Swecon kanssa valmisteltu kaavaehdotus on nyt Äänekosken kaupungin käsittelyssä. Ehdotuksessa parannettaisiin myös Suolahden traktoritehtaan ulkologistiikkaa ja liikenneturvallisuutta.
Haastavasta markkinatilanteesta huolimatta Valtra haluaa varmistaa edellytykset uusille investoinneille tulevaisuudessa. Viime vuosina tehdyt laajennukset ovat käyttäneet lähes kaiken rakennusoikeuden, jota Valtralla on ollut valtatie 69:n pohjoispuolella. Asemakaavamuutos on maanantaina kaupunginhallituksen käsittelyssä.
Liiketoiminnan kehittämisen päällikkö Tommi Terävä kertoo, että Valtra on saanut valmiiksi ehdotuksen asemakaavamuutoksesta, joka on siirtynyt Äänekosken kaupungin hyväksyntäprosessiin.
– Kaavaehdotuksen laatiminen on pitkä prosessi, koska siihen liittyy paljon eri tahoja sekä lakisääteisiä vaatimuksia. Asemakaavamuutosta antaisi meille mahdollisuuden sekä käyttää nykyistä Valtran omistaa maa-aluetta tehokkaammin että valmistautua myös teolliseen toimintaan kaavoitetun lisämaan hankintaan, Terävä kertoo.
Kaavaehdotuksessa Valtran nykyisin omistamia maa-alueita ehdotetaan yhdisteltäväksi ja niiden käyttötarkoitusta yhdenmukaistettavaksi niin, että rakennusoikeus maa-alueilla lisääntyisi. Lisäksi Valtran tontin takana sijaitsevaa hiekkakuoppaa ehdotetaan kaavoitettavaksi teollisuuskäyttöön soveltuvaksi maa-alueeksi, mikä mahdollistaisi nykyisen tontin laajentamisen.
Ehdotuksessa uusia liittymiä ja tasoristeyksen poisto
Asemakaavamuutos mahdollistaisi rakennusoikeuden kasvattamisen lisäksi myös Valtra ulkologistiikan kehittämisen. Kaavaan ehdotetaan lisäliittymiä 69-tieltä Valtran teollisuusalueelle. Lisäksi ehdotuksessa esitetään Sirkkaharjuntien ja Äänekoskentien liittymän muuttamista vastaamaan raskaan liikenteen vaatimuksia.
Kaavaehdotuksen keskiössä on myös Valtran tehtaalle kulkeva junarata. Kaavaehdotuksessa esitetään tasoristeyksen poistoa ja junien lastauksen siirtämistä 69-tien eteläpuolelle. Tähän kokonaisuuteen liittyy myös Sirkkalammen kohdalla olevan alikulkutunnelin uudistaminen, mikä mahdollistaisi raskaan ajoneuvoliikenteen valtatien alitse. Myös kevyen liikenteen väyliä ehdotetaan järjesteltäväksi uudelleen turvallisuuden parantamiseksi.
– Mahdolliset uudet liittymät julkiseen tieliikenneverkkoon sekä rautatien muutokset tarjoavat mahdollisuuden muuttaa tehdasalueen sisällä tapahtuvaa liikennöintiä selkeämmäksi, turvallisemmaksi ja tehokkaammaksi, Tommi Terävä toteaa.
Mahdolliset muutokset toteutettaisiin asteittain tulevien vuosien aikana. Tarkempi aikataulu laaditaan asemakaavamuutoksen hyväksymisen jälkeen.