ÄKS

Viljo´s tarjoaa kriisiapua ravintola-ammuskelusta järkyttyneille asiakkailleen

27.10.2015 17:13 (muokattu 27.10.2015 17:26)
Ravintoloitsija Matti Leppänen pyysi Mobilesta apua.

Viikonloppuna sattunut ravintola-ammuskelu järkyttää ihmisiä. Nyt ravintola tarjoaa kriisiapua sitä tarvitseville.

 

Viljoksen ravintoloitsija Matti Leppänen on yhä järkyttynyt ravintolassaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä sattuneesta väkivallanteosta. Kesken illanvieton yllättäen sattunut ampumavälikohtaus ja muiden ihmisten jaksaminen pyörii mielessä.

Viljo´s piti ovensa kiinni sunnuntaina ja maanantaina. Tiistaina kello yhdeksän aamulla alkoi ravintolan arki pyöriä. Sunnuntaina Leppänen kutsui paikalle ammattiauttajan purkamaan tapahtumia henkilökunnan kanssa.

– Tilaisuus koettiin hyväksi. Jokaisen päässä sinkoilee kysymyksiä, ja niitä on hyvä päästää ulos, Leppänen sanoo.

Viljoksen FB-sivuilla on ollut säpinää. Vuorokauden aikana Leppäsen päivitystä kävi lukemassa 15 000 ihmistä.

– Soitin kriisikeskus Mobileen, kun kuulin, että jotkut asiakkaistamme eivät ole kyenneet järkytykseltään töihin. Toivon Mobilesta apua tilanteeseen. Uskon ja toivon, että tapahtumien purku ammattilaisten avulla auttaa selviytymään. Kriisinpurku järjestetään Viljoksessa torstaina kello 18, johon järkyttyneet asiakkaat voivat tulla ammattilaisten kanssa keskustelemaan, Leppänen sanoo ja toivoo että lehdistö kunnioittaa tilaisuutta tulematta paikalle. Hän painottaa, että tilaisuus ei ole mikään tapahtuneen info, vaan puhtaasti kriisinpurku.

Leppänen ei ollut ravintolassaan töissä tapahtumien aikaan. Hän oli matkalla Saarijärveltä Suolahteen, kun vuorossa ollut tarjoilija soitti. Hätäkeskus sai hälytyksen paikalle kello 2.23. Leppäsen puhelin soi neljä minuuttia myöhemmin.

– Hälytyksestä kahdeksan minuutin päästä oli jo ensimmäiset poliisit paikalla. Saavuin paikalle noin vartti tapahtumien jälkeen. Uhrit olivat jo paareilla ja tilanne poliisien hallinnassa. Nostan hattua korkealle niin viranomaisille ja henkilökunnallenikin, Leppänen kiittelee mutta harmittelee sosiaalisen median ajattelematonta käyttöä, sillä kuvia uhreista ladattiin internetiin.

Ravintolan lopullinen sulkeminen ei ole käynyt mielessä. Mutta mielessä pyörii se, miksi väkivallan piti tulla kohdalle.

– Emme me voi ryhtyä metallinpaljastimen kanssa ovella ihmisiä ratsaamaan. Jos lentokoneeseen voidaan viedä sellaista mitä ei sinne saa kuljettaa, niin miten me ravintolan ovella onnistutaan tällaista karsimaan? Ennaltaehkäisy on vaikeaa. Jos ihmisen asenne on tuollainen, niin asenteen täytyy muuttua Se lähtee vain katsomalla peiliin, ei portsarin avulla, Leppänen sanoo.

Vastaa

  1. Siviilipoliisikoira sanoo:

    Arvostan suuresti ravintoloitsijaa että järjestää apua myös asiakkaille. Kyllä tämmöiset kriisitilanteet tulee purkaa huolella ettei kellekkään jää pahempia traumoja. Iso hatun nosto Leppäselle!

  2. hyvä! sanoo:

    Joo. Kyllä ansaittis jonku kukkapuskan vähintäänki. Tärkeysjärjestys on oiva.

  3. Flink sanoo:

    Hienoa Matti!! Koettakaa pärjätä ja jaksaa!

  4. Flinkki sanoo:

    Hyvä Matti!! Kaikille voimia ja jaksamista!!

  5. mirkku sanoo:

    voimia kaikille ja jaksamista. ja paranemisia uhreille kaikin tavoin. ravintolat on kuitenkin tärkeitä sosiaalisia paikkoja ja kylän sydän.

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy