Keitele-museo pelasti Pikku-Jumbon Suolahteen


Suolahteen saapui perjantai-aamuna höyryveturi.

 

Suolahteen saapunut veturi on Tk3-mallinen, vuonna 1945 valmistettu höyryveturi, jonka lempinimi on Pikku-Jumbo. Suomalaisen Tampellan valmistama veturi on numeroltaan 1132 ja Suolahden asemalla muistomerkkiveturina oleva samanmallinen veturi on numeroltaan 1138. Tk3 on VR:n kevyt tavarajunaveturi, joita on valmistettu yhteensä 161. Tk3 on valmistusmääriltään Suomen  suurin höyryveturisarja.

Keitele-museon tarkoitus on kunnostaa  veturivanhus käyttökuntoon.

– Entisöinnistä ei ehkä voi puhua, mutta ehkä käyttöentisöinnistä. Yritämme saada veturin takaisin loistonsa päiviin,  Ilkka Herpman Keitele-museolta sanoo.

Veturi saapui Suolahden Vanhalle asemalle perjantain vastaisena yönä. Se nostettiin raiteilleen perjantai-aamuna.

–Kuljetusyritys Havatorilla oli käytössään aikamoinen arsenaali. Ikinä en ole niin isoja nostureita nähnyt.

Veturi saapui Suolahteen Porvoosta, jossa se oli ollut vuosikausia säilytyksessä Korpivaaran perikunnan omistuksessa. Keitele-museolla ei ole tietoa, milloin veturi on viimeksi ollut käytössä.

– Korpivaarasta oltiin yhteydessä moniin eri tahoihin ja kyseltiin, kuka voisi veturin ottaa hoteisiinsa. Suomessa ei toimivia vetureita ole kuin Kouvolassa, Toijalassa ja Haapamäellä ja sieltä ei voitu olla avuksi. Melkein ainoaksi vaihtoehdoksi jäi Keitele-museo ja Suolahti. Oli tämä tavallaan pelastusoperaatio, koska pahimmillaan veturi olisi voinut mennä romumiehelle, Herpman sanoo.

Keitele-museolla ei ole tiloja veturin kunnostamiseen, joten kunnostaminen ei ole aivan yksinkertainen projekti.

– Meillä ei ole kunnon tiloja ja Suolahden veturitalli on talvella hyytävän kylmä, ja se vaikeuttaa tilannetta. Mutta mikäli lämpiminä kuukausina kunnostaa, niin veturi voisi olla käyttökunnossa vuonna 2019, Herpman arvelee.20160923_105845

Vastaa

  1. Mukana Hv3:ssa

    Ei siihen tiloja tarvitse.. Miten laaksomies projektissa onnistui? Osaamista tarvitaan! Laaksomies omilla rahoilla ja taidoilla teki hienon veturin. Rahoillaan työllisti kuntaa. Olisi ostanut koko veturitallin, mutta ei myyty. Sääli että tässä pitäjässä kauteus vie voiton. Laaksomiehen osaaminen\rakkaus perinnettä kohtaan olisi ollut parasta tässä pitäjässä. Nyt tätä perinnettä pidetään veromarkoilla ja harrasteukoilla. Osaaminen on poissa. Kuhan leikitään. Sääli kaikelta osin..

    Vastaa