ÄKS

Viestintä ei töki, jos kaupunginhallituksen hyväksymä ohjeistus otetaan käyttöön heti valtuuston käsittelyn jälkeen

29.04.2014 16:52
Jokainen organisaatio haluaa itselleen hyvän maineen ja imagon – niin myös Äänekosken kaupunki. Tiistaina Mikkelissä kokoustanut kaupunginhallitus hyväksyi Heli Möllerin laatiman kaupungin viestintäohjeistuksen. Kapula laitettiin liikkeelle kohti valtuustoa.

 

– Maine on sitä, mitä ympäristö ja sidosryhmät ajattelevat ja puhuvat organisaatiosta. Imago puolestaan on se kuva, jonka organisaatio pyrkii itsestään heijastamaan ulospäin. Organisaation hyvä maine ei synny markkinointikampanjoilla, vaan se edellyttää aina aitoja, hyviä tekoja, hyviä sidosryhmäsuhteita ja hyvää viestintää. Imago- ja markkinointiviestinnällä voidaan vaikuttaa maineeseen vain rajallisesti. Pääasiassa maine muokkautuu arkipäiväisten toimien, käyttäytymisen ja kohtaamisten kautta, kerrotaan ohjeistuksen kärkeen.

– Viestintä ei ole pelkkiä sanoja, vaan myös ilmeitä, eleitä ja käyttäytymistä. Vähintään yhtä tärkeää kuin mitä sanot, on se miten sanot, tai jopa mitä jätät sanomatta. Jos sanallinen ja sanaton viestintä (ilmeet, eleet, käytös) ovat ristiriidassa, sanaton voittaa, jatkuu ohjeistus.

”Viestinnän toimintaohjeiston kanavoituminen toimintatavaksi edellyttää prosessinomaista työtapaa, yhdessä työstämistä sekä kaupunginhallituksen sisällä että eri toimialoilla. Mikäli tähän ei ryhdytä, jää toimintaohjeisto pelkäksi paperiksi vailla sisäistämistä ja sitoutumista.”

 

VUOSI 2015 on nimetty kaupunkistrategiassa Hyvän Palvelun Vuodeksi Siihen on syytä valmistautua monin tavoin. Eväitä palvelun kehittämiseen saadaan, kun toukokuussa valmistuu asukaskysely.

Äänekosken kaupunki haluaa viestinnällä edistää asukkaiden, yrittäjien, työntekijöiden ja yhteistyökumppaneiden tiedonsaantia, osallistumista ja vaikuttamismahdollisuuksia. Kaupunki uskoo, että onnistuessaan viestintä ja tiedotustoiminta luovat myönteistä kaupunkikuvaa, kasvottaa päätöksentekoa, lisää luottamusta, parhaimmillaan se on kaupungin imagomarkkinointia ja synnyttää positiivista mielikuvaa ja hyvää mainetta avoimesta ja vuorovaikutteisesta kaupungista.

Myönteisen ja hyvän kaupunkikuvan syntyminen vahvistaa Äänekosken kaupungin mainetta uudistuvana, avoimena, asukaistaan välittävänä kaupunkina.

Kaupunginhallitus johtaa

 

Kaupunginhallitus johtaa viestintätoimintaa. Kaupunginjohtaja vastaa sekä viestintä – että tiedotustoiminnan toimivuudesta. Keskushallinnon hallintojohtaja vastaa viestintäohjeiden antamisesta ja siihen liittyvästä koulutuksesta sekä luottamushenkilöstölle että toimialojen henkilöstölle.

Jokainen toimialajohtaja vastaa oman alansa aktiivisesta ja oma-aloitteisesta tiedottamisesta kuntalaisille, yrityksille ja eri sidosryhmille.

”Viestinnän tulee olla avointa, nopeaa, ajan tasalla olevaa tasapuolista kuntalaisille, yrityksille ja kaikille tiedotusvälineille.”

 

VIESTINNÄN TULEE olla selkeää niin, että vastaanottaja ymmärtää mistä on kyse olematta alan asiantuntija. Päätöksistä tiedotetaan heti kun päätökset on tehty. Yleisperiaate viestinnässä ja tiedottamisessa on avoimuus, aktiivisuus ja oma- aloitteisuus. Tämäntyyppisestä toiminnasta hyötyvät kaikki.Jokainen toimiala voi myös aktiivisesti ryhtyä niin kutsuttuun markkinointiviestintään eli markkinoimaan omaa palveluaan.

Viestintäohjeessa kannustetaan myös sosiaalisen media käyttöön.

– Sosiaalinen media on uusi, tehokas ja edullinen väline, joka oikein hyödynnettynä palvelee kaikilla viestinnän sektoreilla. Sosiaalisessa mediassa korostuu yhteisöllisyys, läsnäolo ja kohtaaminen, ohjeistuksessa kannustetaan.

MYÖS SISÄINEN viestintä on tärkeää. Avoin ja nopea tiedonkulku parantaa työilmapiiriä ja vahvistaa yhteisöidentiteettiä. Jos sisäinen viestintä epäonnistuu, huhut korvaavat hiljaisuuden tai puutteelliset tiedot. Sisäisen viestinnän toimivuudesta vastaa kunkin toimialan toimialajohtaja ja työyksikössä jokainen esimies.

Viestintä on tärkeä johtamisen väline. Toimiva viestintä ja tiedotustoiminta edellyttää, että sitä seurataan ja arvioidaan säännöllisesti. Viestinnän tavoitteiden toteutumista arvioidaan. Tulokset käsitellään sekä luottamustoimielimissä että työyksiköissä.

Viestinnän toimintaohjeistus kokonaisuudessaan tässä

Kaupunginjohtaja muutti ehdotustaan esityslistalla: Kaupunginhallitus esittää liitteenä olevan viestinnän toimintaohjeiston 2014 kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi.

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy