ÄKS

VR Track kävi valistamassa lapsia: Äänekoskella kulkevat junat muuttuvat vaarallisen hiljaisiksi

31.08.2016 14:01 (muokattu 31.08.2016 14:09)
Teken päiväkotilaiset valmistautuivat keskiviikon tilaisuuteen rakentamalla junaradan, askartelemalla suojatien lattialla ja omat junaraiteet seinälle. Kuvassa Ville Saksi tutkii suurta junarataa.
Ei kolise, ei puhise. Jyväskylän ja Äänekosken välillä kulkee pian tuplamäärä junia, jotka eivät varoita tulostaan entiseen malliin.

 

Rataosuudella parhaillaan työskentelevän VR Trackin väki kävi puhumassa päiväkotilapsille turvallisesta liikkumisesta rautateiden läheisyydessä keskiviikkona 31. elokuuta.

– Junat kulkevat hurjaa vauhti, uusia junia ei kuule eivätkä ne pysty pysähtymään nopeasti. Junaradalle ei missään nimessä saa mennä leikkimään, VR Trackin toimitusjohtaja Ville Saksi opasti lapsia Teknologiakeskuksen päiväkodin tiloissa.

Jyväskylän ja Äänekosken väliä parannetaan ja sähköistetään biotuotetehtaan myötä kasvavaa liikennöintiä varten. Tällä hetkellä rataosuudella kulkee noin 12 junaa vuorokaudessa. Biotuotetehtaan valmistumisen jälkeen liikenteen arvioidaan tuplaantuvan nykyisestä.

Suurin vaaratekijä ei kuitenkaan ole kasvava liikenne vaan ensialkuun positiiviselta vaikuttava muutos: Sähköjunat ja jatkuvakiskoiseksi muutettava raide eivät kolisi eivätkä rämise. Ääni ei enää varoita lähestyvästä junasta.

Nopeimmillaan tavarajunat kulkevat Äänekosken ja Suolahden alueella 80 kilometrin tuntivauhtia. Yksin liikkuvien vetureiden nopeus voi kuitenkin nousta jopa sataseen.

VR_Track_Saksi_Teke3

”Kuin norsulauma kulkisi junaradalla,” Ville Saksi kuvaili junien massaa tarkkaavaisesti kuuntelevalle yleisölleen.

"Kuin norsulauma kulkisi junaradalla," Ville Saksi kuvaili junien massaa uteliaalle yleisölleen.

Ville Saksi sai keväällä Pääjohtaja H. Roosin säätiön työturvallisuuspalkinnon, jonka hän käyttää lasten liikennetruvallisuustyöhön lahjoittamalla nyt Äänekoskelle turvaliivejä, lastenkirjoja sekä infopaketin rautatien läheisyydessä liikkumisesta.

TURVALLISUUTTA raiteiden läheisyydessä lisätään muun muassa parantamalla ja poistamalla risteyskohtia.

– Epäviralliset ratojen ylityskohdat ovat erittäin vaarallisia, sillä ihmiset ovat tottuneet kulkemaan näitä reittejä vuosikymmenienkin ajan. Nyt sitten pitäisi oppia toimimaan tosissaan toisin, Saksi sanoo.

VR Trackilta muistutetaan, että sähköistyksen myötä Äänekosken rata-alueella tulee jatkossa olemaan sähköiskun vaara. Pylväisiin ja junien katoille kiipeäminen on hengenvaarallista. Sähköiskun saattaa saada monen metrin päässä sähkölangasta ja ilman koskemistakin.

Turvallisuuskampanjallaan VR Track tavoittaa lähes jokaisen Äänekosken alle kouluikäisen lapsen ja heidän perheensä. Äänekosken vierailullaan Ville Saksi aloitti uuden perinteen lahjoittamalla paikallisten lasten käyttöön tuhat huomioliiviä ja tietoa turvallisesta liikkumisesta.

Biotuotetehtaan liikenneyhteydet -hanke toteututetaan allianssimallilla, jossa Liikennevirasto ja VR Track Oy suunnittelevat ja toteuttavat rataurakan yhdessä. Ratahanke valmistuu ensi vuoden syksyksi, kun biotuotetehdas käynnistyy.

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy