Äänekosken Kokoomus järjesti yhteistyössä Keskustan, Kristillisten, Perussuomalaisten ja Vihreiden kanssa yrittäjäillan kaupungintalon valtuustosalissa.
Paikalle tuli kuulijoita noin 40 henkilöä. Alustusten jälkeen keskustelu oli vilkasta ja kriittistäkin, mutta rakentavaa. Osallistujat pitivät tilaisuutta tarpeellisena ja onnistuneena ja sille toivottiin jatkoa.
Alustajina tilaisuudessa toimivat Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Petri Salminen, Äänekosken Yrittäjät Ry:n puheenjohtaja Jussi Kangas sekä kaupungin elinvoimajohtaja Markku Rautiainen.
Petri Salminen muistutti, että Suomessa tällä hetkellä 290 000 yritystä, joista 93,2 prosenttia mikroyrityksiä
– Yritykset työllistäviä 1,4 miljoonaa henkilöä Suomessa, joista PK-yritysten osuus merkittävä eli niissä työllistetään noin miljoona suomalaista.
Koko 2000-luvun ajan ovat uudet työpaikat ovat syntyneet pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.
– Suuryritysten työpaikat ovat vähentyneet automaation ja tehostamisen takia, Salminen laski.
Tutkimusten mukaan nuorten kiinnostus yrittäjyyteen on kasvanut. Reilun 400 miljardin liikevaihdosta yli puolet syntyy pk-yrityksissä, joka on runsaat 40 prosenttia bruttokansantuotteesta.
– Yrityksille yhä tärkeämpää on hyvät verkkoyhteydet, joustavuus ja paikallisten sopimisten lisääminen, Salminen sanoi.
Jussi Kangas kiitteli yrittäjien hyviä yhteyksiä kaupungin suuntaan.
– Asioista keskustellaan ja sovitaan, mutta niin sanottu ”viimeinen vaihde” puuttuu vielä, Kangas sanoi.
Uusi, juuri hyväksytty hankintaohjelma on tärkeä askel yrittäjille.
– Toivottavasti se otetaan käyttöön, Kangas ja jatkoi että yrittäjätapaamiset ovat hyvä tapa kuulla ja tukea yrittäjiä.
Keskustelussa nousi esiin yrittäjien tasapuolinen kohtelu. Toivottiin että kaupunki huomioisi mahdollisimman hyvin yrityksiä muuallakin, kuin aivan ydinkeskustassa.
– Keskusteluun nostetaan liikaa biotuotehdasta, ja muut jäävät vaille huomiota, yleisöstä todettiin.
Yleisö koostui lähinnä yrittäjistä. Palautetta tuli kaupungin hankinnoissa tuoreiden referenssien puutteesta.
– Tämä on ollut este päästä mukaan kilpailutukseen.
Yleisössä pohdittiin ollaanko Kotakennään alueen markkinoinnissa epäonnistuttu?
– Onko mahdollisuus menetetty väärän tonttihinnoittelun takia, heräsi kysymys.
Kaupunkiin toivotaan kuituverkkoa ja sen markkinointia.
– Menetämme nyt yrityksiä, kun yhteydet eivät riitä.
Yrittäjät ovat huomanneet kaupungin aktiivisuudessa yrittäjien suuntaan tapahtuneen parannuksen.
– Mutta kaupungin yleistä ilmettä pitää parantaa: pusikot ja risukot siistittävä vähintään keskusta-alueella ja sisääntuloteiden varsilla
Kuituverkkoa. Kuituja löytyy mutta kukaan halua muutakuin rahastaa niillä. Näin ainakin uusilla omakotitaloalueilla.