Secto Rally Finland on jo käynnissä. Äänekoskelaisittain jännittävin osuus ajetaan kuntarajojemme sisälle, kun Saarikkaan EK on piirretty rallireitille.
Perjantaina 2. elokuuta, ajetaan Saarikkaalla kaksi kertaa: erikoiskokeet EK 3 ja EK 7.
Kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen on kuvaillut Saarikkaan reittiä jopa yhdeksi kaikkien aikojen parhaista. Reitiltä löytyy Keski-Suomen ralliteille tyypillistä vauhtia tutuilla suosikkierikoiskokeilla. Samalla on kuitenkin onnistuttu löytämään vielä MM-rallissa ajamatontakin tietä. Kaikki tämä tarjoillaan kompaktissa, katsojien helposti saavutettavassa paketissa.
Saarikas on aivan uusi tuttavuus MM-rallissa. Se on ollut aiemmin käytössä kansallisessa Peurunkarallissa ja Mini-Keitele rallissa, mutta ei silloinkaan aivan tässä muodossa, eli ajajat ja kartturit saavat käteensä ennennäkemättömät nuottikirjat. Saarikkaan erikoiskoe on lähes 16 kilometriä pitkä, erinomaisen vivahteikas ajettava, kun reitille osuu mutkien mäennyppylöiden lisäksi pikitietä, hiekkatietä ja erittäin kapea kohta Kivisillantiellä on kenties tämän vuoden Secto Rallyn kapein ajettava. Yleisön näkökulmasta pätkä on helposti saavutettavissa ja monipuolisesti nähtävissä, kun lähtö ja maali sijaitsevat vain 500 metrin päässä toisistaan.
– Mukana järjestelyissä on kolmen eri tiehoitokunnan porukkaa, kertoo tienhoitokunnan edustaja Jussi Rossi.
Secto Rally Finlandin järjestelyissä kiinnitetään tänä vuonna huomiota paikallisuuteen. Edellisen kerran MM-rallia ajettiin Koivistolla vuonna 2019. Tapahtuma oli kaupungin näkökulmasta katsottuna varsin menestyksekäs. Ja nyt Saarikkaalta löytyy kaupungin oma spotti. Secto Rallyn kanssa solmittu yhteistyösopimus sisältää erilaisia näkyvyyselementtejä, joista merkittävin on Äänekoski Areena erikoiskokeen varrelle. Yhteistyön hintalappu on kaupungille 25 000 euroa.
– Tällä kertaa hinta sisältää kaiken: teiden huollot, lanaukset ja mahdolliset siltojen teot sekä peltojen vuokrat. AKK hoitaa kaiken, eli me maksamme näkyvyydestä. Saamme sadan metrin alueelle kaupungin mainosta. Pidämme hintaa suhteellisen edullisena, kun saamme rahalle vastinetta, kertoi kaupunginjohtaja Matti Tuononen aiemmin.
Jos laskelmat pitävät paikkaansa, saattaa Saarikkaalle saapua jopa 10 000 katsojaa. Tämä on huima määrä pienelle kylälle. Jotta homma toimii on paikalla lähes 300 talkoolaista, pelkästään pätkän varrelle tarvitaan 170 järjestyshenkilöä. Erilaisia talkootöitä ja suunnitelmia on tehty jo pitkin kevättä ja kesää.
– Viime viikkojen aikana ollaan niitetty tienvarsia, lanattu teitä ja rakennettu purot ylittäviä siltoja. Konetyötä on tehty tienvarisilla ja ojien pohjilla niin paljon kuin mahdollista, ja näin saatu helpotettua käsityönä tehtävää trimmausta, kertoo tienhoitokunnan puheenjohtaja Timo Toivonen.
EK:n järjestelyistä vastaa Äänekosken Urheiluautoilijat – pitkän ja vankan kokemuksen kera. Erikoiskokeen päällikkö, MM-rallien järjestelyissä vuodesta 2003 mukana ollut Erja Pentinpuro kertoo, että järjestelyt ovat edenneet aikataulussa suunnitelmien mukaan.
– Mutta täytyy sanoa, että kaikki on ollut suhteellisen haastavaa, sillä Saarikkaalla ei ole koskaan ajettu näin suurta rallia. On eri asia mennä vanhoilla ja tutuilla askelmerkeillä kuin alkaa rakentaa tapahtumaa ja reittiä niin sanotusti tyhjästä. Nyt ei pysty edes miettimään mahdollisia kauhuskenaarioita, Pentinpuro huokaisee.
– Ollaan saatu upeasti pää auki ja toivottavasti tätä voitaisi vielä jatkaa. Tämä on pienelle kylälle ja näille pienille paikoille, Vihijärvelle ja Sumiaisiin, on mukava olla järjestämässä näin valtavan merkittävää tapahtumaa. Kun saatiin MM-ralli tänne meille, niin onhan se melkoinen jytky. Pöhinä näkyy jo koko kylällä, iloitsee Timo Toivonen.
MM-rallin turvallisuustiimi on määritellyt turvalliset katselupaikat. Tienhoitokunnan edustajat, Rossi ja Toivonen, vinkkaavat niistä parhaat:
– Saarikkaan EK:lla pääsee autollaan jopa aivan katselualueen viereen – mutta sitten on jäätävä paikalle koko päiväksi, kun sulku on päällä. Pukkitiellä ja Etelälahdentiellä on katsojille hyviä senssejä ja on hyvä lähestyä myös Vihijärven ysikymppistä risteystä. Pakkohan sitä on mainostaa omaa tietä, rallireitin pienintä tietä, jossa on kiviä ja kantoja. Se on itselleni melkoinen mysteeri, miten ne sen hanskaa. Ei tarvitse paljon livetä, kun mennään ulos reitiltä, Rossi vinkkaa.
Mika Kuoppala, Äänekosken Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja ja Tapio Takkinen kertovat homman olevan hanskassa, kun erilaisia ralleja on oltu järjestämässä jo kymmenien vuosien ajan eri puolella Keski-Suomea.
– Meillä on hyvät yhteistyöverkostot ympäri maakuntaa. On ollut upeaa, kuinka kyläyhdistykset ovat lähteneet hyvin ja innolla mukaan. Eräs kyläläinen sanoi, kuinka hän on jo 30 vuotta odottanut, että iso ralli tulisi tänne, ja nyt se tuli. Uskon, että pätkä kiinnostaa, sillä tämä vielä huippukuskeille ajamaton ja katsojille ennennäkemätön, Takkinen sanoo.
– On huippua päästä tekemään MM-rallia omaan kotikaupunkiin. Odotuksena on, että kaikki menee hyvin, yleisö viihtyy, saadaan järjestelyt pelaamaan ja että keli suosii. Me teemme parhaamme, Kuoppala sanoo.
– Me ollaan niin vahva seura, että kestämme vastoinkäymisetkin, Erja Pentinpuro naurahtaa viitaten Koiviston erikoiskokeeseen, joka jouduttiin keskeyttämään huonosti käyttäytyvän yleisön vuoksi.
Areenabussit kuljettavat asiakkaita Jyväskylän Matkakeskukselta ja Äänekosken linja-autoasemalta. Bussireitti kulkee Suolahden kautta Sumiaisten tietä 6450 Saarikkaan tielle. Bussit jättävät asiakkaat Saarikkaan kylätalolle, josta kävelymatkaa tapahtuma-alueelle on 500m. Bussikuljetusta käytettäessä on oltava hankittuna rallipassi tai kyseisen erikoiskokeen lippu.