Säilyke Herttuan Mikko Somiskan ideasta alkanut heijastinkampanja järjestetään jo neljättä kertaa. Viimevuotiseen tapaan Säilyke Herttuan lisäksi näkyvän asian puolesta mukana ovat Hujakon Taksi ja Keski-Suomen Lattiapinnoite.
Jokaisessa äänekoskelaiskodissa tiedetään heijastimen olevan maailman halvin henkivakuutus, mutta harmillisesti heijastin jää usein pois hihasta ulos lähtiessä. Pienten koululaisten näkyvyyden huomioimisessa kodit ovat suuressa roolissa. Yrittäjien heijastinkampanjasta on lähtenyt viesti jokaisen oppilaan huoltajalle.
Mukana kampanjassa ovat Suolahden yhtenäiskoulun sekä Hietaman, Honkolan, Koiviston ja Sumiaisten koulujen oppilaat. Kampanja alkoi tällä viikolla, ja kestää marraskuun loppuun saakka.
– Koululaiset ovat valistuneet yrittäjien kampanjan vuoksi erittäin hyvin, ja nyt heijastin napataan hihaan ulos lähtiessä, tietää Suolahden yhtenäiskoulun apulaisrehtori Tapio Saaristo.
Suolahdessa kampanja on laajennettu heijastimen käytön lisäksi myös pyöräilykypärän ja pyörän valojen käyttöön. Panokseksi Säilyke Herttua antoi 500 euroa. Opettajat tai oppilasparit tarkkailevat valojen, kypärän ja heijastimen käyttöä. Käytöstä saa plussaa, unohduksista miinusta, ja joukkueena toimii koko luokka.
Mikko Somiska toi koululle 700 heijastinta. Oman heijastimen saivat myös yläkoululaiset.
– Heijastimen puutteesta ei ainakaan homma ole kiinni, Somiska sanoo.
Lisäksi Suolahden K-Supermarket lahjoitti kaikille Suolahden yhtenäiskoulun nelosluokkalaisille heijastinhihat.
Hujakon Taksilla on heijastinkummikouluina Koiviston, Hietaman ja Sumiaisten koulut. Hujakon Taksin antama porkkana on 100 euroa per koulu. Myös Hujakon Taksi lahjoitti kouluille heijastimet, yhteensä 300 kappaletta.
– Kaamosaikaan koulukyytejä ajaessa toivoo, että lapsilla on asianmukaiset heijastimet. Syrjäkylillä ei katuvalot liiemmin koulutietä valaise ja pimeillä taipaleilla heijastin on elintärkeä asia, Hujakon Taksin Antti Rytkönen muistuttaa.
Keski-Suomen Lattiapinnoite lähti mukaan innostamaan Honkolan koululuokkia. Tuulia Tikkinen kävi viemässä koululle sata heijastinta.
– Meidän panoksemme on sata euroa. Joulukuussa jaetaan palkinto, ja nähtäväksi jää meneekö palkinto yhden luokan käyttöön, vai koko koulun iloksi. Viime vuonna ostimme koululle ulkoliikuntavälineitä, Tikkinen muistelee.
Kilpailu kannustaa hyviin tekoihin, sillä kaikkien kisassa mukana olleiden luokkien heijastimien ja pyöräilykypäröiden käyttöaste nousi reiluun 95 prosenttiin.
– Kampanja on synnyttänyt pysyvää kehitystä ja hyvää asennetta heijastimen käyttöön, Saaristo tietää.
Lapset ovat lähellä sydäntä, joten valaistaan heidät näkyväksi liikenteessä. Ja huomio myös aikuiset: laittakaa heijastimet heilumaan myös omaan hihaan!