkostoja on käyty läpi  ja myös vesiosuuskuntien kanssa. Tarkoitus on kiinnittää huomiota varautumiseen, valmiuteen, resursseihin, asiakasrekistereihin ja  putkistoon liittyviin tietoihin tulevan kevään aikana, Äänekosken Energian toimitusjohtaja Maarit Herranen sanoo.
– Operatiivisestihan vesikriisi on hoidettu mallikkaasti. Kaikki on tehty niin kuin piti aina kloorausta myöten, Tuononen sanoo.

Selvityksen pohjalta kaikki yhteistyökumppanit käyvät läpi yhteistyökuvionsa ja johtajuussuhteensa. Myös yhteistyösopimus Laukaan Ympäristöterveydenhuollon kanssa käydään läpi suurennuslasin kanssa tiistaina 17. tammikuuta.

– Tämä oli kaupungille vaikea tilanne. Kaupunki ei pyynnöistä huolimatta saanut tietoja, niitä kieltäydyttiin antamasta. Näihin asioihin tullaan puuttumaan ja sopimukseen kirjataan, että kaupunki tulee ottaa mukaan tiedottamiseen. Vaadimme myös nähtäville valmiussuunnitelmat, joita Laukaa ei ole pyynnöistä huolimatta meille toimittanut. Emme ole irtisanomassa sopimusta, mutta kyllä asiat on saatava kuntoon, Tuononen sanoo.

Vastaa

  1. Veden käyttäjä sanoo:

    Kaikki vesikriisissä olleet vastuutahot sai ilmeisesti puhtaat paperit? Olisiko odotettavissa palkankorotus?

    1. M sanoo:

      Luepa uudestaan ja ymmärrä.
      Typeryydessä ei ole mitään hienoa.

  2. ? sanoo:

    Kukapa sitä sanoisi, että on käsketty/pyydetty tekemään tietynlainen raportti, varsinkin, kun tilaaja ja maksaja raportille on tiedossa. Onko raportin tarkoitus viedä huomio pois varsinaisesta asiasta, eli mikä kriisin aiheutti. Eikös Äänekosken energia ole kaupungin omistama yritys ja toimitusjohtaja olisi voinut/pitänyt pitää omistaja taho tietoisena tilanteesta?

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy